۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱

نخستین گزارش شفافیت ویکی‌پدیا منتشر شد

ایتنا – تعداد اندک درخواست‌های دولتی و غیردولتی از ویکی‌مدیا شگفتی ناظران را برانگیخته است.
نخستین گزارش شفافیت ویکی‌پدیا منتشر شد


بنیاد ویکی‌مدیا نخستین گزارش شفافیت خود را منتشر کرد.

در این گزارش به درخواست دولت‌ها و افراد یا نهادهای غیردولتی برای کسب اطلاعات کاربران و یا حذف و ویرایش محتواهای ویکی‌پدیا اشاره شده است.

ویکی‌مدیا، مدیریت دانشنامه ویکی‌پدیا را برعهده دارد.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از پایگاه خبری aitnews، این بنیاد از ژوئن ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۴ تعداد ۵۶ درخواست در مورد ارائه اطلاعات کاربران خود دریافت کرده که از این تعداد، ۴۳ مورد آنها درخواست‌های غیررسمی بوده است.

ویکی‌مدیا گفته از آنجا که ویکی‌پدیا یک دانشنامه آزاد است و همه کاربران اینترنتی می‌توانند آن را ویرایش کنند، لذا درخواست‌های مبنی بر ایجاد مدخل یا حذف محتوا بیش از موارد مربوط به کسب اطلاعات کاربران بوده است.

ویکی‌مدیا با اشاره به این که در دو سال گذشته ۳۰۴ درخواست در این خصوص دریافت کرده، گفت البته ما به آنها پاسخی نداده‌ایم.

بر اساس این گزارش، درخواست حذف محتواهای ناقض مالکیت معنوی نیز ۵۸ مورد عنوان شده که ویکی‌مدیا با ۴۱ مورد آنها موافقت نموده است.

تعداد اندک این درخواست‌ها شگفتی ناظران را برانگیخته است زیرا در گزارش شفافیت دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات از قبیل فیس‌بوک، گوگل و توییتر، این موارد سر به چند هزار می‌زند.

گفتنی است پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، شرکت‌های اینترنتی بزرگ در معرض اتهام‌های بسیاری قرار گرفتند که دادن اطلاعات کاربران به نهادهای امنیتی از آن جمله است، لذا این شرکت‌ها به ارائه گزارش شفافیت روی آورده‌اند.
 
کد مطلب: 32073
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام