۳
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵

راهکار وزیر ارتباطات برای خلاصی از قیمتهای بالای اینترنت

ایتنا- واعظی: می پذیرم که کیفیت خدماتمان ممکن است مشکلاتی داشته باشد.
راهکار وزیر ارتباطات برای خلاصی از قیمتهای بالای اینترنت


وزیر ارتباطات در ارتباط با کاربرانی که با وجود فعال کردن بسته‌های تخفیفی اینترنت در صورتحسابهای خود با رقم‌هایی بالا برای مصرف اینترنت مواجه می‌شوند، گفت: لازم است از سوی اپراتورها اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه انجام شود و مشترکان هم قبل از استفاده از طرح‌های مختلف کمی درباره آنها مطالعه کنند.


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمود واعظی اظهار کرد: حدود ۱۰ سال از آغاز طرح شبکه ملی اطلاعات می گذرد اما متاسفانه طی این سال‌ها این طرح به نتیجه نهایی نرسیده است. با این وجود ما تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا پایان سال ۹۴ این شبکه را در بسیاری از نقاط کشور مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی در عین حال یادآور شد: اگرچه چند ماهی از برنامه‌ها عقب هستیم اما برنامه ما آن است که در نیمه دوم امسال نمایی از آنچه باید ارائه شود را عرضه کنیم.

وزیر ارتباطات همچنین به بحث محاسن شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری داریم که امیدواریم در آینده نزدیک این عدد به ۷۰ هزار کیلومتر برسد. چرا که برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دسترسی به شبکه قوی از فیبر نوری مورد نیاز است و با راه اندازی این شبکه مردم می توانند با سرعت کیفیتی بالا به محتواها و خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

اقرار به نقاط ضعف خدمات
اما وزیر ارتباطات که شامگاه گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود درباره کیفیت خدماتی که به مردم ارائه می‌شود و گلایه‌هایی که دراین زمینه وجود دارد اظهار کرد: من نیز می پذیرم که بحث کیفیت خدماتمان ممکن است مشکلاتی داشته باشد. ما باید سرعت و کیفیتی به مراتب بهتر داشته باشیم اما با اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات می توان خدمات بهتری به مردم ارائه کرد.

وی در ارتباط با میزان رضایتمندی‌اش از اجرای طرح رومینگ ملی و اختلالاتی که این طرح دارد توضیح داد: خود رومینگ ملی کار بسیار بزرگی است. از زمانی که اپراتورهای ایران از یک به دو و سه اپراتور رسیدند همواره تلاش برای اجرای این طرح بود اما طبیعی بود که در این راه موانعی وجود داشته باشد. اکنون از اپراتورها و مسوولان آن‌ها بابت همکاری‌هایشان برای اجرایی شدن این طرح تشکر میکنم.

وی ادامه داد: البته رومینگ ملی این گونه نیست که همه اپراتورها به یک اندازه از اجرای آن منتفع شوند به هر حال اپراتور غالب ما که مشترکان بسیار زیادی دارد ممکن است خیلی به اجرای این کار تمایل نداشته باشد اما در عین حال همکاری لازم را صورت دارد و حدود یک ماه از اجرایی شدن این طرح می گذرد.

واعظی در ادامه با بیان این‌که برای اجرای رومینگ ملی اپراتورها باید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای تکمیل پوشش خود در آن نقاط با اپراتورهای دیگر مذاکره کنند گفت: در هر صورت اجرای رومینگ ملی پروسه‌ای در حال پیشرفت دارد که این پروسه در ابتدا و در هفته‌های اول اعتراضات متعددی دراین زمینه وجود داشت اما بعدها به مرور زمان حجم اعتراضات کم شد و اکنون امیدوارم این طرح و اجرای آن تسهیل کننده کار مردم باشد.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود هم یادآور شد: در گذشته گاهی مردم مجبور بودند دو سیم کارت داشته باشند چرا که یکی از آنها در برخی نقاط آنتن می داد و سیم کارت دیگر در بخش‌های دیگر؛ اما با اجرای این طرح این مشکل حل شده و در گام بعدی با اجرای طرح ترابرد پذیری شماره‌ها کاربران می توانند با همان شماره خود برای دو نوبت در سال اپراتور خود را عوض کنند تا در زمینه کیفیت خدمات و تعرفه‌ها قدرت تصمیم گیری داشته باشند.

واعظی اظهار امیدواری کرد این طرح سال آینده اجرایی شود.

توصیه وزیر به اپراتورها
وی درادامه در پاسخ به سوالی که درباره تعرفه‌های خدماتی و بالا رفتن آن‌ها مطرح شده بود اظهار کرد: بحث تعرفه‌ها مساله‌ای است که ما هم بر روی آن حساسیت داریم. ما، اپراتورها و مردم تلاش می کنیم که مردم براساس خدماتی که دریافت می‌کنند هزینه چندان بالایی پرداخت نکنند.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید این را هم در نظر بگیریم به عنوان مثال برای اجرای طرحی مانند ۳G اپراتورها هزینه‌های بسیار بالایی را متقبل شده اند حال ما نمی گوییم که باید تمام این هزینه‌ها را مردم پرداخت کنند اما به هر حال به دنبال آن هستیم که تعادلی میان این دو قسمت ایجاد شود.

واعظی در ادامه یادآور شد: از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات کف و سقفی برای تعرفه‌های خدماتی مشخص شده است که اپراتورها مجاز به انتخاب تعرفه‌ای بیش از این حد نخواهند بود اما به هر حال توصیه ما به اپراتورها این است که برای داشتن رقابت سالم و کیفیت خدمات و پایین آوردن تعرفه‌های خود به رقابت بپردازند.
علاوه بر این اگر همچنان مردم در این بخش مشکلی داشتند می توانند مشکلات خود را از طریق سامانه‌ای که برای پاسخگویی به شکایات مردمی در نظر گرفته شده اعلام کنند.

هزینه های بالای اینترنت و کاربرانی که طرح فعال کرده اند
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی که مبنی بر هزینه‌های بالایی که گاه ممکن است اپراتورها برای مصرف اینترنت کاربران خود حساب کنند آن هم در شرایطی که کاربر به فعال سازی طرح‌های تخفیفی پرداخته توضیح داد: تا جایی که ما اطلاع داریم آنچه اپراتورها و شرکت‌های PAP به عنوان قیمت به مردم اعلام می کنند مورد نظارت کامل قرار دارد اما یک مشکلی که در این زمینه وجود دارد بحث اطلاع رسانی است چرا که گاهی اطلاع‌رسانی خوبی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است فردی فراموش کند طرح خود را پس از اتمام دوره بار دیگر فعال کند در این صورت هزینه‌های او به شکل آزاد حساب می‌شود و ممکن است مثلا سه برابر شود من فکر می کنم لازم است حتما اپراتورها و شرکتهای خدمات دهنده این مساله را یادآوری و اطلاع رسانی کنند علاوه بر این مردم عزیز هم زمانی هم می خواهند از طرحی استفاده کنند بهتر آن است که کمی درباره آن وقت گذاشته و مطالعه کنند.

واعظی در عین حال یادآور شد: با وجود تمام این تفاسیر سامانه ۱۹۵ برای حل مشکلات مردم در نظر گرفته شده و افراد می توانند شکایت مردمی خود را از طریق این سامانه اعلام کنند طبیعی است اگر شکایت درباره موضوعی محدود به چند مورد شود مشترک بی دقتی کرده اما اگر تعداد شکایات بالا باشد به آن معناست که اپراتور اطلاع رسانی درستی صورت نداده است.

میزبانی ۳۵ درصد سایت‌ها در داخل کشور
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود هم به بحث پهنای باند اینترنت اشاره کرد و گفت: تلاش داریم میزبانی سایت‌ها در داخل کشور صورت بگیرد تا سال گذشته تنها ۱۰ درصد میزبانی در داخل کشور و ۹۰ درصد آن خارج از کشور صورت می گرفت اما اکنون این رقم به حدود ۳۴ تا ۳۶ درصد رسیده است و ما تلاش داریم برای تشویق از تولید محتوا حمایت‌هایی نیز دراین زمینه داشته باشیم.

وی یادآور شد: در زمان آغاز دولت یازدهم پهنای باند داخلی اینترنت ۵۰۰گیگابیت بر ثانیه بوده که اکنون این رقم به حدود ۱۲۰۰گیگابیت رسیده است.

واعظی به خدمت رسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: در ابتدای امسال حدود ۴۱۰۰ روستا به اینترنت متصل شد و در هفته دولت نیز به همین اندازه به تعداد روستاهایی که به اینترنت دسترسی دارند افزوده خواهد شد.

وی یادآور شد: ۱۰ هزار روستا طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای استفاده از خدمات پست بانک، بیمه روستایی و صندوق های پستی بهره مند شوند.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر وزارت ارتباطات سرمایه گذاریهای متنوعی برای زیرساخت‌ها تعریف کرده اما با این وجود لازم است بخش خصوصی هم سه تا چهار برابر این رقم به سرمایه‌گذاری بپردازد.

نقش پدری مخابرات
واعظی درباره گلایه‌های شرکت های اینترنتی از مخابرات خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های دیگری که به آن می توان اشاره کرد رابطه و رقابت شرکت مخابرات با سایر شرکت‌های خصوصی است که در این زمینه ممکن است اختلافات این دو بخش شدیدتر بوده باشد اما طی یک سال گذشته صحبت‌های متعددی با مخابرات داشتیم و به نظر می رسد با آمدن مدیر عامل جدید مخابرات براساس آنچه که ایشان مطرح کرده‌اند مخابرات بنا دارد تعامل نزدیکتری با شرکت های مختلف از جمله شرکت‌های PAP داشته باشد.

وی در بخش پایانی صحبتهای خود با طرح سه موضوع از شرکت مخابرات خواست نسبت به اجرایی شدن این موارد اقدام کند.

واعظی در توضیح بیشتر در این باره استفاده از تولیدات داخلی، تلاش برای حمایت از جوانان و شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصولات مورد نیاز و تلقی نکردن شرکت‌های کوچک حوزه ICT به عنوان رقیب را از مواردی دانست که لازم است شرکت مخابرات مورد توجه قرار دهد تا به این ترتیب این شرکت بزرگ بتواند در حوزه صاحب نقش پدری شود.
کد مطلب: 31915
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
نقش پدری مخابرات؟ مخابرات فعلا نقش در اورنده پدر رو بر عهده گرفته.
یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
کاری ندارد..... کافیست ملت از اینترنت استفاده نکنند آنوقت هزینه اینترنت بسیار کاهش میابد !!!!!!! :-)
احمد
feedback
United States
اتفاقااقایان همین رامیخواهند که مردم از اینترنت قهرکنندواستفاده نکنند
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام