۱۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۱

آغاز ارایه نسل سوم ارتباطی در کشور و حاشیه‌ها

ایتنا- این‌روزها بحث ورود اپراتورها و کاربران به نسل سوم و چهارم موبایل، از بحث‌های داغ و جنجالی است.
آغاز ارایه نسل سوم ارتباطی در کشور و حاشیه‌ها


با پایان دوران انحصار رایتل بر نسل سوم ارتباطی و وعده وزیر ارتباطات برای آغاز به کار نسل سوم و چهارم توسط دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در هفته دولت، مشترکین این اپراتورها اشتیاق بیشتری به شناخت خدمات نسل سوم ارتباطی و تفاوت امکانات آن نسبت به نسل‌های قبلی دارند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، امروز و در هفته دولت در حالیکه نسل سوم ارتباطی در ایران نسلی تقریبا نوپا به حساب می‌آید، پایان دوره انحصار این سرویس برای اپراتور سوم و اینکه قرار است مشترکین دو اپراتور اول و دوم برای نخستین بار از آن بهره‌مند شوند، بحث داغ دنیای ارتباطات ورود به نسل چهارم ارتباطی است.

می‌توان گفت بارزترین تفاوت بین نسل سوم ارتباطی یا همان 3G با نسل دوم ارتباطی افزایش ظرفیت است که به افزایش سرعت اینترنت منجر می‌شود.

شاید بسیاری از مشترکین دو اپراتور تلفن همراه کشور شناخت کافی از آنچه با نام 3G شناخته می‌شود نداشته باشند. G مخفف واژه generation و به معنای نسل است که به هر یک از نسل‌های تکنولوژی ارتباطی از راه دور بی سیم اشاره دارد.

ارتقا در هر نسل (G) نیازمند مطابقت تکنولوژی همگام تلفن‌های همراه و همچنین ایجاد تغییرات اساسی و هزینه‌بر در سیستم اینترنتی به منظور ارتقاء آن است.

نسل اول و دوم ارتباطی هر کدام به ترتیب به تلفن‌های همراه آنالوگ و دیجیتال مربوط می‌شدند و ورود نسل سوم ارتباطی این معادله را کمی پیچیده‌تر کرد.

یکی از بارزترین ویژگی‌های نسل سوم ارتباطی که در سال ۲۰۰۳ مرزهایش را تا آمریکا گسترش داد، ارائه سرعتی برابر با ۱۴۴ کیلوبایت در ثانیه بود. این تکنولوژی امروز در جهان می‌تواند سرعتی تا ۱۰ برابر بیشتر از ۴۰۰ کیلیوبایت در ثانیه را به مشترکین ارائه دهد.

افزایش ترافیک در فناوری ارتباطی نسل سوم در کنار ظرفیت اطلاعاتی بالای نسل سوم به خصوص در زمینه ارائه خدمات صوتی باعث شد در سال ۸۹ این فناوری با اپراتور تازه وارد رایتل، ۳G را به سیستم اینترنتی کشور وارد کند.

البته رایزنی‌ها برای ورود این تکنولوژی که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ در ژاپن به بهره برداری رسیده بود در ایران از سال ۸۶ آغاز شد و در نهایت در بین حاشیه‌ها و بحث‌های فراوان بر سر امکانات ارتباط تصویری از طریق نسل سوم ارتباطی رایتل برای توانست انحصاری که قرار بود تنها دو سال به طول بینجامد را برای شش سال برای خود ثبت کرد.

فناوری ارتباطی نسل سوم اگرچه در ایران طبق قوانین نتوانست با حداکثر سرعت ارائه شود، نقش مهمی در بهبود خدمات پهنای باند ایفا کرد.

ایجاد امکان برقراری ارتباط تلفنی تصویری و تلویزیون سیار نیز در کنار اینترنت پرسرعت از جمله خدمات نسل سوم ارتباطی است. اما همه این خدمات در ایران از حاشیه‌ها به دور نماند.

۳G در دنیا با حداکثر سرعت۴۲ مگابایت در ثانیه ارائه می‌شود در حالیکه رایتل در ایران تنها با نیم گیگابایت در ثانیه نسل سوم ارتباطی را به مشترکین ارائه می‌داد. علاوه بر آن مساله برقراری تماسهای تلفنی تصویری نیز از دیگر مسائل مناقشه برانگیز در ابتدای راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی در کشور بود.

نگرانیهای برخی از تشکلها و مراجع از تاثیر منفی ورود فناوری تماس تصویری به کشور بر بنیان خانواده و آرامش و امنیت زنان باعث شد، جلوی ارائه سرویس تماس تصویری از سوی تنها اپراتور ارایه دهنده این خدمت یعنی رایتل گرفته شود.

اعتراضات رایتل مبنی بر اینکه پایه تبلیغات این اپراتور برای ارائه خدمات نسل سوم ارتباطی، امکان برقراری تماس تصویری بوده است در کنار مطرح شدن برخی از مسائل از جمله اینکه تکنولوژی برقراری ارتباط تصویری با توجه به پیشرفت اینترنت وامکانات ارتباطی دیگر در کشور چندان تکنولوژی تازه ای به شمار نمی‌آید نیز نتوانست مسوولان را مجاب کند که به ممنوعیت ارائه سرویس تماس‌های تصویری خاتمه دهند.

اما اکنون وزیر ارتباطات در آستانه هفته دولت و در حالیکه در ابتدای شهریورماه امسال انحصار رایتل جهت ارائه سرویس 3G به اتمام رسید، دو وعده مهم به مشترکینی که سالها منتظر فراگیر شدن این تکنولوژی در سیستم ارتباطاتی کشور بودند داده است.

در حالیکه بسیاری از اهالی تکنولوژی به درستی معتقدند که نسل سوم ارتباطی با ورود به دوره چهارم تحول در زمینه ارتباطات دیگر چندان تکنولوژی جدیدی به حساب نمی‌آید، واعظی با اشاره به اینکه مجوز راه اندازی نسل سوم ارتباطی به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل داده می‌شود گفته است: مذاکرات مربوط به اعطای مجوز به همراه اول روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و در هفته دولت خبر مربوط به آغاز به کار نسل سوم ارتباطی داده می‌شود.

با این حال برقراری تماس‌های تلفنی تصویری همچنان به عنوان یک پرونده باز مطرح است و به گفته وزیر ارتباطات پیوست فرهنگی تماس تصویری آماده و برای بررسی به رییس جمهوری تقدیم شده است.
البته وزیر ارتباطات به تصویب پیوست اخیر که منجر به راه‌اندازی دوباره تماس‌های تصویری می‌شود خوش‌بین است.

ایرانسل که پیش از این توانسته بود موافقتنامه ارتقای پروانه به نسلهای بالاتر را با وزارت ارتباطات به امضا برساند، منتظر پایان انحصار اپراتور سوم (رایتل) برای ارائه خدکات 3G خود بود.
این اپراتور حتی در اقدامی زود هنگام تبلیغات خود برای مشترکین را جهت راه‌اندازی سیستم‌های نسل سوم از طریق ارسال پیامک آغاز کرده بود.

همچنین همراه اول که در حال رایزنی با وزارت ارتباطات برای دستیابی به توافقات نهایی در زمینه نسل سوم ارتباطی است، 3G خود را با نام "نوترینو" به مشترکین معرفی کرده است.
البته پیش از این برخی جداول تعرفه‌ای برای امکانات نسل سوم همراه اول منتشر شده بود که همراه اول همراه اعلام کرد بسترهای فنی را برای ارائه نسل های بالاتر تلفن همراه آماده کرده است و ارائه اینترنت پرسرعت این اپراتور، تنها پس از دریافت مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امکان پذیر است.

در هر حال شاید برای کاربران عادی اینترنت تفاوتی بین تکنولوژی نسل سوم و چهارم اینترنتی نباشد و هر دوی این تکنولوژیها به دلیل نوظهور بودن برای مخاطبین کمی پیچیده به نظر برسد اما بدون شک حتی عادی‌ترین کاربران اینترنت که با تلفن‌های همراه خود به شبکه اطلاع‌رسانی متصل می‌شوند می‌توانند نفاوت‌های بین نسل دوم و سوم ارتباطی را به خوبی احساس کنند.

علاوه برآنکه نسل سوم ارتباطی برای این مشترکین سرعت اینترنت بالاتری-هرچند ناچیز- رابه ارمغان می‌آورد و کاربران اینترنت می‌توانند از سرعت بالای اتصال به شبکه اینترنتی و همچنین دانلود سریعتر داده‌ها و برنامه‌ها نیز بهره ببرند.

همچنین نسل دوم ارتباطی همخوانی کمتری با تلفن‌های هوشمند داشت. علاوه برآن درحالیکه مهمترین کاربرد اینترنت نسل دوم انتقال اطلاعات از طریق صوت است نسل سوم ارتباطی داده‌ها را با بهره گیری از تکنولوژی ویدئو کنفرانس و MMS منتقل می‌کند. امکاناتی چون سیستم GPS نیز از جمله ویژگی های 3G است که نسل دوم ارتباطی از آن بی بهره بود.

از نظر امنیت در انتقال داده و ارتباط به اینترنت نیز نسل سوم ارتباطی برای مشترکین خود در مقایسه با نسل دوم سطح بالاتری از امنیت را در نظر گرفته است چراکه شبکه 3G برای کاربران خود هنگام برقراری ارتباط با سایر کاربران امکان سنجش اعتبار را قرار داده است.

در زمینه برقراری ارتباط با چشم پوشی از امکان برقراری تماس تلفنی تصویری در 3G تفاوت چندانی بین این دو نسل ارتباطی وجود ندارد اگرچه می‌توان گفت سرعت انتقال پیام‌های متنی و تصویری در نسل دوم ارتباطی در مقایسه با نسل سوم بسیار کند است.
کد مطلب: 32006
نام شما
آدرس ايميل شما


یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
فقط در دوره آزمایش سرعتش خوب بوده و مطمئن باشید وقتی فراگیر بشود سرعتش در حد همان نسل دوم و بلکه کمتر خواهد بود..... این خط و این نشون !!!! :-)
اکبر
feedback
Iran, Islamic Republic of
ایتنا جون نیم گیگابیت یا نیم مگابیت؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
کدوم نسل3 کدوم کشک؟! وقتی در ایران تماس تصویری ممنوعه و ارائه اینترنت بالاتر از 128 ممنوعه و همون 128 با دهها نفر به اشتراک گذاشته میشه نسل 3 معنی نداره!
feedback
United States
داداش من چرا بیخودی عصبانی میشی ؟
همین الان وصل شو به اینترنت با سرعت 3 مگا بیت حالشو ببر..
128 کیلویی چنده ؟ یکی حالا یه مزخرفی گفته کی اینو جدی میگیره...
feedback
Iran, Islamic Republic of
والا به خدا ولی رایتل سرعتش با ایینکه کم هست تو برنامه speed test میزنه 60kbسرعتمم 1mbهست ولی کلیپ میشه راحت دید تماس تصویریم که راحت میگیره اگه دانلود با سرعت بالا میخایadsl
feedback
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم بخدا حرف راست رو باید با اب طلا نوشت .اینجا ایرانه و چون سرعت اینترنت ندیدیم چیه مارو با این چیزا ساکت میکنن
feedback
Iran, Islamic Republic of
هر وقت یه ISP گقت برید مدرک بیارید شما یه نامه چاپ کنید به این مضمون:
"بدینوسیله جناب آقای ایکس جهت دریافت خدمات پرسرعت اینترنت معرفی میگردد
امضا فلانی"
بعد راه دور هم نمیخواد بری همون نامه رو ببر بقالی ، الکتریکی یا خشکشویی سر کوچه بگو یه مهر بزن پاش و همونو بفرست واسه شرکت اینترنتی .....
یا علی
تموم شد
سجاد
feedback
United States
محدودیت 128 با نسل 3 اصلا جور درنمیاد مثل آب و روغن میمونه از همین الان همه چی مشخصه
feedback
Iran, Islamic Republic of
یا نسل 3 رو درست ارائه بدین یا کلا ندین
مسخره بازی در نیارین..............
محمود
feedback
Iran, Islamic Republic of
من خودم رایتل دارم
انصافا پوشش داخل شهراش خیلی بهتر شده و تقریبا کامله و با رومینگ ملی هم که پوشش در سراسر کشور
در ضمن تماس تصویری اش هم خیلی وقته که دایره فقط باید گوشی ات ساپورت کنه... سامسونگ نوکیا ال جی دیمو و ....
حسین پور
feedback
Iran, Islamic Republic of
مطمین باشین که سرعا اینترنت نسل 3 فقط کمی بهتر از نسل 2 خواهد بود اوایلش رو نگاه نکن که تعداد مشترکین بسیار اندکی استفاده میکنند و ترافیک لینکهای ایتترنت اپراتورهای موبایل الان بسیار کمه واسه همینه که بعضی از دوستان 3 مگ رو هم تجربه کردند
اینا اگه میخواستن سرعت اینترنتو درست کنند تو همون نسل 2 هم میتونستند با gprs تا نزدیکهای 300 کیلوبیت برثانیه به مردم بدهند ولی خودتون دیدین که سرعتها در نسل 2 در حد 40 تا 50 کیلو بیت بیشتر نبود
مشکل تکنولوژی نسل دوم و یا سوم نیست مشکل پهنای باند بسیار کمی است که اپراتورهای موبایل واسه اینترنت تخصیص داده اند دلیلش هم قیمت بسیار بالای اینترنت در کشور هستش
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام