کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

1500 روستا از شبکه تلفن خانگی محروم‌اند

خبرگزاری ايسنا , 14 مهر 1393 ساعت 12:41

ایتنا- لازم است تا آخر برنامه پنجم توسعه ۶۰ درصد خانوارها به شبکه اینترنتی دسترسی داشته باشند.




رییس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به این‌که بیش از ۱۵۰۰ روستای دارای ۲۰ خانوار در کشور فاقد تلفن خانگی هستند گفت:‌ مخابرات باید زیرساخت‌های خود را در این حوزه‌ها تقویت کند و لازم است به تولیدات داخلی نیز توجه شود زیرا این امر یکی از برنامه‌هایی بود که در زمان دادن رای اعتماد به دکتر واعظی مجلس و وی بر سر آن توافق داشتند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، رضا رحمانی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه تله‌کام با اشاره به این‌که مجلس به طور کامل معتقد است که حوزه ارتباطات یک حوزه بخشی نیست بلکه تاثیرات آن در تمام بخش‌ها دیده می‌شود، اظهار کرد: تاثیرات این حوزه در بخش‌های صنعت و فرهنگ از جمله رسانه‌ها و فضای مجازی احساس می شود که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

وی افزود: همچنین امروزه حوزه فناوری ارتباطات در بهداشت و درمان در مسائلی چون پزشکی از راه دور و تشکیل پرونده سلامت که دولت در آن درباره آن اقداماتی را نیز انجام داده است نیز دیده می‌شود. همچنین فناوری ارتباطات در کشاورزی و ایجاد عدالت آموزشی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که در کشورهای همسایه طبق تحقیقاتی استفاده از فناوری اطلاعات در بحث کاهش ترافیک توانسته است تا حدود ۱۴ میلیارد دلار صرفه جویی منابع را در پی داشته باشد اظهار کرد: بنابراین در قانون برنامه پنجم توسعه که در دولت‌های گذشته تدوین شده بود توجه خاصی به بحث فناوری ارتباطات شد و این امر نقطه عطفی برای فناوری اطلاعات به حساب می‌آید.

رحمانی با اشاره به این‌که در برنامه پنجم توسعه بحث ایجاد شبکه اینترنت ملی و دولت الکترونیک مورد تاکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: همچنین تا آخر برنامه پنجم توسعه لازم است ۶۰ درصد خانوارها به شبکه اینترنتی دسترسی داشته باشند و علاوه بر آن نقش فناوری ارتباطات در مبارزات الکترونیکی نیز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن باید صد درصد ارتباطات بین نهادها نیز از طریق شبکه فن‌آوری ارتباطات پوشش داده شود و سهم تولید ناخالص این حوزه افزایش پیدا کند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این‌که زمانی نقش وزارت ارتباطات آنچنان کمرنگ شده بود که حضور این وزارتخانه نالازم تشخیص داده می‌شد تصریح کرد: با این حال مجلس در مقابل طرح ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه‌های دیگر ایستادگی کرد زیرا معتقد بود بخش فناوری ارتباطات باید یک متولی داشته باشد.

رحمانی با ابراز خرسندی از این که یکی از بخش‌هایی که در دولت جدید کارنامه خوبی را از خود به جا گذاشته است بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: کمیسیون صنایع مجلس فعالیت‌های دولت را در این زمینه رصد می‌کند و اگرچه پیشرفت‌هایی به دست آمده کافی نیست اما دکتر واعظی در این زمینه همت خوبی را شروع کرده است و انتظار مجلس این است که دولت نیز از وزارت ارتباطات حمایت کند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که در کنار پیشرفت حوزه ارتباطات در مسائل مختلف لازم است زیرساخت‌ها نیز در این حوزه تقویت شوند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ روستای دارای ۲۰ خانوار از امکانات تلفن خانگی بی بهره‌اند همچنین ۱۱ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار نیز این امکانات را ندارند که چنین امری جزو زیرساخت‌های کشور به حساب می‌آید.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: همچنین طبق نتایج به دست آمده ۲۵ هزار روستا در کشور نیز نیازمند پوشش تلفن همراه هستند.

وی با تاکید بر این‌که مشکل تولید داخلی فن‌آوری ارتباطات در کشور یکی از مهمترین مشکلات این حوزه است، خاطرنشان کرد: زمانی که دکتر واعظی از مجلس برای وزارت ارتباطات رای اعتماد گرفت، هم مجلس و هم دکتر واعظی بر سر این مساله که باید تولید داخلی افزایش پیدا کند اتفاق نظر داشتند.

رحمانی خاطرنشان کرد: با این که در کشور ظرفیت بالایی برای تولید داخلی در حوزه ارتباطات وجود دارد در حال حاضر سه میلیارد دلار واردات حوزه ارتباطات در سال گذشته برآورد شد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که این حجم واردات در حوزه ارتباطات از یک سو نشان دهنده روند توسعه در این حوزه است، تصریح کرد: با این حال در حالی که برخی اعتقاد دارند علت این حجم واردات این است که در برخی از حوزه‌ها کشور نمی‌تواند تولید داخلی داشته باشد و یا تولید داخلی به صرفه نیست اما به اعتقاد بنده ایران می تواند در تمام این حوزه‌ها تولیدات داخلی داشته باشد و لازم است این امر جدی گرفته شود.

وی با اشاره به این‌که سهم واردات تلفن همراه در سال گذشته طبق بررسی مرکز پژوهش مجلس دو میلیارد دلار بوده است گفت: با این حال طبق محاسبه من میزان واردات تلفن همراه باید رقمی بیش از دو میلیارد دلار باشد. زیرا سهم تولید داخلی در این حوزه تنها یک درصد است.

رحمانی تصریح کرد: از سوی دیگر سهم بالایی از واردات در حوزه تلفن همراه را قاچاق تشکیل می‌دهد که این بخش در مرکز پژوهش مجلس به حساب نمی‌آید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به این که بسیاری از شرکت‌هایی که واردکننده تلفن همراه هستند دفتر نمایندگی مجاز در کشور ندارند زیر بار اشکال محصولات خود نیز نمی‌روند که این امر نیز باید جدی گرفته شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این‌که ۱۷ درصد دانشجویان کشور در حوزه‌های مرتبط با ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تحصیل می‌کنند خاطرنشان کرد: اشتغال در حال حاضر یکی از دغدغه‌های جدی کشور است و در صورتی که امکان تولید در داخل به وجود آید این افراد نیز در صنایع داخلی به کار گرفته می‌شوند.

رحمانی با اشاره به این‌که معمولا اجناسی که از خارج از کشور وارد می‌شوند از کیفیت مناسب برخوردار نیست، تصریح کرد:‌ اگرچه مجلس این قضیه را پیگیری می کند و واردات محصولات نظارت دارد اما وزارت ارتباطات نیز باید در این حوزه اراده کند تا با افزایش تولیدات داخلی جوانان بیکار حوزه‌های ارتباطات نیز به کار گرفته شوند. علاوه بر آن قرار بود یک معاونت با عنوان معاونت تولید داخل در مجلس نیز ایجاد شود.

وی با تاکید بر این‌که در حوزه نرم افزار صادرات کشور ۵۰ یا ۶۰ برابر شده است افزود:‌ با این حال رقم صادرات نرم افزار در کشور پایین است. کشور در این حوزه نیز از ظرفیت خوبی بهره می برد و می توان با رونق دادن به بخش نرم افزار نیز از دانش آموختگان حوزه ارتباطات در این مسائل استفاده کرد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این‌که به جای این که با واردات محصولات ارتباطی زمینه تهاجم در این حوزه را به وجود بیاوریم باید خود تولیدکننده و صادرکننده آن باشیم گفت: بحث دیگر این است که لازم است بخشی از حوزه فن‌آوری ارتباطات به شهرستان‌ها انتقال پیدا کند.

رحمانی با اشاره به این‌که زمانی صحبت از طرح انتقال پایتخت از تهران بود، اظهار کرد:‌ با این که بنده معتقد نیستم که با انتقال پایتخت مشکلات در تهران برطرف می‌شود اما لازم است برخی مسائل غیر ضروری که در تهران متمرکز شده‌اند به سایر شهرستان‌ها انتقال داده شوند و تهران از مرکزیت صنعتی و فعالیت‌های غیر ضروری خلاص شود.

وی با اشاره به راه اندازی کال سنتر در شهرهای کوچک اظهار کرد: در حالی که راه اندازی کال سنترهای درتهران بسیار هزینه بر است ایجاد این شبکه در شهرستان های کوچک هزینه بسیار کمتری را در پی خواهد داشت.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر لزوم تقویت حوزه فعالیت‌های پژوهشی و فن‌آورانه اظهار کرد: دولت در این حوزه نیز باید بازنگری کند و در کنار آن شرکتها نیز باید در زمینه فعالیت‌های پژوهشی سرمایه‌گذاری و هزینه کند.

ایجاد شهرک‌های تخصصی ویژه فناوری ارتباطات در کشور از دیگر نکاتی بود که رحمانی به آن اشاره کرد و افزود: لازم است چند قطب فن‌آوری در کشور به وجود آید تا از استعدادهای این حوزه در این قطب‌ها استفاده شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم برند سازی در حوزه فن‌آوری ارتباطات خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که تولید در حوزه فناوری اطلاعات در نطفه از بین می رود این است که در حوزه فن‌آوری اطلاعات برندسازی انجام نشده است.

وی افزود: لازم است شرکت‌های بزرگ در مقیاس جهانی با همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط و با حمایت دولت در حوزه فن‌آوری ارتباطات فعالیت کنند.


کد مطلب: 32713

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/32713/1500-روستا-شبکه-تلفن-خانگی-محروم-اند

ايتنا
  https://www.itna.ir