۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۲
درقالب یک طرح 500 میلیون دلاری با مشارکت گوگل

اینترنت زیردریایی به برزیل می‌رسد

ایتنا- گوگل معتقد است کابل‌های زیردریایی کمتر آسیب می‌بینند.
اینترنت زیردریایی به برزیل می‌رسد


گوگل با پشتیبانی از اجرای یک طرح بزرگ کابل فیبر نوری زیردریایی، گام‌هایی اساسی برای نفوذ اینترنت در امریکای لاتین برداشته است تا به این ترتیب برزیل را به ایالات متحده امریکا متصل کند و بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساخت اینترنتی این کشور حل شود


کابل جدید زیردریایی که ۱۰هزار و ۵۵۶ کیلومتر معادل ۶هزار و ۵۶۰مایل طول دارد قرار است شهرهای سانتوز و فورتاز برزیل را به باکوراتون فلوریدای امریکا متصل کرده و ۶۴ترابیت در ثانیه افزایش پهنای باند را برای برزیل به ارمغان بیاورد
گوگل معتقد است ازآنجا که فیبرهای نوری ممکن است هنگام وقوع حواث غیرمترقبه در روی زمین آسیب ببینند و ارتباط بین مردم مختل شود، کابل‌های زیردریایی گزینه بهتری است


هر روز بر تعداد کاربران اینترنت در دنیا افزوده می‌شود به صورتی که درحال حاضر۴۰درصد جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند درحالی که این رقم در سال ۱۹۹۵ کمتر از یک درصد بود.

جمعیت کاربران جهان در برهه‌ای از زمان جهشی عظیم را تجربه کرد و در سال ۲۰۰۵ این تعداد به یک میلیارد نفر رسید. این رقم در سال ۲۰۱۰به ۲ میلیارد نفر تبدیل شد و تخمین زده می‌شود تا پایان سال‌جاری میلادی تعداد کاربران به ۳ میلیارد نفر برسد که رقمی قابل توجه است.

البته برای رساندن اینترنت به این جمعیت در گوشه و کنار جهان حتی در نقاط دورافتاده، شیوه‌های گوناگونی ازجمله بالن گوگلی، هواپیمای فیس بوک، فیبرهای نوری و... به کار گرفته شده است.

دراین میان شاید بتوان گفت گوگل، این غول دنیای فناوری بیش از سایر شرکت‌ها به این موضوع علاقه نشان داده است چون برای چهارمین بار تصمیم گرفته با حضور در دنیای زیر اقیانوس‌ها، از طریق کابل‌های فیبر نوری زیردریایی، اینترنت را به مردم بخشی از دنیا برساند.

گوگل که پیش از این در طرح SJC شرکت داشت و از طریق فیبرنوری زیردریایی حدود۲۸ ترابیت در ثانیه به پهنای باند ۷کشور آسیایی و منطقه‌ای برونئی، چین، هنگ‌کنگ، ژاپن، سنگاپور، فیلیپین و تایلند اضافه کرد این بار نیز وارد ماجرای تازه‌ای شده است.

گوگل این بار با پشتیبانی از اجرای یک طرح بزرگ کابل فیبر نوری زیردریایی، گام‌هایی اساسی برای ارتقای زیرساخت‌های اینترنت در امریکای لاتین برداشته است تا به این ترتیب برزیل را به ایالات متحده امریکا متصل کند و بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساخت اینترنتی این کشور حل شود.

گوگل معتقد است ازآنجا که فیبرهای نوری ممکن است هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه در روی زمین آسیب ببینند و ارتباط بین مردم مختل شود، کابل‌های زیردریایی گزینه بهتری است هرچند این کابل‌ها نیز توسط کوسه‌ها تهدید می‌شوند.

البته گوگل این بار نیز بیکار ننشسته و با اضافه کردن یک لایه محافظ به کابل‌های زیردریایی خود تلاش کرده است تا این کابل‌ها را از شر دندان‌های کوسه در امان نگه دارد به همین دلیل همچنان این کابل‌های زیردریایی را بهترین گزینه ارتباطی می‌داند.

کنسرسیومی برای رساندن اینترنت به برزیل
در طرح کابل‌های فیبر نوری زیردریایی برزیل-امریکا که قرار است اجرای آن بزودی آغاز شود و تا پایان سال ۲۰۱۶ به بهره‌برداری برسد، شرکت‌های دیگری نیز درقالب یک کنسرسیوم، گوگل را همراهی می‌کنند که ازآنها می‌توان به شرکت دولتی اروگوئه‌ای telco Antel، اپراتور آفریقاییAngola Cables، شرکت برزیلی Algar Telecom و همچنین Antel اشاره کرد.

با توجه به روند روبه رشد ضریب نفوذ اینترنت و اتصال حدود ۳۰۰ میلیون نفر در امریکای لاتین به اینترنت، این کنسرسیوم قصد دارد از ظرفیت‌های موجود حمایت کند تا نیازهای کنونی و آینده کاربران اینترنت این خطه برآورده شود.

شرکت Angola Cables نیز که یکی از شرکای این کنسرسیوم است پیش از این در چنین طرح‌هایی دست داشته است و سابقه سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در ایجاد کابل زیردریایی برای رساندن اینترنت از آنگولا در آفریقا به برزیل از طریق اقیانوس اطلس و افزودن پهنای باند ۴۰ ترابیت در ثانیه به این منطقه را دارد.

درحالی که انتظار می‌رود نخستین طرح این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۵ وارد مدار شود، این شرکت حالا ۱۰۰میلیون دلار دیگر سرمایه‌گذاری کرده است تا امریکای لاتین را به ایالات متحده امریکا متصل کند و همچنین آنگولا از راه برزیل به امریکا دسترسی پیدا کند.

پروژه ۵۰۰ میلیون دلاری کابل زیردریایی برزیل- امریکا شامل ۶ جفت فیبر نوری است که ۲جفت آن به گوگل اختصاص دارد، ۲ جفت به Angola Cable و هریک از شرکت‌های Algar و Antel نیز مسئولیت ایجاد و راه‌اندازی یک جفت از این فیبرهای نوری را در اختیار دارند.

هریک از این شرکت‌ها با افزایش امکان دسترسی شهروندان برزیل به اینترنت، به سودهای خود نیز می‌اندیشند. به عنوان مثال برزیل برای گوگل بازاری مناسب و بزرگ محسوب می‌شود و Angola Cablesنیز می‌خواهد یک قطب برای حمایت از توسعه اینترنت در آنگولا و سایر شهرهای آفریقا ایجادکند.

درحالی که میزان سرمایه‌گذاری گوگل در این طرح۲۵۰میلیون دلار است، شرکت Angola Cablesبا ۱۰۰ میلیون دلار و شرکت Antel نیز با سرمایه‌گذاری ۷۳میلیون دلاری در این طرح در جایگاه‌های بعدی هزینه در رساندن اینترنت از امریکا به برزیل قرار دارند.

  پهنای باند برزیل افزایش می‌یابد
کابل جدید زیردریایی که ۱۰هزار و ۵۵۶ کیلومتر معادل ۶هزار و ۵۶۰مایل طول دارد قرار است شهرهای سانتوز و فورتاز برزیل را به باکوراتون فلوریدای امریکا متصل کرده و ۶۴ترابیت در ثانیه افزایش پهنای باند را برای برزیل به ارمغان بیاورد که رقمی قابل توجه است و با توجه به اینکه آمار و گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد سرعت اینترنت این کشور از بسیاری نقاط دیگر جهان عقب‌تر است، خبر خوبی برای این کشور به شمار می‌رود.

آمار ارائه شده توسط سایت پژوهشی Akamai نشان می‌دهد هرچند در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ میلادی متوسط سرعت اینترنت در برزیل ۱۱درصد افزایش داشته است ولی این کشور در این شاخص همچنان از سایر نقاط جهان عقب‌تر است.

این آمار نشان می‌دهد برزیل برای افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند تلاش کرده اما به نظر می‌رسد این تلاش کافی نبوده است چون باوجود این واقعیت که متوسط سرعت اینترنت در برزیل افزایش یافته و در ماه ژوئن سال‌جاری میلادی به ۹/۲ مگابیت برثانیه رسیده که نشانه رشد سالانه۱۹درصدی این شاخص است ولی سایر کشورها در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند.

به عنوان مثال کشورهای امریکای جنوبی مانند اروگوئه، شیلی و آرژانتین به ترتیب با متوسط سرعت۶/۵ مگابیت بر ثانیه، ۴/۴ مگابیت بر ثانیه و۲/۴ مگابیت بر ثانیه، رشدی بالای ۳۰درصد در مقابل ۹/۲درصد برزیل داشته‌اند.

در زمینه سرعت متوسط جهانی نیز حداکثر سرعت اتصال به اینترنت برزیل با رشد ۱۳درصدی به ۲/۲۰مگابیت برثانیه رسیده درحالی که در این شاخص نیز اروگوئه به۷/۴۹ مگابیت برثانیه رسیده است.

اینترنت برزیل در جایگاه ۸۶ جهان
برزیل درحال حاضر در میان ۱۳۶کشور جهان رتبه ۸۶ را به خود اختصاص داده که این رتبه نسبت به سال گذشته نیز پایین‌تر است. مطالعات سایت پژوهشی آکامی نشان می‌دهد برزیل در سرعت متوسط پهنای باند جهانی نیز هرچند ۲۱درصد افزایش یافته و به۶/۴مگابیت بر ثانیه رسیده است ولی همچنان از بسیاری از کشورهای جهان عقب است.

به عنوان مثال کره جنوبی همچنان با سرعت متوسط پهنای باند۶ /۲۴مگابیت بر ثانیه، ۴درصد رشد نسبت به سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی داشته و پس از آن هنگ کنگ با ۷/۱۵ مگابیت بر ثانیه و ۱۸درصد افزایش سرعت قرارگرفته است که این ارقام نشان می‌دهد برزیل فاصله معناداری با این کشورها دارد.

در زمینه اینترنت تلفن‌های هوشمند نیز این گزارش نشان می‌دهد که سرعت متوسط پهنای باند برزیل در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی به بالاتر از ۴مگابیت درثانیه رسیده ولی همچنان این شاخص نیز از بسیاری کشورها عقب‌تر است و در ردیف کشورهایی مانند کرواسی، پاراگوئه، ویتنام و بولیوی قرار دارد درحالی که دانمارک در این شاخص، بهترین موقعیت را دارد.

کریستسن راموس رئیس حوزه امریکای لاتین گوگل دراین باره می‌گوید: «ازآنجا که هر روز بر تعداد مردمی که به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند افزوده می‌شود، بنابراین ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای زیرساخت‌هایی که اینترنت را ارائه می‌دهند نیاز بیشتری احساس می‌شود تا هرکسی بتواند اینترنت و حضور آنلاین با سرعتی مناسب و ایمن را تجربه کند.»

  اینترنت زیردریایی بین برزیل و اروپا
برزیل البته یک خط ارتباطی اینترنتی زیردریایی دیگر هم دارد که این کشور را به اروپا متصل می‌کند. سرمایه مورد نیاز این فیبر نوری که ساخت آن در ماه جولای آغاز شد، ۱۸۵میلیون دلار برآورد شده است و گفته می‌شود با تکمیل این طرح، بهای اینترنت برای کاربران تا ۱۵درصد کاهش می‌یابد.

در این طرح نیز شرکت برزیلی Telebras و شرکت اسپانیایی IslaLinkکه در زمینه فیبرهای نوری زیردریایی فعالیت می‌کنند نقش و همکاری دارند و ارتباط مستقیمی بین قاره اروپا و امریکای لاتین ایجاد می‌کنند.

این کابل جدید، پرتغال در جنوب غرب اروپا را به شهر فورتاله زا در شمال شرق برزیل متصل می‌کند. شرکت Telebras معتقد است ساخت این فیبر نوری زیردریایی با وجود هزینه زیاد بازهم صرفه اقتصادی دارد چون امنیت به داده‌ها و اطلاعات این خطه هدیه داده می‌شود.

البته این مسیر یک خط فیبر نوری با نام Atlantis IIهم مربوط به سال‌ها پیش از این دارد که قدیمی است و ظرفیت محدودی دارد.
به همین دلیل درحال حاضر تقریباً فقط برای ارتباط تلفنی مورد استفاده قرار می گیرد پس نیاز به خطوط تازه‌ای احساس می‌شد تا جوابگوی کاربران روبه رشد اینترنت در این خطه باشند.

البته شرکت Telebrás درنظر داشت تا ۵ کابل نوری زیردریایی را از برزیل به امریکا، پرتغال، اروگوئه و همچنین یک کابل دیگر مانند آنگولا در ریودوژانیرو و سائوپائولو راه‌اندازی کند ولی کمبود بودجه، اجازه کلیدخوردن بسیاری از این طرح‌ها را نداده و همچنان خط اروپایی در اولویت است.

اجرای طرح‌های ارتباطی زیردریایی روز به روز محبوب‌تر می‌شود و گوگل حالا دیگریک سرمایه‌گذار کلی در صنعت فیبرهای نوری زیردریایی برای تأمین اینترنت محسوب می‌شود و در کنار این موضوع، کاهش یافتن بهای اینترنت توسط گوگل نیز مسأله‌ای اساسی است که بسیاری می‌خواهند این غول دنیای فناوری در این کنسرسیوم‌ها حضور داشته باشند.

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 32874
نام شما
آدرس ايميل شما


mahdi
feedback
United States
خدا وکیلی کشور های دیگه چه طور روز به روز پیشرفت میکنند و متحد میشند
ما هم رفتیم تو فکر اینترنت داخلی و جدا شدن از جهان
واقعاً افسوس داره .........
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام