۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۴
برای چهارمین بار متوالی

چین صدرنشین قدرتمندترین ابررایانه جهان شد

ایتنا- چین، با ابررایانه Tianhe-2 برای چهارمین بار متوالی جایگاه نخست پرقدرت‌ترین ابررایانه‌های جهان را از آن خود کرد.
چین صدرنشین قدرتمندترین ابررایانه جهان شد


به گزارش ایتنا از ایسنا، فهرست ۵۰۰ ابررایانه پرقدرت جهان هر شش ماه یکبار منتشر می‌شود و در جدیدترین گزارش که روز دوشنبه ۲۶ آبان منتشر شد، ابررایانه Tianhe-۲ بار دیگر عنوان نخست را از‌ آن خود کرد.


این ابررایانه پرقدرت با سرعت ۳۳.۸۶ پتافلاپ در ثانیه – معادل ۳۳۸۶۰ کوادریلیون محاسبه در ثانیه – توسط محققان دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین ساخته شده است.

دو ابررایانه آمریکا شامل ابررایانه تیتان در آزمایشگاه ملی Oak Ridge با سرعت ۱۷.۵۹ پتافلاپ در ثانیه و ابررایانه سکویا (Sequoia) در آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمول با سرعت ۱۷.۱۷ پتافلاپ همچنان در جایگاه دوم و سوم باقی ماندند.

درحالیکه در گزارش شش ماه قبل (ژوئن ۲۰۱۴) تعداد ابررایانه‌های چین در فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان، ۷۶ عنوان شده بود، این تعداد در گزارش اخیر به ۶۱ ابررایانه کاهش یافت.

تعداد ابررایانه‌های آمریکا نیز از ۲۳۳ ابررایانه در گزارش شش ماه قبل به ۲۳۱ کاهش یافت.

آمریکا قصد دارد با ساخت دو ابررایانه سیرا (Sierra) و سامیت (Summit) تا سال ۲۰۱۷، جایگاه چین را در صدر این فهرست از آن خود کند.

سرعت ابررایانه سامیت ۱۵۰ پتافلاپ و سیرا ۱۰۰ پتافلاپ خواهد بود که سه برابر سرعت ابررایانه Tianhe-۲ چین است؛ این دو ابررایانه توسط محققان IBM و با سرمایه‌گذاری ۳۲۵ میلیون دلاری دولت ساخته می‌شوند.
کد مطلب: 33266
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام