۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵

آمریکا ابررایانه ۳۰۰ پتافلاپی تولید می‌کند

ایتنا - در حال حاضر قوی‌ترین ابررایانه جهان در کشور چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر آمریکا این پروژه را با موفقیت به اتمام برساند، صاحب این عنوان می‌شود.
آمریکا ابررایانه ۳۰۰ پتافلاپی تولید می‌کند


مقامات بلندپایه آمریکا از آغاز طرحی خبر دادند که به موجب آن ۳۲۵ میلیون دلار برای ساخت دو ابررایانه جدید سرمایه‌گذاری می‌شود و یکی از آن‌ها می‌تواند با سرعت بیش از ۳۰۰ پتافلاپ یعنی پرسرعت‌تر از تمام ابرکامپیوترهای کنونی فعالیت کند.


به گزارش ایتنا از رایورز، وزارت انرژی آمریکا که سرمایه‌گذار اصلی روی این ابرکامپیوترها محسوب می‌شود گزارش داده که برای ساخت آن مطالعات علمی گسترده انجام داده است و آن را در دو بخش مجزا با سرعت ۱۵۰ پتافلاپ به تولید می‌رساند.

این ابرکامپیوترها که قرار است سال ۲۰۱۷ میلادی مورد استفاده قرار گیرند، با سرعت پایه ۳۰۰ پتافلاپ توان قابل ملاحظه‌ای را در اختیار دولت آمریکا می‌گذارند.

در حال حاضر قوی‌ترین ابررایانه جهان در کشور چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر آمریکا این پروژه را با موفقیت به اتمام برساند، صاحب این عنوان می‌شود.
البته با توجه به اینکه از هم‌اکنون سه سال تا این اتفاق باقی مانده است، باید دید چین در این دوره زمانی چه اقداماتی انجام می‌دهد.


وزارت انرژی آمریکا همچنین اعلام کرده است که ۱۰۰ میلیون دلار دیگر را برای تحقیق و توسعه ابررایانه‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

آزمایشگاه ملی آرگون توضیح داد که سال گذشته از ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان که نام آنها در لیست Top500۰ منتشر شده بود، ۲۹۱ مورد در کشور آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفتند که این رقم هم‌اکنون به ۲۳۳ مورد کاهش یافته است.
 
کد مطلب: 33431
نام شما
آدرس ايميل شما


ایلیا
feedback
Iran, Islamic Republic of
باید امیدوار بود که پروژه‌هایی از این دست بیشتر و بیشتر مورد سرمایه‌گذاری قرار بگیرند تا ابررایانه‌ها بتوانند از این رکود عجیبی که در یک و نیم سال گذشته (از زمان انتشار گزارش TOP500 در ژوئن 2013) گریبانشان را گرفته خارج شوند.

چنین اخباری جای بسی خوشحالی دارد و نشان می‌دهد که برخلاف ادّعای بسیاری از افراد، قانون مور همچنان پابرجاست و همچنان جهان ما را دگرگون خواهد کرد.

اما نباید فراموش کرد که لازمۀ تداوم این روندها سرمایه‌گذاری بیشتر در R&D است.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام