کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

8 قابلیت اندروید 5 آب‌نبات چوبی که در iOS 8 پیدا نمی‌کنید!

فارنت , 3 آبان 1393 ساعت 13:49

ایتنا- گوگل توانسته تغییرات مهمی به ویژه در امنیت و میزان مصرف باتری بر روی اندروید 5 اعمال کند.




با قاطعیت تمام می‌توان اعلام کرد که اندروید ۵ و IOS ۸ هر دو به بلوغ رسیده‌اند و به نوعی خود را از دیگر سیستم‌عامل‌های مخصوص گوشی‌های همراه متمایز کرده‌اند.

حالا نوبت توسعه‌دهندگان است تا خودی نشان دهند و قابلیت‌های این دو سیستم‌عامل را به مرحله جدید و بالاتری برسانند. پیداکردن تمایزات چشمگیر میان سیستم‌عامل اپل و گوگل کاری بسیار سخت و طاقت‌ فرساست اما می‌توان اذعان داشت که گوگل از زمان موجود میان عرضه اندروید کیت کت و اندروید ۵ بهترین استفاده را برده تا تغییراتی مهم به ویژه در امنیت و میزان مصرف باتری بر روی این سیستم‌عامل اعمال کند.

برخی از این قابلیت‌ها کماکان در IOS 8.0 وجود ندارند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، البته مدنظر داشته باشید که اپل نیز بیکار ننشسته و تغییرات وسیعی را بر روی نسخه جدید سیستم‌عامل خود اعمال نموده است.

حالت مهمان برای راحتی بیشتر در هنگام استفاده دیگران از دستگاه شما
تمرکز اپل بر روی نمایش آیفون یا آی‌پد به عنوان شخصی‌ترین دستگاه موجود در دستان شماست اما به نظر می‌رسد در صورتی که افراد خانواده و یا دوستان بخواهند حتی برای مدتی محدود از دستگاه شما استفاده کنند نمی‌توان به آن‌ها نه! گفت.


به همین منظور در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید می‌توانید حالت خاصی را فعال کرده تا در صورت استفاده دیگران از دستگاه شما هیچ تنظیماتی تغییر نکند و یا توسط کودک دلبند شما ایمیلی به رئیستان ارسال نشود.

با توجه به استفاده اپل از قابلیت Family Sharing، بعید نیست که این قابلیت نیز به زودی در دستگاه‌های اپل نهادینه شود.

قابلیت ذخیره باتری
به همراه معرفی اندروید ۵، شاهد عرضه قابلیت ذخیره‌سازی در باتری بودیم که می‌تواند تا ۹۰ دقیقه بر میزان استفاده از باتری دستگاه شما بیفزاید البته با فعال‌کردن این قابلیت، ارتباطات بلوتوث و وای‌فای شما قطع شده، کارایی کاهش یافته، لرزش محدود شده و دیگر قسمت‌های گوشی نیز در تنگنا قرار خواهند گرفت.


اپل نیز مطمئنا به چنین قابلیتی نیاز خواهد داشت. آیفون ۶ هرچند که دلفریب و زیبا باشد مطمئنا در زمینه مدت زمان استفاده از باتری، حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد.

قفل هوشمند برای بهبود امنیت
اندروید تنها سیستم‌عاملی است که به شما این امکان را می‌دهد تا با چفت کردن دستگاهتان با یک گوشی هوشمند، تبلت، گجت‌های پوشیدنی و حتی خودروهای مجهز به قابلیت بلوتوث، دستگاه خود را ایمن سازید. کاربران اندروید می‌توانند از روش‌های مختلف مانند استفاده از الگوها و یا بازکردن قفل با استفاده از چهره به اطلاعات گوشی خود دسترسی داشته باشند.


در IOS قادر خواهید بود با کشیدن دست و یا استفاده از پین چهاررقمی و نهایتا استفاده از قابلیت تشخیص اثرانگشت، قفل دستگاه را بازکنید.

پشتیبانی از قابلیت ذخیره‌سازی در حافظه با استفاده از یو‌اس‌بی
از زمان عرضه اولین آیفون، سیستم‌عامل ویندوز در هنگام وصل شدن آیفون با استفاده از کابل یو‌اس‌بی، آن‌را به عنوان یک دوربین شناسایی می‌کرد و تنها می‌توانستید مجموعه‌ای از پوشه‌های پر از عکس را بر روی آن مشاهده کنید.


در دستگاه‌های اندرویدی می‌توانید دستگاه خود را هماند یک فلش مموری مشاهده کنید و البته بدون دردسرهایی همچون نیاز به آیتونز به انتقال اطلاعات بپردازید. با استفاده از مموری کارت نیز می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را افزایش دهید، قابلیتی که در آیفون شاهد آن نیستیم.

مدیریت برنامه‌ها و مخفی کردن آن‌ها
در سیستم‌عامل IOS، تمام آنچه که می‌توانید پس از نصب، بر روی برنامه‌ها انجام دهید، اجرا و یا حذف آن‌هاست اما سیستم‌عامل اندروید قابلیت‌های بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. می‌توانید علاوه بر موارد یادشده، نسخه پیشین را جایگزین نسخه فعلی برنامه کنید و یا برنامه‌های مجزایی برای مرورگر وب، ویرایش عکس و یا مدیریت ایمیل‌ها انتخاب کنید.


سیستم‌عامل اندروید به شما امکان مخفی کردن برنامه‌ها را نیز خواهد داد تا تنها خودتان بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

پشتیبانی کامل از NFC
اندروید، ویندوزفون، بلک‌بری همه و همه مدتهاست که مدعی هستند از NFC در سیستم‌عامل خود بهره می‌برند اما به واقع هیچ یک نتوانسته استفاده از این تکنولوژی را همپای اندروید، گسترش دهد. استفاده از این تکنولوژی در سیستم‌عامل IOS تنها برای پرداخت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود اما در اندروید می‌توانید به انتقال فایل‌ها و یا استفاده از تگ‌ها نیز اقدام کنید.


نصب برنامه‌ها از منابع گوناگون
در سیستم‌عامل اندروید می‌توانید برنامه‌ها را از هر منبعی بر روی دستگاه خود نصب کنید. البته پیش از انجام این عمل باید از امن بودن فایل‌های مورد استفاده اطمینان حاصل کنید. در IOS تنها به استفاده از اپل استور محدود هستید و اگر بخواهید از دیگر گزینه‌ها استفاده کنید باید نگاهی به جیلبریک دستگاه خود داشته باشید.


قابلیت‌های عکس‌برداری پیشرفته
در اندروید ۵، می‌توانید عکس‌هایی با فرمت‌های خام مانند YUY و RAW ایجاد کنید و کنترلی کامل بر روی تنظیمات سنسور، لنزها و فلش داشته باشید. امکان استفاده از متادیتا مانند مدل‌های نویز و اطلاعات اپتیکال نیز به رابط کاربری دوربین افزوده شده است.


به تمام مشخصات بالا، قابلیت ضبط و پخش تصاویر 4K را نیز اضافه کنید. در IOS 8 نیز شاهد برنامه دوربین کاملی هستیم اما کنترل‌های دستی و امکان فیلمبرداری 4K هنوز در آن به کارگرفته نشده‌اند.


کد مطلب: 32960

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/32960/8-قابلیت-اندروید-5-آب-نبات-چوبی-ios-پیدا-نمی-کنید

ايتنا
  https://www.itna.ir