۲
۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۹
انتقاد عضو شورای عالی فضای مجازی از وزارت ICT:

کسی با 3G مخالف نیست/ با چه‌تدبیری کاربران را 100برابر می‌کنید؟

ایتنا- یک مقام مسئول: برای بالابردن سرعت اینترنت تنها ۲۰ درصد به بحث پهنای باند مربوط می‌شود!
کسی با 3G مخالف نیست/ با چه‌تدبیری کاربران را 100برابر می‌کنید؟


عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: سوال ما از وزارت ارتباطات این است که اگر قرار به ارائه‌ خدمات باند پهن بوده سند سیاست‌های آن اکنون کجاست و این اتفاق براساس چه سیاستی رخ داده است؟


به گزارش ایتنا از ایسنا، علیرضا شاه‌میرزایی به نمایندگی از شورای عالی فضای مجازی، با نماینده وزارت ارتباطات به مناظره درباره‌ ارائه اینترنت باند پهن پرداخت و اظهار کرد: طی روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها برداشت‌های غلطی از برخی مباحث ارائه شده صورت گرفت اما قطعا هیچ فردی با افزایش سرعت تکنولوژی مشکلی ندارد. حتی به فرموده و تاکید مقام معظم رهبری لازم است که اگر ما را تهدید و یا از دسترسی به این فضا منع کردند ما از هر راهی شده به این ابزار دسترسی پیدا کنیم. از سوی دیگر توجه به فناوری در دین ما هم مورد تاکید قرار گرفته است و نمی توان گفت که ما با آن مخالفیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: بسیاری از اعضای شورای فضای مجازی خود افرادی هستند که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده و کاملا مدعی این بحث هستند، اما اکنون اگر انتقادی مطرح می‌شود نسبت به شیوه اجرای این طرح است.

افزایش ۱۰۰ برابری کاربران با ارائه نسلهای جدید
شاه ‌میرزایی در عین حال عنوان کرد:‌ اکنون یک اتفاق بزرگ در کشور رخ داده که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. با این مجوز ناگهانی وزارت ارتباطات تعداد کاربران اینترنت پهن باند حدود صد برابر شده است. در دنیا حتی در کشور‌های لائیک هم انجام این کار بدون ملاحظات کافی صورت نمی‌گیرد. حال سوال ما از وزارت ارتباطات این است که اگر قرار به ارائه‌ی خدمات باند پهن بوده سند سیاست‌های آن اکنون کجاست و این اتفاق براساس چه سیاستی رخ داده است؟

عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین اظهار کرد: اصلا فرض کنیم شورای عالی فضای مجازی وجود خارجی ندارد اما در این شرایط خود وزارت ارتباطات نباید به این سیاست‌ها توجه داشته باشد؟ حال اگر گفته می‌شود در این زمینه سیاست‌گذاری صورت گرفته حداقل به ما هم اعلام کنند که با چه راهبرد و مطالعه‌ای این اتفاق رخ داده است. این یک سوال جدی و موضوعی است که برای ما نگرانی‌های بسیار ایجاد کرده است، چرا که همان‌طور که این پهنای باند می‌تواند از نظر اقتصادی مفید باشد تهدید‌هایی هم همراه خود دارد که لازم است مطرح شود برای جلوگیری از این تهدید‌ها چه تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زمان ارائه‌ی 3G توسط اپراتور سوم تلفن اشاره کرد و گفت: در آن زمان ما یک برگه سفید را به نام پیوست فرهنگی در دست داشتیم که البته می‌توان گفت این موضوع برای ابتدای کار تا حدی قابل قبول بود، اما حالا بیش از ۷۰ میلیون سیم‌کارت فعال داریم که از طریق آنها امکان ارائه‌ی 3G مهیا می‌شود، اما همچنان در این زمینه پیوست فرهنگی وجود ندارد.

شاه‌ میرزایی همچنین عنوان کرد: ما هم براین باوریم که ارائه‌ پهنای باند بالا برای اینترنت خود یک فرصت محسوب می‌شود، اما الزاماتی که باید برای این موضوع فراهم شود تاکنون در نظر گرفته نشده و فرهنگ‌سازی لازم هم در این زمینه صورت نگرفته است.

عضو شورای عالی فضای مجازی در عین حال عنوان کرد: وقتی صحبت‌های اخیر مسوولان وزارت ارتباطات درباره‌ی صحبت‌های مراجع را شنیدم که گفتند از شورای فضای مجازی رفته‌ایم و درباره این موضوع برایشان توضیح دادیم که نظرشان عوض شده است، کمی تعجب کردم، چرا که اصلا موضوع این نیست که فردی مخالف ارائه‌ تکنولوژی باشد. اکنون اگر وزیر بهداشت از وجود روغن پالم در شیر انتقاد می‌کند ما نباید بگوییم وزیر با شیر مخالف است؛ مساله ما و پهنای باند هم به همین شکل است.

تنها ۲۰ درصد سرعت اینترنت مربوط به پهنای باند
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در سرعت اینترنت تاثیر می‌گذارد بحث فاصله سرور تا کاربر است. درواقع در سرعت اینترنت تنها ۲۰ درصد به بحث پهنای باند مربوط می‌شود و مباحث دیگری مانند فاصله از سرور نیز مطرح است، اما وزارت ارتباطات درباره‌ این مباحث هیچ صحبتی نمی‌کند و پس از گذشت چند سال هنوز برای این مسائل فکری نشده و تنها از افزایش پهنای باند صحبت می‌شود. اکنون وزارت ارتباطات وظایف متعدد دیگر هم برعهده دارد اما چرا به این موضوع‌ها توجه نمی‌کنند؟

نماینده شورای عالی فضای مجازی همچنین اظهار کرد: حتی اگر دولت در زمینه‌ مخابرات پیشرفتی نداشته باشد خواه ناخواه در این حوزه پیشرفت‌ها صورت می‌گیرند چرا که این موضوع برای بخش خصوصی جذابیت دارد و به واسطه‌ی آنها پیش می‌رود.

درآمد ۷ تا ۱۰ میلیاردی زیرساخت از انتقال میزبانی‌ها به داخل
وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگر به مساله میزبانی برمی‌گردد ما اکنون دائم از افزایش پهنای باند می‌گوییم در حالی که شروع اینترنت از میزبانی است و این موضوع یک امر بسیار مهم است تا زمانی که سرور ما در کشور‌های دیگر قرار دارد ما با مشکلاتی مواجهیم، در حالی که با آغاز به کار شورای عالی فضای مجازی با چند راهکار خیلی ساده شرکت ارتباطات زیرساخت موظف شد بخشی از میزبانی را به داخل کشور منتقل کند.

شاه میرزایی افزود: با همین اتفاق ساده حدود هفت تا ۱۰ میلیارد تومان درآمد برای شرکت زیرساخت ایجاد شد، اما در این زمینه موضوعی که ما هیچ وقت متوجه آن نشدیم این‌که چرا تجهیزات میزبانی در ساختمان‌های شرکت زیرساخت بنا نهاده شد.

عضو شورای عالی فضای مجازی که مهمان برنامه تلویزیونی ثریا بود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث محتوا اشاره کرد و افزود: اکنون گفته می‌شود که تولید‌کنندگان محتوا باید از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مجوزی دریافت کنند، در حالی که محتوای خارجی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای وارد کشور می‌شود، اما اکنون می‌بینیم که تولید‌کنندگان داخلی ملزم به پرداخت هزینه می‌شوند از سوی دیگر در شرایطی که وزارت ارشاد محتواها را بررسی و تایید می‌کند، دیگر چه لزومی است که این محتوا یکبار دیگر در وزارت ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد؟

نماینده شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبتهای خود با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات به شورا درباره برنامه ها اظهار کرد: دبیر شورای عالی فضای مجازی هم نامه‌ای را در این راستا خطاب به وزیر ارتباطات داشتند و ایرادات اقدامات وزارتخانه را بازگو کردند. ایشان در این نامه گفتند که ارتقای مجوز اپراتورهای ارتباطات سیار کشور از نظر شورای عالی فضای مجازی مجوز ندارد و ذیل نامه نیز امضای اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی موجود است اما طی یک سال گذشته ما عادت کرده‌ایم که برنامه‌ها و اقدامات وزارت ارتباطات را از رسانه‌ها پیگیری کنیم.

خرید اینترنت سه میلیون تومان و فروش ۳۰ میلیون
شاه میرزایی با اشاره به افزایش پنج برابری بودجه وزارت ارتباطات اظهار کرد: اگر وزارت ارتباطات می‌گوید قصد تصدی گری ندارد آیا اینترنت فروشی تصدی‌گری نیست؟ از نظر ما بعید است خرید سه میلیون تومانی اینترنت و فروش ۳۰ میلیون تومانی آن، کار حاکمیت باشد چراکه بخش خصوصی آماگی سرمایه‌گذاری در این بخش را دارد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در زمینه احراز هویت در زمان خرید سیم‌کارت وجود دارد گفت: عدم خرید ترافیک از تولید کننده داخلی در حالیکه مصوبه قانونی آن را پیش از این داشته‌ایم، عدم ارائه مجوز دیتاسنترها، عدم ارائه مجوزهای CDN (نزدیک‌سازی سرورها به کاربر)، عدم ارائه پیشنهادی برای بهبود فیلترینگ از سوی وزارتخانه، ضعف در اجرای پروژه‌هایی چون شبکه ملی مدارس و برخی دیگر از موضوعات از مشکلات کنونی ماست. بسیاری از اقدامات کار یک شب بوده اما اکنون روی زمین مانده است و به دنبال ارائه مجوز در زمینه محتوا هستیم که اصلا کار ما نیست و وزارت ارشاد و صدا و سیما هم این کار را انجام می‌دهند.

عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین به انتقاد از تدوین پیوست فرهنگی در وزارت ارتباطات پرداخت و گفت: ما در شورای عالی فضای مجازی حدود یک سال زمان گذاشتیم تا پیوستی جامع تدوین شود اما وزیر ارتباطات از تدوین و ارسال پیوستی دیگر از سوی وزارت ارتباطات خبر می دهد. حال اگر قرار بر تدوین چنین پیوستی در وزارت ارتباطات بوده نباید این مساله به ما اعلام می‌شد؟

وی همچنین با انتقاد از تاخیری که در دسترسی به شبکه ملی اطلاعات پیش آمده اظهار کرد: متأسفانه در یک زمینه مطالبه ایجاد می‌کنیم و در زمینه دیگری سکوت می‌کنیم.

شاه میرزایی در پایان با تاکید مجدد بر نظر علمای دینی یادآور شد: اگر به نظرات مراجع و بزرگان توجه کنیم، قطعا پیشرفت در کار سرعت می‌یابد اما اگر با انان مخالفت کنیم، آنها هم فشار می‌آورند و کار می‌ماند.

کد مطلب: 32199
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
لازم نبود این همه اسمان ریسمان کنید. یک کلمه میگفتید شورای عالی فضای مجازی مخالف بیرون امدن کشور از قعر جدول ارتباطات و اینترنت دنیا است، خلاص! البته ما که سالها است به این موضوع پی بردیم.
یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
ایشون در برنامه ثریا که از شبکه یک پخش شد آسمان را به زمین بافتند تا بگویند که نباید انحصار رایتل برداشته میشد..... البته از کسی که خودش زمانی عضو هیت مدیره رایتل بوده و منافع مادی داشته اصلا چنین حرفی بعید نبود..... جالب اینجاست که چنین شخصی که شرکتش سالها مملکت را معطل کرده و خدمات شرکتش به درد جرز دیوار میخورد چرا باید عضو شورای عالی فضای مجازی باشد؟؟؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام