کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اپل پنجمین تولیدکننده بزرگ PC جهان

روزنامه دنیای اقتصاد , 19 مهر 1393 ساعت 10:21

ایتنا- البته فروش PC در حال حاضر تحت تاثیر بازار فناوری‌های دیگر نظیر تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها فعلا در سکونی نسبی به سر می‌برد.





IDC اعلام کرد: اپل در حال حاضر به‌عنوان پنجمین سازنده PC در جهان شناخته می‌شود. پیش از این ایسوس در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های پی سی و در این جایگاه قرار داشت، اما براساس آخرین گزارش مرکز داده‌های اینترنتی جهان حالا این رتبه در اختیار اپل قرار دارد که مقام پنجم تولیدکننده‌های پر قدرت PC را از آن خود کرده است.

همچنین گزارش اخیر IDC نشان‌می‌دهد که در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ بازار خرید و فروش کامپیوترهای شخصی در سکون نسبی است و به همین دلیل فروش pc در جهان کندتر از گذشته است و در رکود به سر می‌برد.

با این وضعیت موتورهای اتاق فکر مک‌ها حالا می‌توانند این موفقیت را جشن بگیرند که با وجود ضعف محسوس در بازار خرید و فروش PC درمکان پنجم جهان قرار گرفته‌اند.

درحالی‌که بازار جهانی پی‌سی سیر نزولی دارد، اما انقباض ۷/۱ درصدی طی یکسال اخیر، به نوعی «بهبود در اوضاع بازار رایانه‌های شخصی» محسوب می‌شود! این موضوع همچنین نشان‌دهنده بازگشت ثبات و پایداری به این بازار نیز هست.

سال گذشته در پایان سه‌ماهه سوم، IDC اعلام کرد که عرضه جهانی پی‌سی با افت ۶/۷ درصدی مواجه بوده. این در حالی بود که پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش ۱۰درصدی فروش در این بازار داشتند.

با این حال برخی از شرکت‌های تحلیلگر مشهور حوزه بازار پی‌سی بر این باور بودند که این انقباض بازار نشانه پایدار شدن بازار پی‌سی‌ها است و عده‌ای از آنها چون Strategy Analytics معتقد هستند که در سال ۲۰۱۵ رشدی ۵ درصدی را در این بازار شاهد خواهیم بود:
در گزارش IDC، پنج کمپانی برتر این حوزه (به ترتیب لنوو، اچ‌پی، دل، ایسر و اپل) رشد ثابتی را طی یک‌سال اخیر تجربه کرده‌اند. هر کدام از آنها رشدی بین ۵ تا ۱۲ درصدی را در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۴ داشته‌اند، اما با وجود رشد خوبی که این ۵ تولیدکننده تجربه کرده‌اند، گزارش IDC نشان می‌دهد که فروش سایر رقبای آنها به شکل چشمگیری با کاهش روبه‌رو بوده و از سه‌ماه سوم ۲۰۱۳ تا سه‌ماهه سوم ۲۰۱۴ (یعنی طی یک سال اخیر) مقدار ۹/۱۷ درصد کاهش یافته است. براساس پیش‌بینی کارشناسان، بازار PC در چهار سال بیش از پیش کوچک‌تر خواهد شد.

پیشروی کامپیوترهای شخصی
به گفته‌ای چو، تحلیلگر پژوهشی ارشد IDC بخشی از افت اخیر فروش در بازار پی‌سی ناشی از «فروش ضعیف‌تر از حد معمول» در فصل باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها است.

او معتقد است که کاهش علاقه بازار کشورهای در حال توسعه به خرید پی‌سی تاثیر بسیار بدی روی این بازار گذاشته، فروش خوب این محصولات در بازار کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه باعث شده تا کمی فروش پی‌سی‌ها وضعیت بهتری پیدا کند.
فروش رایانه شخصی در ایالات متحده نسبت به سایر نقاط دنیا رشد سریع‌تری داشته که منجر به قرار گرفتن اپل در بین پنج کمپانی بزرگ این حوزه شده است.

اپل به صورت سنتی بزرگ‌ترین بازار هدف خود را ایالات متحده آمریکا قرار داده است؛ در گزارش اخیر IDC نیز این کمپانی در آمریکا رتبه چهارم را دارد. IDC همچنین آورده که یکی از دلایل ورود اپل به جمع ۵ تولیدکننده برتر پی‌سی، «کاهش قیمت‌های اخیر این کمپانی و افزایش تقاضا در بین کاربران بزرگسال» است.

در مقابل IDC، شرکت پژوهش و تحلیل بازار گارتنر ایسوس را در رتبه پنجم گزارش خود قرار داده و اشاره کرده که ایسوس ۳/۷درصد از بازار جهانی را در اختیار خود دارد. جدای از آمار و ارقام میزان فروش کامپیوترهای اپل، چیزی که مبرهن است آنکه این کمپانی با فاصله زیادی نسبت به لنوو، اچ‌پی و دل سودی بسیار بیشتر را از آن خود می‌کند.

وال‌استریت ژورنال به نقل از تونی ساکوناگی، تحلیلگر ارشد Sanford C. Bernstein & Co نوشته است که با وجود سهم نسبتا کم ۵ تا ۶ درصدی که اپل از بازار پی‌سی‌ها دارد، در ماه ژانویه، مک‌ها حدودا ۵۰ درصد کل سود صنعت پی‌سی اپل را تامین می‌کنند.


کد مطلب: 32782

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/32782/اپل-پنجمین-تولیدکننده-بزرگ-pc-جهان

ايتنا
  https://www.itna.ir