۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۱
نگاهی به آخرین تکنولوژی‌های پوشیدنی امروز

تحول در پوشاک با لباس‌های هوشمند

ایتنا- لباس‌هایی که امروزه می‌پوشیم تصورات ما را از یک پوشیدنی گرم‌کننده صرف فراتر برده است.
تحول در پوشاک با لباس‌های هوشمند




آنچه ورای پیشرفت‌های تکنولوژیک شگفتی برانگیز است این است که فناورها احاطه گسترده‌تری از آنچه انتظار داشتیم، پیدا کرده‌اند. تنها در چند سال اخیر در میان تازه‌های تکنولوژیکی که با آن روبه‌رو بودیم بی‌شمار ابداعاتی بوده‌اند که درباره ساخت لباس‌های هوشمند دیده و شنیده‌ایم.


ابداعاتی که علاوه بر پوشیدنی‌های روزمره به‌عنوان بازوهای کمکی در دنیای پزشکی و مراقبتی نیز محسوب می‌شوند. در ادامه نگاهی به برخی از آخرین پوشیدنی‌های تکنولوژیک می‌اندازیم.

لباسی برای تشخیص بیماری‌ها
آخرین تکنولوژی درباره لباس‌های هوشند خبر از ورود لباس‌هایی می‌دهد که در آینده به فیبرهای هوشمندی مجهز هستند و قدرت تشخیص و اعلام بیماری‌های مختلف را خواهند داشت.

این لباس هوشمند می‌تواند شخص را از بروز بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی، صرع، آلزایمر و... آگاه کند. بنا به اعلام محققان کانادایی، این لباس‌ها می‌توانند تی‌شرت، پیراهن یا شلوارهای باشند که مجهز به الیاف‌های هوشمند است.

این لباس‌های هوشمند به وسیله وای فای و از طریق تلفن همراه شخص با پزشکان و مراکز درمانی ارتباط برقرار کرده و زمانی که شخص دچار حملات قلبی، صرع و... شود، پیام‌هایی از دستگاه بیمار به پزشک یا مراکز درمانی ارسال می‌شود تا آنها را از وقوع چنین حمله‌ای آگاه کند.

الیاف استفاده شده در لباس‌های هوشمند لطیف، نرم، سبک و انعطاف‌پذیر خواهد بود، الیافی مانند پشم یا پنبه. اما موضوعی که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند ارسال سیگنال‌هایی است که با تلفن همراه، تبلت یا ... ارتباط برقرار می‌کنند.

این لباس‌ها می‌توانند پیراهن یا شلوارهای هوشمندی باشند که شخص با پوشیدن آنها و با هر گونه تغییری در علائم و ارگان‌های حیاتی پیامی را به پزشکان یا مراکز درمانی ارسال می‌کند تا به کمک وی بشتابند.

تی‌شرت ویژه ورزشکاران
اخیرا هم شاهد بودیم که محققان ژاپنی خبر از ساخت یک تی‌شرت هوشمند دادند که حرکات ورزشی را اصلاح و کنترل می‌کند. البته آخرین تلاش‌ها در حال حاضر روی این لباس در حال انجام است تا آنها بتوانند اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی آن را ارائه کنند.

این تی‌شرت که بیشتر برای دونده‌ها کاربرد دارد دارای قابلیت‌های بسیاری است که از آن جمله می‌توان به مواردی مانند کنترل دمای بدن، میزان ضربان قلب تنفس یا ارتباط مختلف اعضای بدن با یکدیگر اشاره کرد.



اطلاعات از طریق سنسور نصب شده در این تی‌شرت و با فعال کردن بلوتوث اسمارت فون‌ها به گوشی منتقل می‌شود تا شخص بتواند اطلاعات درستی از فعالیت و عملکرد بدن خود در حین دویدن داشته باشد تا مبادا در اثر افت قند خون، میزان ضربان قلب یا تنفس و ... با مشکلات جدی و مهمی مواجه شود.

به گفته یکی از مخترعان این فناوری «این تی‌شرت در نگاه اول تفاوتی با تی‌شرت‌های معمولی نداشته و به سختی می‌توان تفاوتی بین آن و سایر تی‌شرت‌ها یافت. اما باید گفت که تفاوت این تی‌شرت با دستبند یا کمربندهای هوشمندی را که تاکنون تولید شده اند، می‌توان در نظارت کلی این تی‌شرت بر تمامی اعضای بدن دانست که می‌تواند سلامت شخص دونده را تضمین کند.»

کفش مجهز بهGPS برای نابینایان
خوشبختاته پیشرفت‌های تکنولوژیکی حتی برای معلولان حرکتی و نابینایان هم سودمند بوده است. چندی پیش مخترعان هندی موفق به ساخت کفش هوشمندی مجهز به سیستم GPS شدند که برای نابینایان حکم عصای سفید را دارد.

این کفش به گونه‌ای طراحی شده که با بلوتوث تلفن همراه ارتباط برقرار کرده و می‌تواند مسیر را با لرزش ویبره سنسوری که داخل کفش نهفته به شخص نابینا نشان دهد. برای مثال، اگر در مسیری، شخص باید به سمت راست منحرف شود، ویبراتور کفش به لرزش در می‌آید تا بتواند مسیر صحیح را نشان دهد. سیستم جی پی اس کفش را به سادگی می‌توان در کفش‌های مختلف نصب و از آن استفاده کرد.

پوست الکترونیکی دوم
فرانسویان هم در همین چند ماه اخیر موفق شدند لباسی طراحی کنند که اگرچه شبیه پوست انسان نیست اما قابلیت‌هایی دارد که به‌خوبی یک پوست دوم علائم حیاتی را رصد می‌کند، به طوری که از آن با عنوان «تی‌شرت یا پوست الکترونیکی دوم» یاد می‌کنند. از مزایای این تی‌شرت می‌توان به کنترل علائم حیاتی بدن مانند ضربان قلب، ریتم تنفس، حرکت پاها و همین‌طور اتصال به اینترنت اشاره کرد.

این تی‌شرت هوشمند دارای سنسورهایی است که در ناحیه قفسه سینه قرار گرفته‌اند تا به اندازه‌گیری ضربان قلب و همین‌طور ریتم تنفسی شخص بپردازند. این تی‌شرت می‌تواند برای افراد مختلف کاربرد داشته باشد.
برای ورزشکاران و اطلاع از عملکرد ارگان‌های حیاتی بدنشان حین تمرینات یا افراد سالمند، زنان باردار و ... می‌تواند مفید باشد.

از سوی دیگر، این تی‌شرت مجهز به جی پی اس بوده و می‌تواند با اتصال به اینترنت موقعیت مکانی شخص را به وی نشان دهد. این لباس را به سادگی و بدون بروز هیچ مشکلی می‌توان مورد شست و شو نیز قرار داد.این تی‌شرت هوشمند را می‌توان به عنوان یک گجت و فناوری پوشیدنی دانست که در سال ۲۰۱۵ میلادی عرضه خواهد شد اما از قیمت احتمالی آن خبری منتشر نشده است.

لباس هوشمند برای سربازان آمریکایی با حسگرهای فوق پیشرفته
لباس‌هایی با فناوری‌های پیشرفته حتی برای امنیت در برابر صدمات وارده در جنگ‌ها نیز موثر خواهد بود.

در یک سال گذشته ارتش آمریکا مطالعات گسترده‌ای را شروع کرده که با ساخت یک زره هوشمند برابری می‌کند. ارتش آمریکا برای ساخت این زره هوشمند و متفاوت از شرکت‌های بزرگ فناوری، آزمایشگاه‌های دولتی و آکادمی‌های علوم کمک گرفته است تا بتواند این زره هوشمند را بسازد. اسکلت خارجی این لباس به گونه‌ای است که سربازان به کمک آن می‌توانند سنگین‌ترین موانع پیش‌رو را هم از زمین بردارند.

«لباس هوشمند نوری مخصوص حملات تاکتیکی» (Talos) هم‌اکنون چنین قابلیتی را شامل می‌شود، اما در این لباس لایه‌ای از مواد هوشمند و حسگرهای پیشرفته تعبیه شده است که خراب شدن هر یک از آنها می‌تواند قابلیت‌های لباس را با مشکل مواجه کند.

مواد هوشمند و حسگرهای موجود در این لباس هوشمند به گونه‌ای ساخته شده‌اند که می‌توانند دمای بدن، ضربان قلب و میزان آب‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن را بررسی کنند.

جليقه‌ای برای مراقبت از قلب شما
و در نهایت این پژوهشگران ایتالیایی بودند که نوعی جلیقه با نام Magic را طراحی کردند که یکی از کاربردی‌ترین لباس‌های دیجیتالی می‌تواند لقب بگیرد. این جلیقه که از پارچه‌ای رسانا ساخته شده می‌تواند ضربان قلب و میزان تنفس فرد را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را به یک مرکز پردازنده ارسال کند.

این جلیقه در شرایط مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است. برای نمونه، از کسانی که بعد از مراقبت‌های اولیه و پس از حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند خواسته شد این جلیقه را به مدت چند روز به تن کنند. اطلاعات دریافتی از وضع سلامت فرد برای پزشک متخصص قلب ارسال می‌شد و به این ترتیب امکان بررسی سلامت فرد حتی پس از مرخص شدن از بیمارستان فراهم می‌شد.

همچنین این جلیقه از سوی گروهی از کوهنوردانی که قصد صعود به قله اورست را داشتند نیز مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب وضع جسمی این کوهنوردان هنگام فعالیت و نیز خواب به یک مرکز پزشکی ارسال می‌شد. راحت بودن این جلیقه و نیز قابلیت انطباق با اندازه‌های مختلف بدنی افراد و قابل شست‌وشو بودن، از اصلی‌ترین ویژگی‌های این لباس هوشمند است.


کد مطلب: 33591
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام