کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چاپ نخستین قطعه در فضا

روزنامه دنیای اقتصاد , 8 آذر 1393 ساعت 11:51

ایتنا-چاپگر سه‌بعدی Made In Space نخستین قطعه چاپی را در شرایط میکروگرانشی ایستگاه فضایی تولید کرد.




فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی نیاز به تعمیر اضطراری برخی از قطعات ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) دارند و در صورت نبود قطعه مورد نظر، فضانوردان باید منتظر محموله بعدی باشند که توسط یک کپسول باری از زمین راهی فضا می‌شود.


ناسا با هدف تسهیل دسترسی به قطعات جایگزین در ایستگاه فضایی، نخستین نمونه چاپگر سه‌بعدی فضایی را ۳۰ شهریور توسط کپسول باری دراگون به ISS منتقل کرد.

چاپگر سه‌بعدی Made In Space در تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نصب و راه‌اندازی شد. بر اساس اعلام ناسا، این چاپگر نخستین قطعه تولید شده در فضا را با موفقیت چاپ کرد؛ نخستین قطعه چاپ شده در فضا در حقیقت قطعه‌ای از خود چاپگر است.


تیم کنترل زمینی ناسا دستور چاپ این قطعه را برای چاپگر در فضا ارسال کرد و چاپگر با موفقیت این قطعه را در شرایط بی‌وزنی چاپ کرد؛ بر این اساس، چاپگر حتی قادر به تولید قطعات جایگزین برای خود نیز هست.

«نیکی ورک‌هایزر» مدیر پروژه این چاپگر سه‌بعدی در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا تاکید کرد: ایستگاه فضایی تنها مکانی است که می‌توانیم این فناوری را در آن مورد آزمایش قرار دهیم؛ با چاپ و تولید قطعات بیشتر می‌توانیم نحوه تاثیر شرایط میکروگرانشی را بر عملکرد چاپگر به‌طور دقیق بررسی کنیم. نخستین قطعه چاپ شده در فضا سال ۲۰۱۵ به زمین بازگردانده خواهد شد و تفاوت ساختاری این نمونه با نمونه مشابه چاپ شده بر روی زمین مورد مقایسه قرار می‌گیرد.


کد مطلب: 33419

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/33419/چاپ-نخستین-قطعه-فضا

ايتنا
  https://www.itna.ir