۲
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۲
مدیر یک شرکت اینترنتی:

ارزان‌شدن اینترنت یک خواسته همگانی است

ایتنا- برای قیمت‌گذاری سرویس های اینترنتی، باید تمام اجزای چرخه ارائه اینترنت در نظر گرفته شوند.
ارزان‌شدن اینترنت یک خواسته همگانی است


مدیر یک شرکت‌ اینترنتی با اشاره به این‌که ارزان‌شدن تعرفه‌های اینترنتی در کنار افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور یک خواسته همگانی است، گفت: وزارت ارتباطات باید کف قیمت اینترنت را به گونه‌ای تعیین کند که هیچ شرکت اینترنتی با ارائه‌ی خدمات ارزان‌تر از این قیمت نتواند رقبا را از بازار خارج کند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمدرضا کریمی درباره‌ تصمیم وزارت ارتباطات درباره بازنگری قیمت اینترنت موبایل اظهار کرد: استراتژی کلی وزارت ارتباطات در مورد افزایش ضریب نفوذ اینترنت و اهداف کلان کشوری در جهت ارتقاء وضعیت ایران در زمینه‌ اینترنتی روند کلی درستی را طی کرده است.

وی افزود: با این حال مصوبه‌ای که قبلا رگولاتوری تصویب کرده بود و براساس آن در ازای ۳۵ درصد تخفیفی که برای خرید پهنای باند به شرکت‌های ندا داده می‌شد، قرار شد تعرفه اینترنت نیز برای فروش کاهش پیدا کند چند ماه قبل تغییر کرد و میزان این تخفیف به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد، در حالی که تخفیف شرکت‌های ندا برای ارائه‌ی سرویس اینترنت تغییری پیدا نکرد.

او خاطر نشان کرد: لازم است وزارت ارتباطات در اهداف کلی خود برای توسعه پهن باند مارجین سود شرکت‌ها و قیمت تمام شده آن را در نظر بگیرد در غیر این صورت اگر فقط بخواهد قیمت اینترنت را برای کاربر کاهش دهد، شرکت‌های اینترنتی ایران نمی‌توانند در منطقه به خوبی ظاهر شوند.

کریمی ادامه داد: اگرچه وزارت ارتباطات همواره در تدوین قوانین چنین نکاتی را مدنظر قرار می‌دهد، اما تاکنیک‌هایی که گاهی به کار می‌گیرد متفاوت با این سیاست‌ها بوده است.

وی با اشاره به شرکت‌های مخابرات و ارتباطات زیرساخت و نحوه تمکین آن‌ها از مصوبات رگولاتوری طی چهار تا پنج سال گذشته، گفت: هنوز مجموعه شرکت‌های PAP بابت مصوبه‌ ۸۶ رگولاتوری که مربوط به چهار سال پیش است از مخابرات مطالباتی دارد که نتوانسته است وصول کند.

این مدیر شرکت‌ اینترنتی تصریح کرد: روند عدم تمکین مصوبات در مورد مصوبات اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز دیده می‌شود، بنابراین لازم است وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات ضمانت اجرایی را ایجاد کنند که علاوه بر شرکت‌های خصوصی بخش‌های بالا‌دستی هم نتوانند آنها را نادیده بگیرند.

کریمی درباره‌ی تاثیر تغییر قیمت اینترنت موبایل بر اینترنت شرکت‌های ISP و ISDP اظهار کرد: در نهایت مردم از این رقابت و کاهش قیمت‌ها منتفع خواهند شد، اما نکته‌ای که لازم است در این مورد در نظر گرفته شود این است که قوانین باید به گونه‌ای وضع شود که فضای رقابت سالم را به وجود بیاورد.

وی خاطر نشان کرد: کسی از پایین‌آمدن قیمت در زنجیره ارائه‌ی سرویس ناراضی نیست، اما مساله‌ای که در دو سال گذشته با آن مواجه هستیم این است که بارها تعرفه ارائه سرویس در شرکت‌های ندا بازبینی شده است در حالی که از سال ۱۳۸۵ تاکنون هیچ تغییری در قیمت لینک به وجود نیامده است.

به گفته او نادیده گرفتن تمام اجزای چرخه ارائه اینترنت در قیمت‌گذاری سرویس‌ها منجر به کاهش سود شرکت‌های اینترنتی می‌شود.

کریمی در مقایسه قیمت اینترنت در ایران نسبت به خدمات اینترنتی و میزان رضایت مردم اظهار کرد: رگولاتوری بر این مساله که شرکت‌ها اینترنت را طبق قوانین SLA و استاندارد‌ها ارائه دهند، نظارت می‌کنند با این حال اخبار نشان می‌دهد که بسیاری از کاربر‌ان از وضعیت کلی اینترنت رضایت ندارند و لازم است برای جلب رضایت آنها یک نظارت کلی و بازنگری در کیفیت اینترنت صورت گیرد.

وی افزود: وزارت ارتباطات در رابطه با کیفیت اینترنت جلساتی را تشکیل می‌دهد که با حضور شرکت‌های اینترنتی به تبادل‌نظر و بحث در این زمینه می‌پردازد. این‌که سرویس اینترنت با چه قیمتی باید ارائه شود بسته به نوع سرویس و کاربر است.

او خاطر نشان کرد: کاربران معمولا سرعت و حجم استفاده از اینترنت را مدنظر قرار می‌دهند، اما برای قیمت‌گذاری اینترنت در شرکت‌های اینترنتی فاکتورهای تاثیر‌گذار زیادی در نظر گرفته می‌شود. در هر حال وزارت ارتباطات با تعیین کف قیمت سرویس‌ها به صورت مناسب می‌تواند فضای رقابتی سالم را ایجاد کند.
کد مطلب: 33174
نام شما
آدرس ايميل شما


سجاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
همش شعار شعار شعار شعار...
یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
تدبیر و امید؟ یا فعلا وعده و وعید؟؟؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام