کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

90 درصد موبایل‌های وارداتی قاچاق هستند

دست داشتن برخی نمایندگی‌ها در قاچاق

خبرگزاری ايسنا , 16 آذر 1393 ساعت 12:21

ایتنا- از مهم‌ترین معضلات قاچاق موبایل، خدمات پس از فروش جعلی هست که کاربران را با مشکل مواجه می‌کند.




معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اعلام اینکه ۹۰ درصد موبایل‌های وارداتی قاچاق هستند، گفت: در حوزه موبایل و تبلت این ذهنیت وجود دارد که برخی صاحبان نمایندگی‌ها، مستقیما درگیر قاچاق هستند یا به نوعی مسیر را برای قاچاق باز می‌کنند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، علیرضا بیات با بیان اینکه نظام مند کردن تعرفه‌ها یکی از برنامه‌های جدی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شود، گفت: تعرفه‌های موجود در زمینه موبایل و تبلت از نظم و انضباط خوبی برخوردار نبوده و می‌توان گفت که این تعرفه‌ها ناهمگون است که همین موضوع باعث می‌شود در برخی کالاها اظهار خلاف واقع صورت گیرد.

ضرورت نزدیک شدن تعرفه واردات تبلت و رایانه
وی با بیان این‌که تعرفه واردات تبلت بیشتر از رایانه است و برخی تبلت‌ها را در قالب رایانه که تعرفه کمتری دارد اظهار می‌کنند، گفت: این موضوع به اصلاح فرآیند تعرفه‌ای مربوط می‌شود و سعی می‌کنیم تعرفه کالاهای مشابه را به هم نزدیک کنیم که زمینه بروز تخلف را کاهش دهد.

صدور خدمات پس از فروش جعلی برای برخی موبایل و تبلت‌ها
بیات همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حوزه موبایل و تبلت داریم این است که میل به واردات غیرقانونی در این حوزه در مقایسه با کالاهای دیگر بیشتر است، افزود: برای واردات این نوع کالاها خدمات پس از فروش جعلی نیزصادر می‌شود و این از دیگر معضلات مهم در این بخش است.

۹۰ درصد موبایل‌های وارداتی قاچاق هستند
معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه حدود ۵۰ میلیون گوشی موبایل فعال در کشور داریم، گفت: اگر این ۵۰ میلیون بخواهند هر چهار سال یکبار گوشی خود را تعویض کنند سالانه به طور میانگین به ۱۲ میلیون گوشی نیاز داریم. با نگاهی به آمار واردات گوشی در سال گذشته به این نتیجه می‌رسیم که میزان واردات گوشی به صورت قانونی کمتر از ۱۰ درصد و حدود ۹۰ درصد از طریق قاچاق وارد شده است.

نمی‌خواهیم مسیر قانونی را برای تجار سخت کنیم
وی با بیان اینکه زمانی که کالایی از طریق قاچاق وارد شود حقوق و عوارض گمرکی آن و در واقع حقوق دولت تامین نمی‌شود، بیان کرد: نمی‌خواهیم مسیر قانونی را سخت کنیم که برای تجار مقرون به صرفه نباشد و تلاش ما این است که انضباط را به این بخش برگردانیم.

بیات در عین حال افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک هر دو موافق اصلاح تعرفه‌های موبایل و تبلت هستند. چون به کالای مصرفی تبدیل شده اند که تولید قابل توجهی نیز در کشور ندارند.

ضرورت اصلاح و کاهش فرآیند‌های گمرکی
وی با بیان اینکه اقدام دیگر اصلاح و کاهش فرآیند‌های گمرکی است، گفت: در تلاشیم تا فرآیند ترخیص کالا در این حوزه به حداقل برسد و با گمرک نیز در این رابطه مذاکراتی انجام داده‌ایم.

بیات با اشاره به اینکه در شش ماهه ابتدای امسال واردات قانونی موبایل افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: افزایش ۲۴ درصدی در واردات قانونی موبایل داشته‌ایم که امیدواریم این رقم تا چند ماه آینده سیری جهشی داشته باشد.


کد مطلب: 33548

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/33548/90-درصد-موبایل-های-وارداتی-قاچاق-هستند

ايتنا
  https://www.itna.ir