۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵

ماهانه 300 هزار نفر به کاربران اینترنت افزوده می شود

ایتنا- تا پایان سال ۲۰۲۰ در دنیا ۵۰ میلیارد کاربر اینترنت وجود خواهد داشت.
ماهانه 300 هزار نفر به کاربران اینترنت افزوده می شود

ماهانه در دنیا حدود ۳۰۰ هزار کاربر به کاربران اینترنت افزوده می‌شود معاون سازمان فناوری اطلاعات با اعلام این خبر گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط نهادهای معتبر بین‌المللی، تا پایان سال ۲۰۲۰ در دنیا ۵۰ میلیارد کاربر اینترنت وجود خواهد داشت.


گام‌های جهانی برای توسعه اینترنت اشیا
بررسی‌های به عمل آمده از میزان دستیابی به فناوری اطلاعات و ارتباطات حاکی از آن است که تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد کاربران اینترنت در دنیا بزودی به ۳ میلیارد نفر می‌رسد که دو سوم این کاربران در کشورهای در حال توسعه حضور دارند.

همچنین در حال حاضر تعداد مشترکان باند پهن تلفن همراه در سطح جهانی به ۳/۲ میلیارد نفر رسیده است که ۵۵درصد از این مشترکان در کشورهای در حال توسعه حضور دارند.

در ایران نیز بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور (متما) در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در سه ماهه اول امسال معادل ۲۹/۵۳ درصد اعلام شده است که تعداد کاربران اینترنت ۴۰ میلیون و ۴۶ هزار و ۷۸۵ نفر و تعداد مشترکان اینترنت همراه ۲۳ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۲۶۸ نفر عنوان شده است.

همچنین استان‌های مازندران، تهران، اصفهان، خوزستان و سمنان به ترتیب رتبه‌های یکم تا پنجم ضریب نفوذ اینترنت در کشور را از آن خود کرده‌اند.

علی اصغر انصاری، معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات کشور  با اشاره به مبنای محاسباتی پیش‌بینی افزایش کاربران اینترنت در دنیا به ۵۰ میلیارد نفر گفت: در پیش‌بینی صورت گرفته، منظور از کاربر اینترنت، فقط انسان‌ها نیستند بلکه با در نظر گرفتن پدیده اینترنت اشیا، هر کاربری که به شبکه اینترنت وصل خواهد شد، بین ۱۰ الی ۱۵ شیء یا ابزار مانند لوازم خانگی، اداری و غیره هم تحت شبکه در اختیار او خواهد بود که بر این اساس توصیه می‌شود با مهاجرت به آی‌پی نسخه ۶ که در واقع فضای آدرس‌دهی سالم و امن است، امکان اتصال این اشیا به اینترنت تا ۶ یا ۸ سال آینده فراهم شود.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تلفن‌های همراه هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، لوازم خانگی هوشمند و اتومبیل‌های هوشمند بدون راننده از جمله امکاناتی است که رفته رفته طراحی و ساخته شده و تحت شبکه جهانی اینترنت قرار خواهند گرفت خاطرنشان کرد: این ابزارهای هوشمند قرار است از طریق نسخه آدرس‌دهی IPV6 در اینترنت مسیر‌یابی شده و در اختیار و تحت کنترل کاربران انسانی قرار بگیرند.

وی افزود: در آینده نه چندان دور، ارتباطات ماشین با ماشین و ماشین با انسان که در حال حاضر در مراحل اولیه برقراری ارتباط قرار دارند، گسترده شود و بر همین اساس پیش‌بینی‌ها نشان می دهد که تا ۶ سال آینده ۵۰میلیارد کاربر به اینترنت متصل خواهند شد.

افزایش صددرصدی پورت‌های اینترنت
بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است که تا پایان سال ۹۴ علاوه بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، دسترسی ۶۰ درصد از خانوارها به اینترنت را فراهم کند که با توجه به عقب ماندگی این وزارتخانه از برنامه، با روی کار آمدن دولت یازدهم و تأکید ویژه برجبران این عقب ماندگی، افزایش قابل توجهی در توسعه پهن باند کشور صورت گرفت.

معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات افزود: در تابستان سال ۹۲ تعداد خطوط اینترنت پر سرعت Adsl بالای ۵/۳ میلیون پورت بود که امروز با رشد صددرصدی به رقمی بالای ۷ میلیون پورت رسیده است.

وی گفت: همچنین از شهریور ماه امسال و با ارائه مجوز بهره‌برداری نسل سوم و چهارم تلفن همراه به اپراتورهای اول و دوم که به نوعی اتصال به پهن باند اینترنت تلفن همراه محسوب می‌شود، در حال حاضر بیش از ۳ میلیون کاربر تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه قرار گرفته‌اند و بر اساس پیش‌بینی‌ها، این روند رو به رشد است و با توجه به سرعت بالای پیوستن کاربران تلفن همراه به نسل سوم و چهارم، پیش‌بینی می‌شود که تا ابتدای سال آینده تعداد کاربران 3G و 4G از تعداد کاربران اینترنت ثابت بیشتر شود.

انصاری تأکید کرد: در حال حاضر میزان دسترسی کاربران داخلی به اینترنت یا ضریب نفوذ اینترنت در کشور نزدیک به ۶۰ درصد است و ضریب نفوذ پهن باند هم به رقمی بالاتر از ۳۰درصد رسیده است، بر همین اساس برنامه پهن باند یا شبکه پرسرعت اینترنت را پیگیری می‌کنیم که بتوانیم ضریب نفوذ دسترسی پرسرعت به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات را بیش از پیش فراهم کنیم.

مهاجرت از IPV4 به IPV6
در حال حاضر به دلیل کمبودهای آی پی نسخه ۴ (IPV4) در دنیا، توسعه شبکه اکثر کشورها با محدودیت‌هایی مواجه شده است، بر همین اساس، کشورهای توسعه یافته بیشترین میزان استفاده را از آی پی نسخه ۶(IPV6) دارند و در عین حال استفاده از IPV6 در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.

انصاری در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با «ایران» در رابطه با اقدامات سازمان فناوری اطلاعات برای مهاجرت از IPV۴ به IPV۶ در کشور گفت: در حال حاضر عدم دسترسی به‌آی پی آدرس‌ها، مشکلات متعددی را پیش روی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات قرار داده است که بر همین اساس سازمان فناوری اطلاعات با جدیت به دنبال گذر از IPV۴ به IPV۶ است.

بدین منظور در کشور، هم یک شورای راهبردی و هم یک کمیته اقدام سریع وجود دارد که وظیفه آنها این است که تمام اپراتورها و همه مجموعه‌هایی را که ذینفع هستند هماهنگ کنند تا بتوانیم منابع آدرس‌دهی مورد نیاز خودمان را با مهاجرت از آی پی نسخه ۴ به‌آی پی نسخه ۶ فراهم کنیم.

وی افزود: در واقع گذر به IPV6 نوعی ضرورت است که اکنون برای رسیدن به این نقطه اقدامات متعددی صورت گرفته و تشکیل شورای راهبردی گذر به IPV۶ و تدوین سند راهبردی گذر، از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش به شمار می‌رود. معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به موضوع همزیستی IPV4 و IPV6 در کشور خاطرنشان کرد: بر همین اساس ما هم مانند همه کشورهای دنیا در حال حاضر از آی‌پی نسخه ۴ استفاده می‌کنیم و در کنار آن بتدریج از آی پی نسخه ۶ استفاده خواهیم کرد و تا چند سال آینده، آرام آرام تعداد آی پی‌های نسخه ۶ قطعاً بیش از آی پی‌های نسخه ۴ خواهد بود و این همزیستی را اینقدر ادامه می‌دهیم تا در نهایت مهاجرت به صورت کامل انجام شود.

معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات در پایان با تأکید بر اینکه حدود ۱۲ سال است که در دنیا سیستم آدرس دهی بر اساس پروتکل جدید اینترنت یا همان IPV۶ توسط متولیان شبکه‌های جهانی اینترنت دنبال می‌شود تصریح کرد: این فرایند باید با حساسیت و دقت زیاد انجام شود، چرا که امکانات تمام نرم‌افزار و سخت‌ افزاریمان روی آی پی نسخه ۴ قرار دارد و باید آرام آرام هم به لحاظ آموزشی و هم به لحاظ فنی زمینه‌های مهاجرت به‌آی پی نسخه ۶ فراهم شود.

در طول یک سال گذشته، افزایش پهنای باند اینترنت و همچنین اعطای مجوز بهره‌برداری و ارائه نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه به اپراتورهای اول و دوم که افزایش میزان کاربران و همچنین رضایت نسبی آنها از کیفیت اینترنت را رقم زده است، نشان دهنده عزم جدی دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه فناوری در کشور بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا است، بر همین اساس از حدود یک سال گذشته موضوع مهاجرت از آی پی نسخه ۴ به‌آی پی نسخه ۶ مطرح شده است و با توجه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال آینده و ارائه خدمات گسترده در این شبکه، علاوه بر توسعه پهن باند، شاهد افزایش میزان کاربران اینترنت تلفن همراه و ارائه اینترنت اشیا در کشور خواهیم بود.

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 33352
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام