۴
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷
گزارش سازمان جهانی ITU در باره آخرین وضعیت دسترسی به اینترنت

سال 2020 همه مردم جهان در اینترنت حضور دارند

ایتنا- گوشی‌هایی هوشمند و تبلت‌ها عنوان «سریع‌ترین فناوری در حال رشد در تاریخ حیات بشر» را به خود اختصاص داده‌اند.
سال 2020 همه مردم جهان در اینترنت حضور دارند


«اتحادیه جهانی مخابرات»(ITU) وابسته به سازمان ملل متحد هفته گذشته با انتشار گزارش جامع خود در مورد وضعیت دسترسی ساکنان کره خاکی به فضای مجازی اعلام کرد طی ۳ سال آینده بیش از نیمی از مردم جهان آنلاین خواهند بود.

این گزارش آماری اطلاعات فراوانی را در مورد نگرش مردم به اینترنت و میزان استفاده از آن در سراسر جهان ارائه کرد و در مقدمه آن گفته شد که در سال ۲۰۱۴ میلادی خطوط پهن‌باند تلفن همراهی مخصوص گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی عنوان «سریع‌ترین فناوری در حال رشد در تاریخ حیات بشر» را به خود اختصاص داده‌اند و به همین خاطر می‌توان از آن به عنوان محبوب‌ترین فناوری در سراسر جهان هم یاد کرد.


این گزارش که در دهمین نشست «کمیسیون جهانی پهن‌باند مخصوص توسعه دیجیتالی» در شهر نیویورک منتشر شد، اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد مردم جهان آنلاین هستند و در حالی که تعداد کاربران اینترنتی در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی ۳/۲ میلیارد نفر محاسبه شده بود، پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی از مرز ۹/۲ میلیارد نفر هم فراتر رود.

علاوه بر این احتمال می‌رود در پایان سال‌جاری میلادی ۳/۲ میلیارد نفر در جهان مشترک خطوط پهن‌باند تلفن همراهی باشند و این رقم ظرف ۵ سال آینده به بیش از ۷/۶ میلیارد نفر برسد.

این روزها تعداد ارتباطات اینترنتی تلفن همراهی مردم جهان نسبت به ارتباطات مبتنی بر خطوط ثابت ۳ برابر بیشتر است و همین دسترسی‌ها باعث شده است بیش از ۹/۱ میلیارد نفر از کل مردم عضو شبکه‌های اجتماعی باشند.

از کل جمعیتی که در دنیای مجازی حضور دارند ۱/۴۵ درصد آسیایی هستند و ۲/۲۰ درصد هم از اروپا وارد این فضا می‌شوند.
همچنین گفته شده است که ۷/۱۰ درصد از ساکنان دنیای مجازی اهل امریکای شمالی هستند، ۸/۱۰ درصد از امریکای لاتین، ۶/۸ درصد آفریقایی، ۷/۳ درصد از خاورمیانه و ۹/۰ درصد هم از استرالیا وارد اینترنت می‌شوند.

ضریب نفوذ اینترنتی
برخــلاف ســـرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که امریکا و اروپا برای افزایش دسترسی شهروندان خود به اینترنت انجام داده‌اند، کره جنوبی برای چندمین سال متوالی همچنان بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را بین همه کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارش ITU، هم‌‌اکنون بیش از ۹۸ درصد ساکنان کره جنوبی به اینترنت دسترسی دارند که این رقم برای سال گذشته ۹۷ درصد گزارش شده بود.

در مقابل کشور سوئیس عنوان بالاترین ضریب نفوذ برای خطوط پهن‌باند ثابت را از آن خود کرده است که گفته می‌شود ۴۴ درصد سوئیسی‌ها از این طریق وارد اینترنت می‌شوند.

کشور امریکا در زمینه تعداد کاربران آنلاین به نسبت کل جمعیت در رتبه نوزدهم فهرست ایستاده است و پس از آن کشور آلمان رتبه ۲۰ و استرالیا رتبه ۲۱ را از آن خود کرده است. اما در رتبه‌های پایین‌تر، بریتانیا در جایگاه دوازدهم ایستاده است، ژاپن پانزدهم شده و کانادا نیز رتبه ۱۶ را به دست آورده است.

در مجموع هم‌اکنون در ۷۷ کشور جهان بیش از ۵۰ درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند که این آمار سال گذشته برای ۷۰ کشور گزارش شده بود. همچنین، ۱۰ کشور برتر جهان که ساکنان آن بیشترین استفاده را از اینترنت می‌برند در منطقه اروپا واقع شده‌اند.

برای این بخش گفته شده است که ۹۶/۵ درصد از ساکنان ایسلند به صورت دائم در اینترنت حضور دارند و کمترین میزان دسترسی و حضور مردم در اینترنت مربوط به منطقه ساحارا در آفریقا شده است. بر این اساس گفته می‌شود ۲ درصد مردم اتیوپی، ۱/۶ درصد مردم گینه، ۱/۵ درصد مردم سومالی، ۱/۳ درصد مردم بوروندی و ۰/۹ درصد مردم اِریتره به اینترنت دسترسی دارند.

اینترنت در خاورمیانه
در گزارش مرکز ITU آمده است که پایان سال ۲۰۱۳ میلادی کاربران اینترنتی خاورمیانه ۷/۳ درصد از کل کاربران اینترنتی در جهان را تشکیل می‌دادند. امسال مجموع کاربران اینترنتی خاورمیانه ۱۰۲ نفر برآورد شده است که این رقم معادل ۳۷ درصد ساکنان منطقه است.

بنابراین می‌توان گفت ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه به نسبت دیگر مناطق جهان پایین‌تر است و با وجود این از میانگین جهانی یعنی ۳۵ درصد بالاتر محاسبه شده است. بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در منطقه را امارات متحده عربی دارد که گفته می‌شود ۸۳ درصد از جمعیت آن آنلاین هستند.

اگر وضعیت اینترنت در این منطقه را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار دهیم در خواهیم یافت تعداد کاربران اینترنتی خاورمیانه با سرعت بیشتر نسبت به دیگر نقاط جهان افزایش یافته است. طی یک سال گذشته کاربران آنلاین در منطقه خاورمیانه و آفریقا رشد ۷/۱۶ درصدی را تجربه کردند و پس از آن منطقه آسیا - پاسیفیک با ۴/۱۲ درصد و امریکای لاتین با ۳/۱۲ درصد توانستند تعداد کاربران آنلاین خود را بیشتر کنند.

در حالی که پیش‌بینی شده است سال ۲۰۱۶ میلادی ۲ درصد از تعداد کاربران آنلاین در اروپا کاسته شود، شرایط در خاورمیانه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و میزان رشد کاربران آنلاین در این منطقه برای سال ۲۰۱۶ میلادی ۶/۷ درصد پیش‌بینی شده است.

امارات متحده عربی با ۸۳ درصد بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است که پس از آن کویت با ۶۲ درصد، قطر با ۶۱ درصد و عربستان سعودی با ۶۰ درصد قرار دارند.

بیشترین کاربران اینترنتی در خاورمیانه از منازل خود وارد دنیای مجازی می‌شوند و البته دستگاه‌های تلفن همراهی محبوب‌ترین ابزار برای ساکنان منطقه هستند.

اینترنت در سال ۲۰۲۰
«مرکز جهانی مخابرات» پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۵۰ میلیارد دستگاه الکترونیکی با قابلیت اتصال به اینترنت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند که البته ۵۰ درصد آنها طی ۳ سال پایانی به کار گرفته خواهند شد.

در حال حاضر به‌ازای هر یک کاربر آنلاین دو نفر در خارج از فضای مجازی به‌سر می‌برند. اما در سال ۲۰۲۰ میلادی تمام ساکنان جهان به اینترنت دسترسی خواهند داشت و در پایان دهه حاضر امکان استفاده از خدمات اینترنتی برای همه ساکنان کره خاکی فراهم خواهد بود.
در آن سال اینترنت از لحاظ جغرافیایی در مناطق بیشتری نفوذ خواهد کرد و در انواع دستگاه‌های الکترونیکی روزمره به کار گرفته خواهد شد.

شاید این ادعا اندکی غیرواقعی به‌نظر برسد که پایان این دهه همه مردم جهان حتی ساکنان مناطق فقیرنشین در کشورهای توسعه‌نیافته هم به اینترنت دسترسی داشته باشند.

اما آنچه را که هم‌اکنون می‌توان با اطمینان کامل پذیرفت این است که اینترنت تا یک دهه به صورت اجتناب‌ناپذیر همه بخش‌های زندگی ما را درگیر خود می‌کند و واسطه‌های امروزی از جمله گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌های شخصی از میان برداشته می‌شوند تا انسان به‌صورت واقعی در دنیای مجازی حضور یابد.

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 32681
نام شما
آدرس ايميل شما


یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
ما هم تا سال ۲۰۲۰ اگر شرایط فراهم شود ممکن است بتوانیم به اینترنت ۱۲۸ با ضریب ۱ به ۱ دسترسی داشته باشیم که البته در آن سال با این سرعت میتوانیم صفحه اول گوگل را البته بدون آرم گوگل، مشاهده نماییم !!!!!! :-)
feedback
Iran, Islamic Republic of
احتمالا سال 2020 اینترنت ملی فعال شده و ما کلا ارتباطمون با دنیا قطع شده.
feedback
Iran, Islamic Republic of
خدا نکنه!
در اون صورت من چطوری جستجوگر های ایرانی رو و سرویس دهنده های ایمیل ایرانی رو(مخصوصا نوفا)رو تحمل کنم!
نیلوفر
feedback
Iran, Islamic Republic of
یوسف داداشم، اینترنت 128 با ضریب 1به1 یعنی همین اینترنت 1 مگابایت الان
همین که به ضریب 1به1 دسترسی داشته باشیم نشون دهنده پیشرفت ماست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام