۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴

کمیته فیلترینگ: وزارت ارشاد حق فیلتر ندارد

ایتنا - قبلا دولت دهم، اختیارات هیئت نظارت بر مطبوعات را توسعه داده بود که دیوان عدالت اداری به موجب رای شماره ۹۱۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۴۳۸ مورخ ۲۷/۶/۹۱ ، این اختیارت را مغایر با قانون تشخیص و آیین نامه مربوطه را ابطال کرد.
کمیته فیلترینگ: وزارت ارشاد حق فیلتر ندارد


عبدالصمد خرم‌آبادی گفت: وزارت ارشاد صلاحیت و مجوز فیلتر و مسدودسازی سایت‌های خبری را ندارد.


عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارشاد می‌تواند در اجرای قانون مطبوعات، سایت‌هایی را که بدون مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات فعالیت دارند مسدود کند اظهار داشت: خیر، وزارت ارشاد راساً نمی‌تواند دستور فیلتر و مسدودسازی هیچ‌یک از سایت‌های اینترنتی را صادر کند. چرا که هیچ قانونی، اختیار فیلتر و مسدودسازی نشریات الکترونیکی را به وزارت ارشاد نداده است.

به گزارش ایتنا وی در ادامه به تسنیم گفت: بنابراین اگر وزارت ارشاد راساً دستور فیلتر و یا مسدودسازی سایتی را خطاب به ارائه دهندگان خدمات دسترسی و یا میزبانی صادر کند، چنین دستوری فاقد اعتبار قانونی بوده و لازم‌الاجرا نیست. البته اگر وزارت ارشاد، فعالیت سایت یک نشریه الکترونیکی را به لحاظ عدم دریافت مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات، غیرقانونی تشخیص دهد می‌تواند بموجب مواد ۷ و ۱۲ قانون مطبوعات ، علیه آن سایت در مراجع قضایی ذی‌صلاح شکایت کند. اگر مقام قضایی فعالیت چنین سایتی را خلاف قانون تشخیص داد، دستور قضایی مبنی بر فیلتر و مسدود سازی آن سایت را صادر خواهد کرد.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا هیئت نظارت بر مطبوعات نیز اجازه فیلتر و مسدودسازی سایت‌های خبری را دارد گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات در اجرای تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات و تبصره ۲ ماده ۱ آن قانون ، صرفاً صلاحیت اظهارنظر درخصوص برخی تخلفات سایت‌هایی را دارد که از آن هیات مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمان خاطرنشان کرد: شایان ذکر است که پیش از این دولت دهم، با الحاق موادی به آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات ، اختیارات هیئت نظارت بر مطبوعات را توسعه داده بود که دیوان عدالت اداری به موجب رای شماره ۹۱۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۴۳۸ مورخ ۲۷/۶/۹۱ ، این اختیارت را مغایر با قانون تشخیص و آیین نامه مربوطه را ابطال کرد. در رای دیوان عدالت اداری تصریح شده است "هیئت نظارت بر مطبوعات ، صلاحیت پالایش و توقیف خبرگزاری‌ها و نشریات الکترونیکی که از آن هیئت پروانه فعالیت دریافت نکرده‌اند را ندارد."
 
کد مطلب: 32222
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
حالا سر این که کی باید سایت فیلتر کنه و فیض ببره با هم درگیر بشید! اصلا وقتی فلا کارگروه و فلان شورای عالی در این زمینه سنگ تموم گذاشتن دیگه چه جای فلان وزارت خانه است که وارد این عرصه بشه؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام