۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۴

ادعای شرکت سازنده موبایل در ایران: استقبال مردم

بررسی صادرات به کشورهای همسایه
ایتنا- «با این‌که شرکت ما توانایی تولید حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه را در ماه دارد اما با توجه به تقاضای بازار تنها ماهیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تلفن همراه تولید می‌کند.
ادعای شرکت سازنده موبایل در ایران: استقبال مردم


رییس هیات مدیره شرکت تولید‌کننده گوشی در ایران با اشاره به وجود رکود در بازار موبایل کشور گفت: قیمت بالای ارز برای تهیه مواد اولیه و عدم امکان دریافت تسهیلات از جمله موانع و مشکلاتی است که بر سر راه تمامی تولید‌کنندگان در کشور قرار گرفته است.


به گزارش ایتنا از ایسنا، جواد سعیدی اظهار کرد: اگرچه گوشیهای قاچاقی بخش زیادی از بازار موبایل کشور را در حال حاضر پرکرده‌اند، اما با توجه به این‌که این موبایل‌ها خدمات و گارانتی مناسبی را به مشتری ارائه نمی‌دهند، باعث می‌شود در حق خریدار اجحاف شود.

وی با تاکید بر این‌که چندین‌بار مسوولان مربوطه، به جمع‌آوری موبایل‌های فاقد گارانتی و قاچاق از سطح بازار اقدام کرده‌اند، تصریح کرد: با این حال تعداد این تلفن‌ها بسیار زیاد است و نمی‌توان جلوی ورود آن را به کشور گرفت.

او با اشاره به این‌که از مزیت‌های تلفن‌های داخلی داشتن خدمات پس از فروش و گارانتی مناسب است، گفت: وزیر ارتباطات نیز برای حمایت از تولید داخلی و تلفن‌های همراهی که به شکل قانونی وارد می‌شوند، سیاست‌های حمایتی اتخاذ کرده است و حمایت از تولید ملی را در دستور کار خود قرار داده است.

سعیدی با تاکید بر پتانسیل بالای بازار موبایل ایران برای فروش تلفن‌های همراه تولید داخلی افزود: در حال حاضر تلفن‌های همراه در داخل کشور در دو نوع ساده و هوشمند تولید می‌شوند که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است و این امر باعث دلگرمی تولید‌کنندگان در این حوزه می‌شود.

رکود عامل افزایش هزینه‌
رییس هیات مدیره شرکت تولید‌کننده موبایل قیمت بالای ارز و عدم ارائه‌ی تسهیلات به تولید‌کنندگان داخلی را از جمله موانع بر سر راه پیشرفت تولید داخلی دانست و اظهار کرد: شرایط رکود در کشور باعث می‌شود هزینه‌های جاری تولید‌کنندگان از هزینه‌ انرژی گرفته تا دستمزد کارگران و کارمندان افزایش پیدا کند، در حالی که سود و فروش این شرکت‌ها تغییری نکرده است.

وی درباره‌ی اثرات تحریم‌ها بر تولیدات داخلی تصریح کرد: حوزه‌ای که تحریم‌ها بیشترین اثر را در آن داشته‌اند، در بالا‌رفتن قیمت ارز بوده است که باعث شده تولید‌کنندگان قطعات را با قیمت‌های بالاتری خریداری کرده و در نهایت نیز با قیمت بالاتری به مشتری بفروشد.

او در پاسخ به این سوال که چرا تکنولوژی تولیدات داخلی همیشه از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: هدف این شرکت وارد‌ کردن فناوری جدید و سپس بومی‌سازی آن بوده است که موفق شده طی سال‌های گذشته به آن دست پیدا کند و البته در حال حاضر به اهداف بزرگ‌تری فکر می‌کنیم.

سعیدی با اشاره به این که در حال حاضر سیستم عامل اندروید روی گوشی‌های هوشمند این شرکت نصب شده است، اظهار کرد: با این‌که سیستم عامل اندروید تولید داخلی در کشور وجود ندارد و ما مجبوریم از همان سیستم عامل شرکت گوگل برای تلفن‌های هوشمند استفاده کنیم، در حوزه نرم‌افزار و طراحی اپلیکیشن فعالیت‌های خوبی در کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرم‌افزار‌های زیادی در کشور طراحی و نوشته می‌شوند که شامل برنامه‌ها، سرگرمی و برنامه‌های مذهبی است و نشان‌دهنده این است که گام خوبی در این زمینه برداشته شده‌اند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: در حوزه سیستم عامل نیز طراحان برنامه در حال تحقیق و تحویل طرح‌های اولیه هستند تا در سال‌های آینده کشور بتواند به تکنولوژی تولید سیستم عامل دست پیدا کند.

امسال تقاضا و تولید کم‌تر بود
وی درباره‌ جایگاه موبایل‌های تولید داخل در بازار عرضه و تقاضا گفت: با این‌که شرکت ما توانایی تولید حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه را در ماه دارد و دارای ۱۴ خط تولید است، اما با توجه به تقاضای بازار تنها ماهیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تلفن همراه تولید می‌کند.

سعیدی تصریح کرد: البته با توجه به شرایط رکود این آمار مربوط به تولید نرم‌افزار می‌شود، در سال گذشته این شرکت ماهانه نزدیک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار گوشی تولید می‌کرد که تماما در بازار به فروش می‌رسید.

او با اشاره به کاهش تولید و عرضه در بازار موبایل در سال جاری اظهار کرد: با این حال این شرکت از ابتدای ورود خود به صنعت تولید موبایل پیشرفت زیادی را تجربه کرده است تا آنجا که از دو خط تولید و ۵۰ نیروی کار ثابت و تولید سالانه ۵۰۰۰ دستگاه تلفن همراه امسال به ۱۴ خط تولید و ۸۰۰ نیروی مستقیم دست پیدا کرده‌ایم.

اعم کار ما مونتاژ قطعات است
وی با تاکید بر این‌که اعم کار این شرکت مونتاژ قطعاتی است که از کشور‌های خارجی وارد می‌شوند، گفت: منکر این امر نمی‌شویم که بیشترین کاری که در این شرکت انجام می‌شود، سرهم کردن قطعات خارجی است. با این حال این شرکت توانسته دستگاه‌های تولیدی زیادی از جمله دستگاه تولید برد، PCV، کیبورد و رنگ‌سازی را ایجاد کند و این قطعات موبایل را در داخل تولید کند.

او افزود: با این حال قطعاتی مانند IC و CPU در هیچ کشوری تولید داخلی ندارد و معمولا شرکت‌های بزرگ تولید‌کنندگان چنین قطعاتی هستند.

سعیدی با اشاره به این‌که ۲۰ درصد تلفن‌های همراه برند جی.ال.ایکس مونتاژ شده و ۸۰ درصد آن شامل قطعه‌هایی است که عمدتا ساخت داخل است خاطر نشان کرد: بیشتر این قطعات از چین وارد می‌شود و البته چین نیز تولید‌کننده بسیاری از این قطعات نیست.

با واسطه قطعات می‌خریم
وی ادامه داد: یکی‌دیگر از بخش‌هایی که تحریم‌ها باعث ضربه به آن شده، بحث واردات قطعات است که به دلیل تحریم‌ها این شرکت نمی‌تواند مستقیما قطعات مورد نظرش را کشور تولید‌کننده وارد کند و مجبور است از واسطه‌ها خریداری کند.

رییس هیات مدیره شرکت تولید‌کننده موبایل در کشور افزود: شرکت ما با هیچ شرکت خارجی به صورت مستقیم قرار‌داد ندارد، بلکه با شرکت‌های متفاوتی در خارج از کشور برای خرید قطعات همکاری می‌کنند.

سعیدی درباره این که چرا شرکت‌های تولید‌کننده در داخل کشور به خریداری لیسانس برند‌های معروف و تولید داخلی آنها اقدام نمی‌کند، گفت: اگر چنین کاری صورت گیرد دیگر تولید ملی و داخلی بی‌معنا می‌شود و شرکت تولید‌کننده نمی‌تواند ادعا کند که صاحب نام یک برند ایرانی است.

وی با اشاره به این‌که این کار باعث ایجاد اشتغالزایی کاذب و موقت در کشور می‌شود، گفت: خرید لیسانس یک برند خارجی باعث می‌شود دوباره به کشور‌های دیگر متوسل شویم و این کشور‌ها نیز هر موقع که اراده کند می‌تواند همکاری‌شان را با داخل قطع کند.

رییس هیات مدیره یک شرکت تولید‌کننده موبایل درباره‌ی وجود رقابت در بازار تولید موبایل در کشور تصریح کرد: در حال حاضر این بازار یک بازار انحصاری نیست، بلکه شرکت ما شروع‌کننده تولید موبایل در داخل کشور بود و امروز چند شرکت دیگر نیز با برند‌های مختلف در این زمینه فعالیت می‌کند.

سقف و کف قیمت موبایل ایرانی
سعیدی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به این‌که شرکت ما تاکنون نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مدل موبایل را به بازار عرضه کرده است، گفت: در حال حاضر ۲۵ مدل از این برند در بازار موجود است که قیمت تلفن‌های هوشمند آن از کف قیمت ۱۵۰ هزار تومان تا سقف ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و مدل‌های ساده‌ این برند نیز بین ۵۰ تا ۹۰ هزار تومان هستند.

وی با اشاره به این‌که مدل‌های جدید تلفن هوشمند این برند دارای اندروید ۴.۲ هستند، گفت: این شرکت در حال ارتقاء مدل‌های هوشمند است و مدل‌های جدید آن قرار است تا اندروید ۴.۴ یعنی همان اندروید کیت‌کت را پشتیبانی کند.

او درباره وجود برخی از مشکلات در اجرای برنامه‌های اندرویدی در تلفن‌های تولید‌ شده این شرکت اظهار کرد: مصرف‌کنندگان باید به این نکته توجه کنند که اپلیکیشنی که نصب می‌کنند با نسخه اندروید تلفن‌شان همخوانی داشته باشد و همچنین این اپلیکیشن به درستی طراحی شده و دارای باگ نباشد.

سعیدی افزود: به هرحال وجود مشکل در عدم اجرای برنامه در تلفن‌های هوشمند به مشکل ساختاری تلفن مربوط نمی‌شود، بلکه یا مربوط به نسخه اندروید و یا خود اپلیکیشن است.

وی با اشاره به این‌که مشخصات سخت‌افزاری تلفن‌های این برند به صورت حقیقی در کاتالوگ هر مدل ثبت شده است، گفت: بنابراین تمام مشخصات هر یک از مدل‌ها مطابق با واقعیت است و مشتری‌ها می‌توانند با مطالعه کاتالوگ مربوط به هر موبایل از ویژگی‌های آن با خبر شوند.

وی درباره‌ی مزیت تلفن‌های تولید داخل برای جذب مشتری تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از امکاناتی که روی گوشی‌های تولید این شرکت وجود دارد، مطابق با تلفن‌های ساخت برند‌های خارجی است در حالی که قیمت آنها نصف تا یک سوم است.

صادرات از جمله برنامه‌های آینده است
سعیدی درباره‌ امکان انجام صادرات تلفن‌های داخلی به کشور‌های همسایه گفت: مساله صادرات به کشور‌هایی مانند عراق و افغانستان در دست بررسی است و اگرچه تا به حال بازار مناسب و ثابتی برای ارائه‌ی این تلفن‌ها پیدا نشده، اما مصرف‌کنندگان زیادی از این دو کشور تلفن‌های ایرانی را خریداری می‌کند.
کد مطلب: 33334
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Russian Federation
صادرات از جمله برنامه‌های آینده است!

نابود شدم.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام