کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هرگونه کلاس و آزمون تحت عنوان دوره‌های ICDL تنها با مجوز وزارت آموزش‌و‌پرورش مقدور است

3 آذر 1384 ساعت 22:06

ایتنا - برگزاری هرگونه کلاس و آزمون تحت عنوان دوره‌های ICDL تنها با مجوز وزارت آموزش‌و‌پرورش مقدور است.


برگزاری هرگونه کلاس و آزمون تحت عنوان دوره‌های ICDL تنها با مجوز وزارت آموزش‌و‌پرورش مقدور است.

به گزارش ایتنا از ایلنا، محمدرفیع صادقی، مدیر اجرایی ICDL ایران افزود: براساس توافق جهانی مقرر شده تمامی شهروندان کشورهای جهان دارای سواد کامپیوتری در حوزه عمومی باشند که این امر با مدرک ICDL به‌عنوان گواهینامه بین‌المللی کاربری کامپیوتر مورد قبول است.
مشاور تکنولوژی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در حال حاضر در تمامی جهان استفاده و بهره‌گیری از کامپیوتر در امور جاری به‌شدت فراگیر شده و به ناچار در آینده‌‌ای نزدیک شهروندان برای حضور در عرصه‌‌های بین‌المللی نیازمند این دانش خواهند بود.
وی‌ ادامه داد: مقر بنیاد جهانی ICDL در کشور ایرلند قرار دارد و تمامی کشورهای اروپایی و بقیه کشورها به این بنیاد پیوسته‌اند که ایران نیز از سال 83 به عضویت این بنیاد درآمد که براساس آن باید تمهیدات لازم را برای اجرای این طرح به عمل آورد. صادقی‌ با بیان این مطلب که از میان سازمان‌‌های مسوول در کشور در این زمینه تنها وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان متولی ICDL تعیین شده است، افزود: با توجه به اینکه وزارت آموزش‌وپرورش سطح گسترده‌‌ای از افراد جامعه را در برمی‌گیرد‌، تمام حقوق ناشی از عنوان ICDL اعم از آموزش‌، آزمون‌، کتاب‌، نرم‌افزارهای آموزشی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی و استفاده از آرم و لوگو ICDL به این وزارتخانه و دفتر تکنولوژی آن واگذار شده و هرگونه فعالیت در این خصوص در هر زمینه‌‌ای منوط به کسب مجوز از وزارت آموزش‌وپرورش است.

مدیر اجرایی ICDL ایران گفت: آزمون ICDL یک آزمون استاندارد و جهانی برای سنجش توان و سواد کامپیوتری افراد بدون توجه به سن و میزان تحصیلات است و برای شرکت در آن باید اقدام به دریافت اسکیل کارت SKILL CARD کرد که این آزمون شامل هفت مرحله از جمله مبانی فناوری اطلاعات‌، مدیریت فایل‌‌ها و ویندوز، واژه‌پرداز‌، ورود به صفحات گسترده‌، اکسل و پایگاه داده‌ها شامل اکسس‌، پاورپوینت و اینترنت و ارسال email است که فرد می‌‌تواند در یک روز در آزمون همه این هفت مرحله شرکت کند و در صورت قبولی در هر یک از این مراحل در پاسپورت بین‌المللی ICDL ثبت می‌‌شود که مورد تأیید و قبول تمامی کشورهای جهان است.
وی ادامه داد: هدف از صدور این مدرک همانند اهداف صدورگواهینامه رانندگی است‌ به این معنی که همچنان که خود مردم برای داشتن گواهینامه اقدام می‌کنند برای اخذ این مدرک نیز خود مردم اقدام می‌کنند. درواقع دارا بودن این مدرک در آینده‌‌ای نزدیک از الزامات زندگی در دنیای مدرن خواهد بود همچنان که در استخدام برخی مراکز در کشور نیز داشتن این مدرک قید شده است.
صادقی افزود: در حال حاضر تنها 100 مرکز غیر دولتی با مجوز وزارت آموزش‌وپرورش دارای حق برگزاری آزمون و آموزش ICDL در کشورهستند و تعداد این مراکز به200 مرکز افزایش می‌‌یابد.
وی‌ گفت : برای اخذ مدرک ICDL نیاز به گذراندن آموزش خاصی نیست و هر کس سواد کامپیوتری در حد قابل آزمون داشته باشد می‌‌تواند بدون محدودیت سنی و فارغ از اینکه چه شغلی و چه تحصیلاتی داشته باشد‌، شرکت کند.

مدیر اجرایی‌ ICDL با بیان اینکه ایران براساس تعهدی که در سال 2003 به جامعه جهانی داده باید نسبت به افزایش سواد کامپیوتری آحاد جامعه اقدام کند، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته این امر در کشورمان به امتیاز حکم کارگزینی برای کارمندان دولت تبدیل شده است که امیدواریم این مشکل نیز رفع شود. صادقی‌ با انتقاد از شیوه به کار گرفته شده در این زمینه در کشور‌ افزود: با توجه به روند نادرستی که پیش از این اجرا می‌شد‌، دفتر تکنولوژی وزارت آموزش‌وپرورش از طریق نظارت و برگزاری آزمون‌‌ها در مراکز در تلاش است ساماندهی مناسبی در این زمینه به انجام برساند.
وی با بیان اینکه تاکنون در ایران برای هفت هزار نفر مراحل مختلف این آزمون برگزار شده است‌ خاطرنشان کرد: تاکنون در ایران تنها 300 نفر موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی کاربری کامپیوتر ICDL شده‌‌اند، اما جالب اینکه در میان دارندگان این مدرک گروه‌‌های مختلف سنی از جمله با مدرک چهارم ابتدایی، دبیرستان، دانشجو و کارمند قرار دارند. وی گفت: یکی از ویژگی‌های این آزمون نحوه برگزاری استاندارد آن در سراسر جهان است‌، به‌گونه‌‌ای که می‌‌توان هر مرحله از آزمون را در هر نقطه از جهان در مراکز مجاز امتحان داد. صادقی افزود: از یک ماه آینده در کشور امکان برگزاری مرحله ICDL ADVANSED نیز فراهم خواهد شد.
 


کد مطلب: 3377

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/3377/هرگونه-کلاس-آزمون-تحت-عنوان-دوره-های-icdl-تنها-مجوز-وزارت-آموزش-و-پرورش-مقدور

ايتنا
  https://www.itna.ir