۰
plusresetminus
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۸

تعرفه‌های جدید اینترنت موبایل

ایتنا- تعرفه اینترنت تلفن‌های همراه تغییر کرده وبه نیم ریال در سیم‌کارت‌های دائمی و ۰.۷۵ ریال در سیم‌کارت‌های اعتباری رسیده.
تعرفه‌های جدید اینترنت موبایل


از ابتدای دی‌ماه سال جاری تعرفه اینترنت تلفن‌های همراه تغییر کرده وبه نیم ریال در سیم‌کارت‌های دائمی و ۰.۷۵ ریال در سیم‌کارت‌های اعتباری رسیده که گویا این موضوع باعث شد تا اپراتورها به ایجاد تغییراتی در سایر تعرفه‌های خود اقدام کنند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، هزینه‌ اینترنت و به خصوص اینترنت موبایل در ایران همواره نسبتا رقمی بالا بود، به‌طوری که اگر کاربری بدون فعال‌سازی بسته‌های اینترنت برای مدتی به استفاده از دیتای سیم کارت خود می‌پرداخت در نهایت با رقم‌های قابل توجهی در قبض یا شارژ خود مواجه می‌شد.

با روی کار آمدن 3G و ورود اپراتورها به عرصه ارائه‌ی خدمات نسل سه با بالا‌رفتن سرعت انتقال داده میزان اطلاعات منتقل شده در یک بازه زمانی نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده و برهمین اساس اگر قرار بر آن بود که تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه همانند گذشته محاسبه شود، بی‌شک مردم دچار مشکلات متعددی می‌شدند.

پس از عرضه خدمات نسل سه قرار بر آن شد که اپراتورها به دلیل آنکه پوشش کاملی در تمام کشور ندارند در هر نقطه‌ای که دسترسی به شبکه نسل سه وجود داشت به کاربران خود اینترنت 3G ارائه کرده و در سایر نقاط با استفاده از شبکه نسل دو GPRS به کاربران ارائه کنند.

برهمین اساس برای یکنواختی محاسبه‌ی هزینه‌ها قرار بر آن شد که کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه‌های جدیدی را برای اینترنت موبایل در نظر بگیرد.

براین اساس این کمیسیون که با حضور اعضای مختلفی همچون وزیر ارتباطات تشکیل جلسه می‌داد پس از بررسی‌های مختلفی که با حضور مدیران اپراتورها به عمل آورد تعرفه‌ای ۲.۵ ریالی را برای اینترنت همراه در نظر گرفت تعرفه‌ای که با بهره‌گیری از آن هزینه دانلود یک فیلم سینمایی به واسطه موبایل به حدود ۲۶۰ هزار تومان رسیده و برای باز‌کردن یک سایت خبری کاربران ملزم به پرداخت رقم‌های بالایی ۳۰۰ تومان میشدند.

لذا این موضوع موجب انتقاد بسیاری از مشترکان و مسوولان شد و در نهایت وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او این منطقی است که کاربران برای بازکردن یک سایت خبری حدود ۳۰۰ تومان هزینه کنند، اظهار کرد: با توجه به انتقادات متعددی که از سوی مردم در این زمینه مطرح شده این تعرفه‌ها مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت.

البته واعظی این نکته را یادآور شد که تعرفه ۲.۵ ریالی بیشتر براساس خواسته و سلیقه اپراتورها مصوب شده و حال با توجه به نارضایتی مردم لازم است بر روی آن تغییرات صورت بگیرد. در نهایت پس از انجام بررسی‌های مجدد تعرفه هر کیلوبایت داده همراه نیم ریال تعیین شده و قرار بر آن شد که اپراتورها از ابتدای دی‌ماه تعرفه‌ها را اجرایی کند.

اکنون هم اگر بخواهیم اینگونه در نظر بگیریم که با تعرفه ۲.۵ ریالی دانلود یک فیلم بیش از ۲۵۰ هزار تومان هزینه برای مشترک به دنبال داشته حال با تبدیل شدن تعرفه به نیم ریال یک مشترک برای دانلود یک فیلم از طریق اینترنت آزاد موبایل ملزم به پرداخت هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ هزار تومان خواهد شد که این رقم هم خیلی ارزان و منطقی به نظر نمی‌رسد اما با این وجود این تعرفه‌ نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد اپراتورهای تلفن همراه از این موضوع راضی نبوده و این سود را برای فعالیت‌های خود مناسب نمی‌دانند. از سوی دیگر طی سال‌های گذشته در تمام دنیا روند کاهش درآمد اپراتورها از طریق مکالمه و پیامک وجود داشته و بیشتر درآمد اپراتورها به حوزه دیتا مربوط می‌شده است.

البته در کشور‌های مختلف اپراتورها تلاش دارند با ارائه‌ی سرویس‌های ارزش افزوده مختلف درآمدزایی خود در این حوزه را رونق بخشند اما در ایران ظاهرا اولین و ساده‌ترین راهکار بحث افزایش تعرفه‌هاست و حال که دولت به دلخواه اپراتورها اجازه این افزایش تعرفه را نداده است هریک از اپراتورها به نوعی برای درآمدزایی بیشتر در تلاش هستند.

در این میان اپراتور دوم ارتباطی تعرفه بسته‌های پرطرفدار اینترنتی خود را تا دو برابر افزایش داده و اپراتور اول نیز مدتی است در پیامک‌های انبوه و تعرفه آن برای شش شرکتی که به ارائه‌ی خدمات در این بخش می‌پردازند تخفیف‌های خود را حذف کرده و تعرفه پیامک‌های انبوه را نیز مانند پیامک‌های عادی محاسبه می‌کند.

حال با این روند باید منتظر ماند که در آینده نزدیک مشخص شود آیا تنها با این اقدام سناریوی تغییر و بعضا افزایش قیمت اپراتورها به پایان می‌رسد یا ارقام مربوط به تعرفه اپراتورها تا حداکثر مجاز افزایش خواهد یافت.
کد مطلب: 33814
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام