کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشور نیازمند سیستم فیلترینگ هوشمند

خبرگزاری ايسنا , 5 مهر 1393 ساعت 10:12

ایتنا: یک استاد دانشگاه: فیلترینگ هوشمند می‌تواند محتوای کلمات را فارغ از نوع نوشتن آنها تشخیص دهد.




یک استاد دانشگاه با اشاره به این‌که فیلترینگ غیرهوشمند باعث می‌شود برخی واژه‌ها بدون دلیل فیلتر شوند، گفت: هر موتور جست‌وجو و یا شبکه اجتماعی ممکن است مطالب خوب یا بدی را به کاربران انتقال دهد و نمی‌توان به این دلیل کل آن شبکه را مسدود کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، عبدالمجید ریاضی با بیان این‌که یکی از الزامات هر کشور این است که محتوایی را که از دیگر کشور‌ها سرازیر می‌شود را با استفاده از یک سیستم بررسی کند، اظهار کرد: با توجه به این‌که هر کشوری ارزش‌های تعریف شده خود را دارد باید با استفاده از سیستم فیلترینگ محتوای اطلاعات سایر کشور‌ها را بررسی کنند.

وی با اشاره به این‌که سیستم‌های فیلترینگ قدیمی به دلیل عدم امکانات کافی مطالبی را که مغایرتی با ارزش‌های کشوری ندارد هم مسدود می‌کند، خاطر نشان کرد: همچنین ممکن است برخی از مطالب در شبکه‌های اینترنتی مطالب تخصصی باشد که برای برخی گروه‌های اجتماعی زیان‌آور اما در عین حال برای برخی گروه‌های متخصص کشور مفید باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که برخی مسائل پزشکی از جمله مطالبی هستند که دسترسی به آن برای عامه جامعه ضروری نیست، تصریح کرد: در عین حال دسترسی به همین مطالب برای جامعه پزشکی ضرورت دارد و دارای محتوای علمی است. بنابراین اگر قرار باشد اینگونه مطالب دسته‌بندی شده و برای گروه‌های اجتماعی مختلف دسترسی به آن ممکن باشد، کشور نیازمند یک سیستم فیلترینگ هوشمند است.

ریاضی با بیان این‌که برخی واژه‌ها که محتوای غیراخلاقی ندارند در سیستم فیلترینگ قدیمی مسدود می‌شوند، گفت: برای مثال واژه دانشگاه ساسکس به دلیل این‌که بخشی از این کلمه مشابه کلمه دیگری است در سیستم فیلترینگ مسدود می‌شود.

وی افزود: در حالی که اگر فیلترینگ هوشمند در کشور انجام شود می‌تواند محتوای کلمات را فارغ از نوع نوشتن آنها تشخیص دهد.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان این‌که برخی افراد مساله‌ی فیلترینگ هوشمند را با نگاهی غیرکارشناسانه می‌بینند، تصریح کرد: این نگاه باعث می‌شود که در روند ایجاد فیلترینگ هوشمند تعلل ایجاد شود.

ریاضی خاطر نشان کرد: ایجاد فیلترینگ هوشمند نیازمند زمان است تا مراجع علمی و پژوهشی بتوانند روی آن کار کنند و این سیستم را همگام با جهان پیش ببرند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که سیستم فیلترینگ هوشمند در زمان محدود قابل اجرا نیست، گفت: کشور‌هایی که برخی امکانات را به صورت رایگان در اختیار شهروندان دیگر کشور‌ها قرار می‌دهند ممکن است از تکنولوژی خود برای دریافت اطلاعات سری استفاده کنند.

وی با بیان این‌که در کنار درآمدزایی برخی شبکه‌های اجتماعی استفاده از این شبکه‌ها از سوی سازمان‌های دولتی باعث نفوذ دیگر کشور‌ها به اطلاعات ملی می‌شود، افزود: بنابراین در این زمینه نیز سیستم فیلترینگ هوشمند می‌تواند کمک کند تا کشور‌های دیگر اطلاعات ملی را به سرقت نبرند.

ریاضی همچنین درباره‌ شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار کرد: لازم است در این شبکه‌ها در حوزه فرهنگ، اقتصاد، آموزش و علم محتواسازی کند و علاوه بر آن لازم است محتواهای تفریحی به این شبکه‌ها افزوده شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی معمولا فاقد محتواهای مفید و آموزنده هستند و اکثرا جنبه‌های تفریحی دارند. اگر دولت شبکه‌های اجتماعی داخلی را حمایت کند و افراد روی آنها سرمایه‌گذاری کند این شبکه‌ها نیز می‌تواند همگام با دنیا توسعه پیدا کند.


کد مطلب: 32590

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/32590/کشور-نیازمند-سیستم-فیلترینگ-هوشمند

ايتنا
  https://www.itna.ir