۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
در رویدادی 5 روزه در آلمان رقم خورد

رقابت پرهیجان در نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های کامپیوتری

ایتنا- نمایشگاه گیمزکامز از 13 آگوست آغاز شده و امروز به کار خود پایان می‌دهد.
رقابت پرهیجان در نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های کامپیوتری


بازی Evolve در یک نگاه
ماجرای بازی Evolve که در نمایشگاه گیمزکامز ۵ جایزه را به خود اختصاص داد، در سیاره‌ای دوردست به نام Shear رخ می دهد که انسان‌ها با سفر به آن، تلاش می‌کنند زندگی را در آن رونق دهند ولی توسط جمعیتی از هیولاهای بیگانه مورد حمله قرار می‌گیرند.

در این بازی ۴ بازیکن، شکارچی هیولاها می‌شوند و نفر پنجم نیز هیولاها را کنترل می‌کند. هیولا در طول بازی با خوردن جانوران کوچکتر، قویتر شده و تلاش می‌کند تا هر ۴ شکارچی را از میان بردارد تا این که در نهایت خود را به مرحله پیلگی و نامیرایی برساند.


حرف از بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی که به میان می‌آید نمی‌توان نسبت به ۲غول دنیای بازی‌ها یعنی سونی و مایکروسافت بی توجه بود؛ شرکت‌هایی که در همه نمایشگاه‌ها و رویدادهای مربوط به بازی‌های کامپیوتری یکه تاز هستند وحرف‌هایی تازه برای هواداران این بخش از فناوری دارند.

این بار نیز در ششمین نمایشگاه گیمزکام آلمان که از ۱۳ آگوست آغاز شده و امروز۱۷ آگوست به کار خود پایان می دهد، حضوری پررنگ داشتند. امسال بازی Evolve محصول شرکت مایکروسافت که قرار است ۱۰ فوریه ۲۰۱۵ راهی بازار شود، جایزه معتبر «بهترین‌های گیمزکام» را به خود اختصاص داد.

این، تنها جایزه این بازی نیست و ۴جایزه «بهترین کنسول بازی ایکس باکس مایکروسافت»، «بهترین بازی کامپیوتری»، «بهترین بازی اکشن» و «بهترین بازی مولتی پلیر(با چند بازیکن) آنلاین» را به خود اختصاص داد.

این، نخستین بار است که یک بازی موفق شده است جوایز ۵ بخش از ۱۳گروه را درو کند و به این ترتیب بیشترین تعداد جایزه این نمایشگاه را ازآن خود کند. این بازی پیش از این در نمایشگاه E3 لس آنجلس نیز جایزه گرفته بود و برنده شدن در ۲ رویداد جهانی در فاصله‌ای اندک نشانه توانمندی بالای بازی است.

به نظر می‌رسد این بازی که قرار است برای Xbox One، PS4 و PC ارائه شود، سال آینده میلادی برای بسیاری از مردم در سراسر جهان ساعاتی خوش را رقم بزند.

کشف دنیای تازه
گیمزکام که یک نمایشگاه تجاری برای بازی‌های ویدیویی است از سال ۲۰۰۹ تاکنون هر سال به همت مجمع فدرال نرم‌افزارهای سرگرمی اینتراکتیو در کلن آلمان برگزار می شود و درقالب آن، تعداد زیادی از سازندگان بازی‌های ویدیویی گرد هم جمع می‌شوند تا بازی‌ها و همچنین سخت‌افزارهای مرتبط با بازی‌های جدید خود را عرضه کنند.

این، بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با بازی‌های کامپیوتری از نظر مساحت نمایشگاه و همچنین تعداد بازدیدکنندگان در سطح اروپاست طوری که در سال ۲۰۱۳ تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه به ۳۴۰ هزار نفر رسید و بیش از ۶هزار روزنامه نگار و
۶۳۵غرفه‌دار از ۸۸ کشور مختلف در پنجمین دوره برگزاری آن حضور داشتند و امسال نیز انتظار می‌رود تعداد بازدیدکنندگان از این رقم فراتر برود.

امسال نیز بیش از ۶۵۰ غرفه دار از ۴۵ کشور جهان در این نمایشگاه با شعار «آماده بودن برای بازی، کشف دنیای تازه» شرکت کردند. با توجه به این شعار، در بیشتر بازی‌های جدید ارائه شده در این نمایشگاه، به اکتشاف برخورد می کنیم یا دنیایی جدید سر راهمان قرار می‌گیردکه باید آن را کشف کنیم.

آخرین کنسول‌های ارائه شده، به کاربر قدرت بالایی در کار با کامپیوتر می‌دهد و همچنین داستان‌هایی پیچیده‌تر روایت می‌شود که تاکنون فقط از کتاب‌ها یا فیلم‌ها توقع داشتیم.

امسال همه چیز در بازی‌ها به نوعی پیشرفت داشته است و حتی تکان خوردن چمن‌های انیمیشن در وزش باد را نیز بسیار طبیعی می بینیم. از جمله کشورهایی که در این نمایشگاه حضوری فعال داشته‌اند می‌توان به منطقه نورادیک شامل دانمارک، فنلاند، سوئد، نروژ و ایرلند اشاره کرد؛ منطقه ای که به گفته موسسه بازی NGI ،با موفقیت بازی Angry Birds و همچنین Duel Quiz، صنعت بازی‌های این کشورها رابه نمونه ای موفق برای اروپا تبدیل کرده است. این مؤسسه از ۷۰۰ شرکت در نورادیک حمایت می‌کند و از محل آن، درآمدی ۵/۱میلیارد یورویی به دست آورده است. شعار این مؤسسه نیز «تنها راه موفقیت، یادگرفتن با نگاه کردن» است.

حضور ایران در نمایشگاه گیمزکام
معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیش از این اعلام کرده بود که ایران نیز با بیش از ۲۰ عنوان بازی جدید ایرانی در سبک‌های مختلف در نمایشگاه گیمزکام آلمان شرکت می‌کند.

همچنین با توجه به برگزاری کنفرانس علمی و آموزشی بازی‌سازی GDC همزمان با این نمایشگاه، برنامه‌ریزی فشرده‌ای برای شرکت ایران در کارگاه‌ها و سخنرانی‌های تخصصی این رویداد علمی معتبر صنعت گیم برای بهره‌مندی و انتقال دانش روز ساخت و تجاری سازی بازی به فعالان عرصه گیم کشور به وسیله برگزاری کارگاه‌های تخصصی به عمل آمده است.

تعامل با شرکت‌های حاضر در عرصه بازی سازی دنیا، رایزنی با ناشران خارجی برای توزیع بازی‌های ایرانی، ارزیابی امکان جذب سرمایه‌گذار و تولید پروژه‌های مشترک، آگاهی از روند حرکت بازی سازی در دنیا در نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۴ و کسب آخرین اطلاعات تخصصی روز در فرایند تولید سبک‌های مختلف بازی‌ها از اهداف حضور ایران در این رویداد بین المللی به شمار می‌رود.

در نمایشگاه گیمزکام امسال همچنین شرکت‌های مایکروسافت، سونی و EA در کنفرانس‌هایی جداگانه، علاوه بر معرفی بازی‌های در دست ساخت، از سخت‌افزارهای جدید خود برای ارتقای کیفیت و جذابیت بازی‌های کامپیوتری پرده برداشتند و این فرصتی منحصر به فرد برای شرکت‌های سازنده بازی ایرانی بود.
گیمزکام همچنین دومین مجمع بزرگ بازی جهان پس از نمایشگاه۳روزه بازی آسیا Game Showیا AGSاز نظر تعداد بازدیدکنندگان محسوب می‌شود که از سال ۲۰۰۲ تاکنون دسامبر هرسال در مرکز نمایشگاهی هنگ کنگ برگزار می شود و در سال گذشته حدود ۴۵۳ هزار بازدیدکننده داشت.

کنسول‌های بازی؛ حکمران بی چون و چرای گیمزکام
امسال کنسول‌های بازی، حکمران بی چون و چرای نمایشگاه گیمزکام بودند و به همین دلیل هزاران طرفدار بازی‌های کامپیوتری و سازندگان و دست اندرکاران این بازی‌ها را به سوی خود کشاند، هرچند روز نخست این رویداد فناورانه، تنها مختص فعالان این عرصه بود و مردم عادی سهمی از این روز نداشتند.

در این میان، بازهم پلی استیشن سونی و ایکس باکس مایکروسافت بیشترین حضور را داشتند همانطور که بالاترین درآمدزایی را نیز برای صنعت بازی دارند.
گروه BIU یا مجمع تجاری نرم افزارهای سرگرمی اینتراکتیو آلمان گزارش داد که در نیمه نخست امسال در بازار این کشور، ۷۹۸ میلیون یورو معادل ۰۶/۱ میلیارد دلار بازی به فروش رسیده که نشانه ۶درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل است و انتظار می رود این روند رو به رشد در نیمه دوم سال پیشرفت بیشتری داشته باشد.

پلی استیشن ۴ و ایکس باکس مایکروسافت در کریسمس به بازار آمدند و بسیار مورد توجه قرار گرفتند به همین دلیل دست‌اندرکاران این حوزه تلاش کردند بازی ویدیویی جدیدی تولید کنند. هرچند آخرین بازی ویدیویی در نمایشگاه وسایل تفریحی الکترونیکی یعنی E3 در لس آنجلس رونمایی شد، ولی این نخستین بار است که مردم موفق شدند این بازی‌ها را به طور عموم ببینند.

آمار نشان می‌دهد ۸۴درصد جوانان زیر ۳۰ سال با وسایل مختلف دیجیتالی مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت، کامپیوترهای خانگی و... بازی می‌کنند و به همین دلیل کنسول‌های جدید ۲۳ درصد بیش از نسل‌های قبلی که از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ در بازار حضور داشتند، فروش دارند.

اپ گوشی هوشمند رقیب کنسول بازی
هرچند همچنان کنسول‌های بازی بیشترین درآمد را عاید صنعت بازی جهان می کنند ولی در این میان، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند را نیز نمی توان نادیده گرفت چون در میزان فروش بازی‌های موبایل و پرداخت برای خرید آن در نیمه نخست سال جاری با رقم غیرقابل باور ۱۱۴ میلیون یورو شاهد رشدی ۱۳۳درصدی بوده ایم.

بازی‌های کامپیوتری تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند در بازار آلمان بسیار محبوب هستند چون بسیار ارزان‌تر از کنسول‌های بازی بوده و به راحتی و بدون هزینه وقت و پول زیاد از هر جایی می توان آن را از اینترنت دانلود کرد.
این امر سبب شده است تا حتی کسانی که به ندرت سراغ کنسول‌های بازی می‌روند نیز ترغیب شده و سراغ اپ‌های بازی بروند.

در آلمان بیش از ۴۱درصد کسانی که به اپلیکیشن‌های بازی گوشی‌های هوشمند روی خوش نشان می‌دهند بالای ۴۰ سال سن دارند و همچنین بیشترین میزان افزایش خریداران بازی به ۵۰ تا ۶۴ ساله‌ها بازمی گردد.

در حال حاضر یکی از هر ۴ نفر بازی ویدیویی و کامپیوتری انجام می‌دهد در حالی که سال گذشته این رقم، یکی از هر ۸ نفر بود.با توجه به این موارد، در نمایشگاه امسال بازدیدکنندگان علاوه بر بازی‌های معمولی و ساده، با بازی‌های سخت تر و پیچیده‌تر موبایل نیز آشنا شدند و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده بازدیدکنندگان، بیشتر خانواده باشند چون همه اعضای خانواده در هر سنی حداقل به بازی‌های تلفن هوشمند که دسترسی به آن آسان است علاقه نشان می دهند پس سازندگان این بازی‌ها برای مشتریان آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

منبع:روزنامه ایران
کد مطلب: 31914
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام