۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۹
در پی جنجال بر سر انتشار عکس خصوصی بازیگران و ورزشکاران سرشناس جهان صورت گرفت

درخواست غرامت 100 میلیون دلاری از گوگل

ایتنا- سود میلیونی گوگل با بی‌توجهی به برداشتن عکس‌های سلبریتی‌ها پس از هک شدنشان.
درخواست غرامت 100 میلیون دلاری از گوگل


هرچند ابتدا تصور می‌شد هک عکس‌ها و تصاویر ویدیویی ستارگان هالیوود در اثر نقص تلفن‌های هوشمند اپل اتفاق افتاده است ولی پس از تحقیقات ۴۰ ساعته این شرکت مشخص شد که هکرها این تصاویر را با استفاده از اطلاعاتی مانند پسورد،نام کاربری و همچنین سؤالات امنیتی این بازیگران به دست آورده‌اند و هیچ یک از این هک شدن‌ها ارتباطی به نقص و آسیب پذیری در سرویس ابری iCloud یا سیستم Find my iPhone، سرویس اپل برای یافتن گوشی‌های گم شده ندارد. این موضوع آنقدر مهم بود که پلیس فدرال امریکا نیز تحقیقاتی دراین زمینه انجام داد و به نتیجه مشابهی دست یافت.

صبح۳۱ آگوست سال جاری میلادی، بازیگران زن هالیوود با خبری شوکه کننده از خواب بیدار شدند؛خبری که کابوس‌های آن همچنان ادامه دارد و ظاهراً به نظرمی‌رسد قرار هم نیست به این زودی‌ها پایان بگیرد.

بیش از ۱۰۰ عکس سلفی خصوصی و همچنین تصاویر ویدیویی زندگی شخصی ستارگان زن هالیوود پس از هک شدن در سیستم ابری icloud در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف دست به دست می‌شد بدون اینکه از دست کسی کاری بربیاید.

یکی از این بازیگران، جنیفر لارنس برنده جایزه اسکار بود که نسبت به این موضوع واکنش تندی نشان داد، اما ماجرا به اینجا ختم نشد و در ۲۰سپتامبر با موج دوم هک و انتشار عکس‌های خصوصی بازیگران زن مطرح، ورزشکاران، مدل‌های لباس و... مانند ریحانا خواننده معروف و کیم کارداشیان، راه خود را به فضای مجازی باز کرد و به صورت گسترده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ازجمله وب سایت ۴ Chan و شبکه‌های اجتماعی مانند Imgur, Reddit و Tumblr منتشر شد.

هکرها بدون توجه به اعتراض حامیان این قربانیان، موج سوم انتشار تصاویر را نیز در ۲۶سپتامبر به راه‌ انداختند.هرچند پیش از این، انگشت اتهام به سوی شرکت اپل نشانه رفته بود و همه معتقد بودند نقص امنیتی سرویس‌های ابری این شرکت است که زمینه ساز چنین رسوایی‌ای شده ولی حالا این غول دنیای فناوری یعنی گوگل است که مورد خشم قربانیان این نقض حریم خصوصی قرار گرفته است.

بعد از سومین موج انتشار عکس‌های خصوصی،صبر این ستارگان و افراد مشهور به سرآمده است و می‌خواهند از طریق راه‌های قانونی به این موضوع برای همیشه پایان بدهند.

نامه وکلای هالیوود به مدیران گوگل
به تازگی وکلای هالیوود در نامه‌ای سرگشاده به لری پیج مدیرعامل فعلی گوگل و اریک اشمیت یکی از بنیانگذاران گوگل و مدیرعامل قبلی این شرکت که در نشریه Hollywood Reporter منتشر شد،گوگل را تهدید به دریافت غرامت ۱۰۰میلیون دلاری کرده‌اند.

این وکلا مدعی شده‌اند مدیران گوگل به درخواست این زنان بازیگر و ستارگان دنیای ورزش و مد، بی‌اعتنایی کرده‌اند.

در این نامه ‌‌آمده است ما از سوی چندین خواننده،بازیگر،مدل و ورزشکار معروف که عکس‌ها و فیلم‌های ویدیویی شخصی و محرمانه آن‌ها از اکانت‌های iCLOUD به سرقت رفته و در وبلاگ‌ها و وب سایت‌های متفاوتی مانند یوتیوب، وبلاگ‌ها و سایر سایت‌های مرتبط با گوگل،به اشتراک گذاشته شده است وکالت این پرونده را به عهده داریم.

گوگل نه تنها در پاسخ به دغدغه و نگرانی‌های ما عملکردی بموقع برای برداشتن عکس‌ها در اسرع وقت نداشته است، بلکه درنتیجه قربانی شدن این ستارگان و زنان معروف، سودهای میلیونی نیز به جیب زده است و می‌زند.

بی توجهی گوگل به نقض حریم خصوصی
در بخشی از نامه وکلای ستارگان هالیوود به مدیران گوگل آمده است: روزی که این عکس‌ها هک شدند و روی وب سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف به نمایش درآمدند ما از مدیران اجرایی این سایت‌ها خواستیم با توجه به DMCA یعنی قانون کپی رایت دیجیتال هزاره که دستور می‌دهد ISP‌ها، سرویس‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی باید در اسرع وقت عکس‌های نامناسب و غیرقانونی را حذف کنند، به این وظیفه عمل کنند.

ما این درخواست را از ISPهای بسیار کوچک‌تر از گوگل هم داشتیم که آن‌ها با پایبندی به اصول این قانون،در همان یکی دو ساعت نخست، جلوی انتشار این عکس‌ها و تصاویر ویدیویی را گرفتند.

آنچه جای تعجب دارد این است که گوگل به عنوان بزرگ‌ترین ISP در جهان با کارمندان فراوان و درآمد روزانه چندمیلیونی نسبت به این موضوع پرهیایو بی‌اعتنا بوده و اجازه داده است که حقوق موکلان ما پایمال شده و به اعتبار آن‌ها لطمه وارد شود.

با اینکه حدود ۴هفته از ارسال نخستین نامه ما به گوگل می‌گذرد و هشدارهای لازم به مدیران آن داده شده است ولی بسیاری از این عکس‌ها همچنان در سایت‌های گوگل شامل یوتیوب و وبلاگ‌های مربوطه در دسترس هستند و هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند.

گوگل می‌داند که همه این عکس‌ها و تصاویر ویدیویی بدون اجازه این اشخاص برداشته شده و درواقع به سرقت رفته و به صورت غیرقانونی در فضای مجازی انتشار یافته است ولی برای مقابله با این نقض صریح حریم خصوصی هیچ تلاشی نمی‌کند.

حذف تصاویر و عکس‌های جنجالی از توئیتر
در بخشی دیگر از نامه وکلای هالیوود به مدیران گوگل هم آمده است اگرهم مدیران گوگل بخواهند عذر و بهانه‌ای برای تعلل خود در جلوگیری از انتشار عکس‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب بیاورند، هرگز پذیرفتنی نیست چون به عنوان مثال توئیتر بسرعت و بلافاصله پس از نخستین نامه وکلای این ستارگان، از دسترسی مردم به این عکس‌ها با برداشتن و حذف آن‌ها ممانعت کرد.

پس چگونه ممکن است گوگل از پس چنین کاری برنیاید و ما همچنان شاهد کلیک‌های مداوم و دانلود تصاویر ویدیویی و عکس‌های خصوصی این ستارگان در سایت‌ها و وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با این غول دنیای فناوری باشیم؟

گوگل همچنان از این قربانیان سوء‌استفاده می‌کند و لینک‌هایی در اختیار مردم قرار می‌دهد تا این عکس‌ها را دانلود کنند.

به بیان دیگر این شرکت کاملاً آگاهانه اجازه نقض قوانین را می‌دهد و این، مغایر با شیوه نامه گوگل است که می‌گوید:هر چیزی که ما در ارتباط با کارمان در گوگل انجام می‌دهیم باید با بالاترین استانداردهای اخلاق تجاری هماهنگ باشد.این عملکرد گوگل همچنین با شعار «خبیث نباش» که اشاره دارد به اینکه دسترسی کاربران به اطلاعات، باید قانونمند و همراه با احترام به همنوعان باشد نیز همخوانی ندارد.

آنچه مسلم است اینکه عملکرد گوگل در ۴ هفته گذشته در ماجرای هک شدن عکس‌ها در واقع قطب مخالف ارزش‌های اخلاقی بوده و شباهتی به شعار این شرکت ندارد.
درواقع می‌توان گفت گوگل چشم خود را به روی قربانی شدن این زنان توسط سایت‌های مختلف وابسته به این شرکت، بسته است.

در این نامه وکلا خواسته‌هایی از گوگل داشته‌اند و یادآور شده‌اند درصورت بی‌توجهی به این خواسته‌ها،درخواست غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری را به جریان خواهند انداخت.

در این نامه از گوگل خواسته شده است در اسرع وقت همه تصاویر را از هر وبلاگ و سایتی که مرتبط با موتور جست و جوی گوگل است بردارد و همچنین سایت‌های تبلیغاتی که لینک‌هایی برای دعوت از مردم به دیدن این عکس‌ها ایجاد شده را مسدود کند چون قربانیان، مسئولیت هرگونه آپلود عکس‌ها و نمایش و لینک دادن آن‌ها را متوجه گوگل می‌دانند.

همچنین از گوگل خواسته شده است همه تصاویر را از موتور جست و جوی گوگل بویژه بخش جست وجوی تصاویر حذف کند تا ماجرا از این پیچیده‌تر نشود. این دومین شکایت این وکلا از گوگل در موردی مشابه البته با مقیاسی کوچک‌تر است که پیش از این منجر به حذف عکس‌های خصوصی Justin Verlander و Kate Upton از موتور جست و جوی گوگل شد.

البته گوگل هم به این نامه واکنش نشان داده و هرچند پیش از این درمقابل اعتراض این افراد سرشناس سیاست سکوت را درپیش گرفته بود و به نظر نمی‌رسید بخواهد قدمی برای رضایت آنان بردارد ولی حالا گفته است ما بسرعت واکنشی مناسب نشان داده و از همان ساعت‌های ابتدایی درخواست این بازیگران و افراد سرشناس، ترتیبی اتخاذ کردیم تا صدها اکانت بسته شود.

به هر حال معتقدیم اینترنت برای کارهای خوب استفاده می‌شود که البته انتشار عکس‌ها و اطلاعات خصوصی مردم در این بازه نمی‌گنجد و جرم محسوب می‌شود.
گوگل در بخش دیگری از بیانیه خود نیز آورده است پس از نخستین موج هک عکس بازیگران، ورزشکاران و مدل‌ها، ده‌ها هزار قطعه عکس هک شده را از این موتور جست و جو حذف کرده ایم ولی به هرحال پاره‌ای از موارد از دست ما خارج است.

غول فناوری دنیا حالا با درخواست غرامت ۱۰۰میلیون دلاری این خوانندگان و بازیگران که توسط وکلای آن‌ها تنظیم شده روبه‌رو است؛ بزرگان عرصه هنری که عکس‌های آن‌ها از اکانت‌های iCloud به فضای بیرون درز پیدا کرده و به صورت آنلاین منتشر شده و در اختیار همگان قرار گرفته است، حالا باید منتظر ماند و دید که گوگل چه تلاشی برای پرداخت نکردن این غرامت یا کمک به حفظ حریم خصوصی افراد انجام خواهد داد.

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 32716
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام