۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۳

ایران 22 میلیون کاربر اینترنت دارد

ایتنا- 20 میلیون نفر از جمعیت حدود 75 میلیونی ایران از اینترنت استفاده می‌:نند.
ایران 22 میلیون کاربر اینترنت دارد


ناصر اسدی می‌گوید: در جامعه ما سنت جستارگری و شیوه‌های عقلانی ضعیف است؛ به همین دلیل ما باید به تقویت روحیه پرسش‌گری در مخاطب توجه کنیم.


به گزارش ایتنا از ایسنا، ایسنا، ناصر اسدی - پژوهشگر رسانه - در نشست تخصصی ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران که روز چهارشنبه، دوم مهر ماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، با اشاره به ضرورت سواد رسانه‌ای گفت: در حال حاضر در فضای سایبر کاربران اینترنت در کل دنیا به سه میلیارد نفر می‌رسند و کاربران اینترنت در ایران حدود ۲۲ میلیون نفر هستند. نرخ رشد استفاده از اینترنت در جهان هفت و ۹ دهم درصد و در ایران ۹ درصد است، بنابراین ما در فضای رسانه‌ای از رسانه‌های سنتی چرخشی به سوی رسانه‌های دیجیتال داریم.

او افزود: طبق آمار روز گذشته، فیس‌بوک تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر عضو در جهان دارد. این آمار به دلایلی در ایران نامشخص است. حجم ترافیک فضای اینترنت ۲۳ هزار و ۴۸۱ گیگا بایت است که معادل ۲۳هزار و ۴۸۱ کتاب در یک ثانیه است. در حال حاضر در هر ثانیه دو میلیون و ۳۵۱ هزار ایمیل فرستاده می‌شود. همچنین در هر ثانیه ۸۸ هزار و ۹۳۶ ویدئو در یوتیوپ به اشتراک گذاشته می‌شود و ۴۵ هزار و ۳۲۳ جستجو در گوگل انجام می‌شود و همچنین ۷۷۲۰ توئیت در توئیتر انجام می‌شود.

اسدی در ادامه اظهار کرد: این آمار اهمیت رسانه‌های نوین را نشان می‌دهد. این حجم وسیع و تنوع و تکثر بسیار زیاد نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای است. آنچه در فضای سایبر جریان دارد هم اثرات مثبت به دنبال دارد و هم آثار زیان‌بار. ما به عنوان یک مخاطب باید سعی کنیم اثرات زیان‌بار را به حداقل برسانیم و از اثرات سودمند بهره‌مند شویم.

او اضافه کرد: در کشور ما سواد رسانه‌ای ضرورت مضاعف دارد چون ما براساس نیازهای بومی خود به ابزار و تکنولوژی‌ها دسترسی پیدا نکرده‌ایم. این ابزار خود در دسترس ما قرار گرفته‌اند. بنابراین لازم است ببینیم نیاز به سواد رسانه‌ای در کشور ما با آنچه در کشورهای غربی درباره سواد رسانه‌ای گفته می‌شود یکسان است یا تفاوت دارد. از جمله تفاوت‌های ما در تعریف و هدف سواد رسانه‌ای نهفته است.

اسدی سپس گفت: در بررسی سواد رسانه‌ای توجه به پنج حوزه شناختی ضروری است. این پنج حوزه عبارتند از صنایع، محتوا، واقعیت، اثرگذاری محتوای پیام‌ها و شناخت نسبت به خود. آنچه در کشور ما ضروری‌تر از سایر حوزه‌هاست توجه به صنایع به عنوان منبع است. ما نیاز داریم بفهمیم محتوا به وسیله چه رسانه‌ای و چگونه تولید می‌شود.

این پژوهشگر رسانه در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در کشور ما به دلیل فضای خاص رسانه‌ای که حاکم بوده و شیوه متفاوتی که در فضای فکری جامعه وجود داشته جامعه ما سنت جستارگری نداشته و در این جامعه شیوه‌های عقلانی ضعیف است. بنابراین ما باید به تقویت روحیه جستارگری و پرسش‌گری در مخاطب توجه کنیم.
کد مطلب: 32575
نام شما
آدرس ايميل شما


یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
خوب تبریک میگویم به آن ۵۳ میلیون نفر باقی مانده که حداقل اعصاب و روانشان سالم می ماند و از دست مسولان خدوم و شرکتهای معظم، حرص و جوش نمیخورند !!!!!! :-)
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام