کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زبان فارسی 0.8 درصد از محتوای وب را در اختیار دارد

خبرگزاری ايسنا , 9 آذر 1393 ساعت 12:23

ایتنا- فارسی‌زبانان توانسته‌اند 0.8 از اینترنت را به تسخیر خود درآورند!




به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی در حال حاضر زبان فارسی ۰.۸ درصد از محتوای وب را در اختیار دارد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمدحسن انتظاری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی - در دومین همایش گردان های سایبری بسیح صدا و سیما افزود: سازمان صدا و سیما می تواند فضای مجازی سازگار با اسلام و فرهنگ ملی را تبیین کرده و قواعد فقهی و اخلاقی زیست در فضای مجازی را ترویج دهد.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که باید در کشور و بین مدیران حل کنیم تعریف فضای مجازی است. فضای مجازی امتداد فرهنگ و اجتماع انسانی ما در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات است بنابراین انسان محور شکل گیری در این فضا بوده و این تعریف برخلاف تعاریف مرسوم فناورانه ای است که فناوری اطلاعات را محور توسعه فضای مجازی می دانند.

انتظاری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری که فرمودند اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است، گفت: انقلاب اسلامی یک رژیم ۲۵۰۰ ساله را واژگون کرد و مردم بر سرنوشت خود تسلط یافتند اما در حال حاضر فضای مجازی موجب شده تا هویت ملی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، با تهدید مواجه باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که سیستم اداری کشور باید خود را برای این تحولات آماده کند و ساختار سنتی نظام اداری متحول شود، افزود: تحولات بسیار عظیمی در حال شکل گیری است و انسان از یک فضای سنتی به سمت فضایی نوین حرکت می کند فضای مجازی یکی از عوامل اصلی پیشرفت ایران به سوی افق ۱۴۰۴ و دستیابی به اهداف سند چشم انداز است و به همین دلیل است که ما در حال پیگیری این بحث در برنامه ششم هستیم.

وی با اعلام تحولات پیش روی فناوری و روندهای آن در دنیا اظهار کرد: همگرایی تمام مجراهای ارتباطی و اطلاعاتی بر بستر شبکه اینترنت نظیر VoIP، IPTV در قالب NGN، اتصال تمام ابزارهای زندگی به اینترنت در قالب «اینترنت همه اشیا» و ایجاد ابزار (پلت‏فرم) هیبرید و جامع برای تمام ارتباطات و اطلاعات به صورت تلفیقی از ابزارها و تلویزیون‏های تعاملی از مهمترین تحولات پیش روی فناوری است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این نکته که در تلویزیون های تعاملی مخاطب نقش تعیین کننده دارد، اعلام کرد: در حال گذار از رسانه های جمعی به رسانه های اجتماعی تعاملی هستیم و تلویزیون با یک رقابت سنگین در حوزه فناوری روبرو شده است. برای صداوسیما رقبای جدیدی آمده‌اند و اشکال جدید تولید محتوا ایجاد شده که ظهور و توسعه رسانه های اجتماعی کاربرمحور از جمله تقابل های جدید صدا و سیما است.

وی با بیان این که در صورتی که هویت خود را نتوانیم در فضای مجازی ترویج دهیم با چالش روبرو خواهیم شد، افزود: در فضای مجازی با چالش‌هایی در اعمال حاکمیت ملی روبرو هستیم که مهمترین آن حفظ هویت ملی و تسلط فرهنگ غربی است.

در حال حاضر زبان فارسی ۰.۸ درصد از محتوای وب را در اختیار دارد و در مقابل زبان انگلیسی ۵۶ درصد این فضا را به خود اختصاص داده است که در همین راستا سنت و آداب خود را وارد این فضا کرده و مدیریت آن را در اختیار گرفته است. این چالش ها اهمیت تشکیل شورای عالی فضای مجازی را نمایان می سازد.


کد مطلب: 33439

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/33439/زبان-فارسی-0-8-درصد-محتوای-اختیار

ايتنا
  https://www.itna.ir