۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵

یادآوری یک سوءبرداشت در اثر نقص اطلاع‌رسانی

شبکه ملی اطلاعات به معنی اینترانت نیست
ایتنا- مسئولان می‌گویند در تلاشند تا برداشت اشتباه از تعریف شبکه ملی اطلاعات را اصلاح کنند.
یادآوری یک سوءبرداشت در اثر نقص اطلاع‌رسانی


ضعف اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی باعث شد تا خبر جلسه شب گذشته این شورا، با اشتباه بزرگ شبکه ملی ارتباطات (اینترانت) اعلام شود در حالی که سال‌هاست کارشناسان و مسئولان درتلاشند تا سوءبرداشت از تعریف شبکه ملی اطلاعات به معنی اینترانت و قطع اینترنت را برطرف کنند.



به گزارش ایتنا از فارس، شب گذشته بیستمین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور‌ برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد وزارت ارتباطات گزارشی از مهم‌ترین پروژه در دست خود را به شورا ارائه کند.

درحالیکه برگزاری جلسه این شورا با حضور سران ۳ قوه یکی از مهم‌ترین رویدادهای تصمیم ساز در حوزه ICT است؛ اما به دلیل نقص در اطلاع‌رسانی، اعلام نتیجه این جلسه مهم‌ با اشتباه فاحش همراه شد.

درحالیکه اطلاع رسانی درباره فعالیت‌ها و تصمیم‌های شورای عالی فضای مجازی بر عهده دبیر و دبیرخانه شورا قرار دارد، اما شواهد نشان می‌دهد دبیرخانه رسما از این سمت کناره گرفته است، زیرا حتی از اطلاع‌رسانی اخبار برگزاری جلسات شورا نیز خودداری می‌کند.

همچنان که تاکنون به درخواست‌های مکرر خبرنگاران برای حضور در جلسات شورا یا برگزاری جلسه یا مصاحبه‌ای با مدیران مرکز ملی برای اطلاع از کم و کیف تصمیم‌های کلان جلسات، پاسخ منفی داده است.

این بی‌اطلاعی خبرنگاران تخصصی حوزه ICT‌ و سکوت مدیران که به فقر اطلاعاتی درباره اقدامات شورا و مرکز ملی فضای مجازی دامن زده، در نهایت شب گذشته سبب شد تا اوج کوتاهی در اطلاع‌رسانی، در اطلاع‌رسانی اشتباه نتیجه جلسه شب گذشته شورا در پایگاه اطلاع رسانی دولت و رسانه ملی بروز کند.به این ترتیب علیرغم اذعان مسئولان امر به عمر ۱۰ ساله شبکه ملی اطلاعات، درج در قانون برنامه پنجم، درج در مصوبه شورای عالی فضای مجازی و ... اما شب گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از «شبکه ملی اطلاعات» با عنوان «شبکه ملی ارتباطات» یاد کرد. پیرو این اشتباه، رسانه‌ملی نیز در اعلام خبر جلسه شورا با تکرار این خطا، از قول رئیس جمهور «بر ضرورت صیانت از فرهنگ و حفاظت از شبکه ملی ارتباطات» تاکید کرد.

همچنین در خبر پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تاکید شده: رییس جمهور گفت: «شبکه ملی ارتباطات (اینترانت) باید علاوه بر دسترسی سریع و قیمت رقابتی، دارای جاذبه به منظور برآورده کردن نیازهای زندگی روزمره و درخواست‌های کاربران در حوزه‌های علمی و فرهنگی باشد».

این تعبیر نادرست از شبکه ملی اطلاعات، در حالی اعلام شده که سال‌ها وزیر قبلی و حتی وزیر ارتباطات دولت روحانی برای اصلاح تعبیر نادرست «شبکه ملی اینترنت» و حذف این سوءبرداشت که شبکه ملی اطلاعات به معنی اینترانت و قطع دسترسی به اینترنت نیست، تلاش کرده‌اند.

قطع اینترنت و اینترانتی شدن ارتباط در ایران، با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، به عنوان یک حربه رسانه‌ای مدت‌ها دست مایه مخالفان نظام بود و به همین بهانه از ابتدای طرح شبکه ملی اطلاعات آن را تلاش حاکمیت برای بستن دروازه‌های اینترنت معرفی می‌کردند.

صبح امروز در حالی که خبر اشتباه شبکه‌ ملی ارتباطات پایگاه اطلاع رسانی دولت و از تریبون رسانه‌ملی منتشر شده، مرکز ملی فضای مجازی در اقدامی دیرهنگام، خبری اصلاح شده از نتیجه جلسه شب گذشته را برای رسانه‌ها ارسال کرده‌ است. آیا آب رفته به جوی باز می‌گردد؟
کد مطلب: 33233
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام