کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سه شرط برای توسعه فناوری در کشور

شهریاری: نشان می‌دهیم پهلوان پنبه نیستیم

خبرگزاری ايسنا , 11 شهريور 1393 ساعت 16:04

ایتنا- شهریاری: اولین شرط ما بی‌توجهی نکردن در مقابل کاربرد تکنولوژی در ترویج فحشا و منکرات است.




عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره برخی مخالفت‌های صورت گرفته با دسترسی به اینترنت پهن باند گفت: عده‌ای خود را به غفلت زده و تلاش دارند در برابر مخالفت‌هایی که صورت می گیرد، منتقدان را تبدیل به پهلوان پنبه کرده تا آن‌ها را به زمین بزنند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: تاکید دارم هیچ فرد عاقلی با فناوری و توسعه آن مخالف نخواهد بود زیرا براساس روایات هم می‌توان اثبات کرد که فناوری به خودی خود دارای ارزش است اما برای توسعه فن‌آوری در کشور لازم است برخی موضوعات مورد توجه قرار بگیرند و ما برای این موضوع سه شرط داریم که اولین آنها این است که کاربرد تکنولوژی در ترویج فحشا و منکرات نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

او دامه داد: عده‌ای در داخل کشور با ترویج باندهای خلاف برروی فضای مجازی، به اشاعه فیلم‌ها و عکس‌های غیراخلاقی می‌پردازند و در شبکه داخلی هم این کار را می‌کنند، پس نباید تنها به دسترسی خارجی اشاره کرد؛ اگر در مملکت ما یک انسان فاسد خودفروش فضای مجازی را برای بهبود کسب و کار خود مورد استفاده قرار دهد آیا نباید جلوی آن گرفته شود؟

شهریاری در ادامه ترویج فساد و اعمال خلاف امنیت ملی را از دیگر مواردی دانست که مورد نگرانی جدی قرار دارند.

شهریاری در ادامه پالایش محتوای فاسد را از دیگر مسائلی دانست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و اظهار کرد: یکی از اشکالات ما این است که فیلترینگ کارآمد و احراز هویت در شبکه اینترنت نداشتیم که اکنون برای توسعه تکنولوژی لازم است به ابزاری برای پالایش محتوای فاسد دسترسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای فیلترینگ و احراز هویت افراد در فضای مجازی نیز شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری موضوع است.

عضو شورای عالی فضای مجازی که به طور همزمان در قوه قضاییه نیز به عنوان معاون آمار و ارتباطات فعالیت می‌کند در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: ما در قوه قضاییه حدود ۳۸ مورد را به عنوان تعریف جدی فساد تدوین کرده‌ایم که قاعدتا هیچ فردی دوست ندارد فرزندش با این موارد آشنا شود اما مساله این است که باید حواس ما جمع باشد زیرا اگر به این مسائل توجه نکنیم قطعا در آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: ما نباید سر مواردی دعوا کنیم که اصلا اختلافی سر آنها وجود ندارد، به تعبیری می‌توان گفت این مساله مغالطه با پهلوان پنبه است یعنی ابتدا ادبیات طرف مقابل را تقلیل می‌دهیم به امری که شکستن آن راحت است و بعد آن را می‌شکنیم و می‌گوییم مشکل حل شد؛ این راه درستی نیست و اکنون هیچیک از اساتید حوزه علمیه نمی‌گویند فناوری بد است اما همین حالا به راحتی می توان با یک جست‌وجوی ساده صفحات مشکل‌دار متعددی را پیدا کرد. حرف ما این است که شبکه ما مشکل و رخنه دارد. حال برای برطرف کردن این رخنه‌ها چه باید کرد.

برخی ماموریت دارند پهلوان پنبه بسازند
شهریاری ادامه داد:‌ برخی ماموریت دارند پهلوان پنبه بسازند اما ما با دوستان متصدی رفاقت داریم و به همین دلیل پیش از ارائه اینترنت پرسرعت در جلسه‌ای دوستانه به آنها اعلام کردیم که اگر می‌خواهید فناوری را توسعه دهید، باید به این موارد هم توجه کنید و برای این استثناها راهکار داشته باشید.

وی ادامه داد: نمی‌توان قبول کرد که فردی بگوید می‌خواهم ۳G را بدون هیچ برنامه‌ای برای مقابله با مشکلات موجود ارائه کنم؛ اگر تاکنون فناوری اطلاعات در کشور ما توسعه پیدا نکرده برای آن است که عده‌ای به دنبال حل این مشکلات نبوده و نخواستند به این مشکلات بپردازند. به همین دلیل اکنون مطالبه اول رسانه‌های ما نباید این باشد که چه کسانی با فناوری اطلاعات مخالفند؛ هیچ عاقلی با این فناوری مخالف نخواهد بود بلکه ما با ترویج راه اشاعه فساد مواجه‌ایم و اگر در کنار توسعه فن‌آوری این مشکلات را ندیده و برای آن راهکاری در نظر نگیریم، معضلات متعدد ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که اکنون در موارد متعدد مشاهده می‌شود که با بهره‌گیری از فضای مجازی از حساب بانکی عده‌ای پولی برداشت شده و به حساب دیگری واریز شده است، اظهار کرد: ترویج فسادهایی مانند دزدی و رباخواری موضوعی است که هنگام توسعه تکنولوژی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

 غفلت کنیم چیزی شبیه داعش گریبانمان را می‌گیرد
شهریاری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که اعمال خلاف امنیت ملی و نامنطبق با حفاظت از نظام اسلامی موارد دیگری هستند که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرند، توضیح داد: این صحبت خیلی مهم است چرا که اگر از این بخش غفلت شود، چیزی شبیه داعش در همین خیابان‌ها گریبان ما را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: امنیت ملی بسیار مهم است که باید مورد توجه و دقت بسیار قرار گیرد. ما ممکن است دزد و فاسد را بگیریم اما داعش را چه کنیم؟ یک غفلت در عراق باعث شد گروهی مثل داعش شکل بگیرد، حال اگر کسی خواست از بستر این فن‌آوری چنین بلایی بر سر ما بیاورد، آیا ما مسوولیت نداریم مانع شویم؟

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر این سه مورد اجرایی شده و مورد توجه قرار گیرد، من به شخصه تعهد می‌دهم که هیچ مشکلی بر سر راه توسعه تکنولوژی وجود ندارد و دوستان حتی به جای 3G می‌توانند ۱۰G ارائه کنند.

وی در توضیح بیش‌تر درباره سه پروژه‌ای که لازم است پیش از توسعه تکنولوژی مورد توجه قرار بگیرند ابتدا از شبکه ملی اطلاعات یاد کرد و گفت: زمانی به دوستان گفتم که دادگاهی در آمریکا دامنه .IR را جزو دارایی‌های ایران محسوب کرده است و بر این اساس می توان از این دارایی استفاده کرد؛ دوستان به این مساله توجهی نکردند تا این که دادگاه حکم خود را به آیکن فرستاد. در آن دوره مسوولان موسسه پژوهش‌های بنیادین با ارسال نامه‌ای از این مساله ابراز نگرانی کردند اما تا ۲۰ روز جوابی به این نگرانی‌ها داده نشد.

شهریاری ادامه داد: اکنون DNS سرورهای ما در مصر است و از سوی دیگر ما کشوری هستیم که در معرض تحریم و مقابله‌ایم و طی سال‌های گذشته با ترورهای متعددی مانند ترور نخست وزیران و روسای جمهوری مواجه بوده‌ایم و انبوهی از بزرگان ما به شهادت رسیدند و اکنون غرب اعتراف می‌کند که با پول و هزینه آن‌ها این اتفاق رخ داده است.

او ادامه داد: آنها در دوره ای جنگ تحمیلی را علم و در دوره‌ای مظاهر فحشا را ایجاد کردند؛ شما در تاریخ از سرزمین آنجلس بخوانید و ببینید چگونه این سرزمین از دست اسلام درآمد، واقعیت آن است که در این سرزمین با ترویج فحشا توانستند چنین حرکتی انجام دهند. حال آیا ما باید به این مساله بی‌تفاوت باشیم؟

به گفته او اکنون علاوه برخی مظاهر فحشا بعضی مسائل اقتصادی هم مثل تحریم‌ها به کشور ما تحمیل شده است. در واقع دشمن ما در انجام هر کار بتواند فروگذار نمی‌کند و این ما هستیم که وظیفه داریم به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلی ایجاد نشود.

مقابله با دو حمله DOS ایجاد شبکه ملی نیست
وی در ادامه عنوان کرد: اکنون کشورهای بزرگی که عضو AGF هستند، نگران قطع اینترنت‌اند و این فقط حرف ماست و کشورهایی مانند آلمان، روسیه، فرانسه و ... نیز این نگرانی را دارند، حال عده‌ای می‌گویند که چرا شما برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اذیت می‌کنید.
من نمی‌دانم این چه حرفی است؟ شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای محسوب می‌شود که در درون کشور بوده و آدرس‌های آن داخلی باشند.

او افزود: اکنون شما می‌دانید فاصله داعش با مرزهای کشور ما چه اندازه است؟ ما با فن‌آوری مخالفتی نداریم اما باید عاقلانه حرکت کرد. نمی‌توانیم اگر جلوی دو حمله DOS را گرفتیم بگوییم که شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده است. این شبکه اهدافی اساسی دارد که باید برآورده شوند.

عضو شورای عالی فضای مجازی احراز هویت و حفظ حریم خصوصی را مورد دیگری دانست که باید مورد توجه قرار بگیرد و ادامه داد: باید شبکه ما به گونه‌ای باشد که اگر فرد فاسد یا فاسقی خواست از طریق آن عمل خلافی انجام دهد، امکان ردیابی آن را داشته باشیم البته در عین حال حریم خصوصی افراد باید رعایت شود و دسترسی به اطلاعات خصوصی باید تنها به حکم مراجع قضایی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: حریم خصوصی از ارزش‌های اقتضائی است و همان طور که در اسلام آمده تجسس حرام است اما نمی توان به این بهانه جلوی فعالیت‌های مجرمانه را نگرفت. اگر قاضی یک پرونده اینترنتی خواست بداند که IP که به عنوان مثال با استفاده از آن عمل خلافی صورت گرفته از چه قرار است، باید این امکان برای او وجود داشته باشد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: متاسفانه برخی در کشور خود را به غفلت زده‌اند و دنبال امور اقتضائی بدون قید و شرط هستند؛ گاهی هم عده‌ای خود را به حواس پرتی می‌زنند اما اگر کسی حواسش پرت باشد با توصیه‌های ما حواسش جمع می‌شود حال مشکل ما با افرادی است که خود را به غفلت و خواب زده‌اند.

 در دولت قبل وزارت ارتباطات کم کاری کرد
او در پاسخ به اختلاف نظرهایی که میان شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات وجود دارد، اظهار کرد:‌ اختلاف نظر بین اعضا امری عادی است و اصلا شورا درست می‌شود تا نظرهای مختلف به تضارب آراء‌ برسند. اگر اکنون شورای عالی ایجاد نمی‌شد، مراجع متعدد تصمیم گیری در کشور وجود داشت.

شهریاری همچنین عنوان کرد:‌ ما هیچ گاه نمی‌گوییم که تکنولوژی توسعه پیدا نکند و اکنون تنها حرف ما آن است که به موارد ایجابی هم در کنار توسعه توجه شود و متاسفانه در دولت قبل وزارت ارتباطات کم کاری کرد و اکنون می‌ترسیم در این دولت هم این کم کاری تکرار شود. البته اخباری به دست ما رسیده است و می‌دانیم دولت در این زمینه‌ها در حال کار است اما دولت قبل کم کاری کرده و هیچ فعالیت جدی و اثربخشی در این حوزه انجام نشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد:‌ دولتی که شعارش قانونمداری است و رییس جمهوری آن باید به اصول قانون اساسی توجه داشته باشد.

او با استناد به اصول مختلف قانون اساسی اظهار کرد: مبارزه با کلیه مظاهر فساد بحثی است که در قانون اساسی آمده و حال یک حقوقدان چطور به چنین مساله توجه ندارد که دولت موظف است با کلیه مظاهر فساد مبارزه کند؟ دولت چنین وظیفه‌ای دارد و ما هم حس می‌کنیم که دولت به این موارد توجه می‌کند؛ ما یک بار تجربه دولت قانون‌گریز در مملکت داشته‌ایم و توصیه ما آن است که دولت جدید هم قانون‌گریز نباشد.

شهریاری در عین حال یادآور شد: طی یک سال گذشته اقدامات خیلی خوبی در حوزه اقتصاد و فناوری شکل گرفته و اکنون ما امیدواریم سه اصلی که به آن اشاره شد، مورد توجه قرار گیرد تا همراه با توسعه تکنولوژی مشکلی ایجاد نشود.

عضو شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره سرانجام پیوست فرهنگی مطرح شده بود، اظهار کرد: پیوست فرهنگی در کمیسیون‌های شورای عالی فضای مجازی تدوین شده بود اما به هر دلیل وزارت ارتباطات نیز پیوست جداگانه‌ای نوشته که من از ویژگی‌های آن اطلاعی ندارم و به هر حال ما در شورای عالی فضای مجازی کاری که وظیفه ما بود را انجام دادیم و اکنون هم پیوست ما بیش از یک ماه است که برروی میز عزیزان در دولت قرار دارد و ما منتظر تصویب آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا مسوولیت برقراری تمام موارد از امنیت ملی گرفته تا مبارزه با فساد تنها به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود و نهاد دیگری موظف به پیگیری این مسائل نیست، اظهار کرد: وزارت ارتباطات یکی از مسوولان اصلی حوزه فن‌آوری اطلاعات است و بدون تردید مسوولیت بسیاری از طرح‌ها بر دوش این وزارتخانه قرار دارد البته وزارتخانه‌های دیگری مانند وزارت اطلاعات، دفاع، علوم،‌ آموزش و پرورش یا سازمان پدافند غیر عامل هم مسوولیت‌های خاص خود را دارند اما با این وجود مهمترین مسوولیت به وزارت ارتباطات برمیگردد.

 نشان می‌دهیم پهلوان پنبه نیستیم
شهریاری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که چگونه شورای عالی فضای مجازی که اعضای آن در دیدار با مراجع اعلام کرده‌اند در فضای مجازی دسترسی به محتواهای پالایش نشده به راحتی امکان‌پذیر است تاکنون اقدامی در این راستا صورت نداده‌اند، تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی تاثیری در اجرای طرح‌ها و شبکه‌ها ندارد، صرفا قانون‌گذار است و این که عده‌ای از دوستان در این شورا نزد مراجع تقلید رفته‌اند و بابت این موضوع استفتا گرفته‌اند، از نظر من نقطه ضعف شورا نیست.

او ادامه داد: من با این فرد نرفته‌ام اما بعید هم نبود بروم و بر این باورم که اقدام صورت گرفته اتفاق خوبی است چرا که ما باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. ما برای حرف منطقی خود از هر ابزاری استفاده می‌کنیم. حال یکی از ابزارها رسانه است که ما شما را دعوت کرده‌ایم و ظرفیت دیگر مراجع هستند که از بزرگترین ظرفیت‌های ما به شمار می‌روند و خوشحالیم که این ظرفیت در خدمت نظام اسلامی قرار دارد و عزیزان برروی موضوعات حساس هستند و نگرانیهای خود را در زمان مناسب اعلام می‌کنند.

او عنوان کرد: ما هم قبول داریم 3G امر جدیدی نیست که بخواهیم در برابر ورود آن مخالفت کنیم اما به هر حال اکنون توسعه‌ای در حال شکل گرفتن است و بحث ما بر سر آن است که این توسعه در شرایطی صورت می‌گیرد که جای نگرانی وجود دارد ما از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم تا سه پروژه‌ای که به آنها اشاره شد، مورد غفلت قرار نگیرد و اگر فردی بخواهد در برابر این موضوع ایستادگی کند نشان می‌دهیم پهلوان پنبه نیستیم.

شهریاری ادامه داد: عده‌ای می‌خواهند ما را فن‌آوری‌ستیز نشان دهند اما ما این گونه نیستیم و آنها خود را به غفلت زده‌اند. اکنون تاکید ما هم برروی موضوعی مانند 3G به تنهایی نیست بلکه بحث بر سر آن است که پهنای باند کشور از سال گذشته تاکنون دو برابر شده است و بدون توجه به موارد یاد شده این مسائل جای نگرانی دارد.


کد مطلب: 32158

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/32158/شهریاری-نشان-می-دهیم-پهلوان-پنبه-نیستیم

ايتنا
  https://www.itna.ir