۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۳

تبلتی به قدرت یک لپ‌تاپ

بررسی تبلت Sony VAIO Tap 11 در آزمایشگاه دیجیتال دنیای کامپیوتر و ارتباطات
ایتنا- یکی از باریک‌ترین تبلت‌های اندرویدی جهان را می‌توان Xperia Tablet Z دانست.
تبلتی به قدرت یک لپ‌تاپ


شرکت سونی به عنوان یک غول تمام عیار و کاملا مطرح در صنعت آی‌تی شناخته می‌شود و مسلما سخت‌افزارهای تولیدشده توسط این شرکت همگی محصولاتی قابل اتکا و اعتماد محسوب می‌گردند. این موضوع درباره تبلت‌های این شرکت نیز صادق است.


برای نمونه یکی از باریک‌ترین تبلت‌های اندرویدی جهان را می‌توان Xperia Tablet Z دانست. شرکت سونی بازار تبلت‌ها را بسیار جذاب یافته است و به دنبال گسترش محدوده مخاطبین خود برای عرضه این دسته از محصولات است.

سیستم عامل جدید مایکروسافت یعنی نسخه ویندوز ۸ نیز به عنوان یک سیستم عامل جذاب برای تبلت‌ها مد نظر این شرکت قرار گرفته است. این علاقه مندی موجب شده است تا محصول نیرومندی به نام Sony VAIO Tap ۱۱ مجهز به ویندوز ۸ به بازار عرضه شود.

این محصول در نوع خود بسیار نیرومند به نظر می‌رسد و حتی می‌توان بازدهی آن را نزدیک به توانایی یک پی سی ارزیابی نمود. این دستگاه با دارا بودن یک پردازنده Core i۵ و یک هارد SSD ۱۲۸ گیگابایتی و ضخامت تنها ۱ سانتی به خوبی می‌تواند بیشترین تعداد مخاطب را از خود راضی نماید.

ولی باید دید که این مدل در آزمایش‌های اصلی و بررسی قطعه به قطعه خود به چه نتیجه ای دست خواهد یافت. به صورت کلی نقاط قوت و نکات ضعیف Sony VAIO Tap ۱۱ به شرح زیر هستند:
نقاط قوت:
طراحی باریک و چشم نواز
کیفیت خوب خروجی صدا
دقت بالای قلم تبلت
نقاط ضعف:
عدم امکان استفاده کلی به عنوان یک نت‌بوک
داغ شدن در هنگام کار
کارکرد کوتاه و نامناسب باتری
در ادامه با هم به بررسی کامل Sony VAIO Tap ۱۱ خواهیم پرداخت.


طراحی
اگر بخواهیم طراحی این مدل را در یک جمله تفسیر کنیم باید بگوییم که این تبلت به صورت کلی از طراحی بسیار زیبایی بهره می‌برد.
در طراحی این مدل و در دستگاه مورد آزمایش بدنه کاملا سفید بود. تنها حاشیه دور نمایشگر با رنگ مشکی تزیین شده بود.

در نمای روبرو این تبلت با حاشیه ای نسبتا ضخیم به دور نمایشگر خود کاملا توانسته به دو هدف اصلی دست یابد. اول اینکه به صورت کامل دید کاربر از زاویه دید نمایشگر منحرف نشده و به محیط اطراف کشیده نمی‌شود و دوم اینکه این حاشیه به عنوان تکیه گاهی برای انگشتان دست کاربر به کار می‌رود.

در قسمت پایینی نمایشگر لوگوی ویندوز ۸ با رنگ سفید به چشم می‌خورد و در سمت چپ و بالای نمایشگر نیز لوگوی شرکت سونی مجددا به رنگ سفید کاملا قابل رویت است.

دوربین مکالمات تصویری در مرکز تبلت و در نقطه متقارن لوگوی ویندوز ۸ (درست در قسمت بالایی) قرار دارد که مکان استاندارد و عادی و متناسب این دوربین است.

در حاشیه بالایی Sony VAIO Tap ۱۱ عملا هیچ پورتی وجود ندارد ولی در قسمت پایینی، خروجی فن دستگاه در سمت راست دیده می‌شود. البته دورتادور دستگاه یک نوار توسی رنگ کشیده شده تا به جذابیت بصری در دید از کناره کمک نماید.

حاشیه سمت چپ این دستگاه به خروجی HDMI، و پورت USB مجهز شده است. البته هر دو مورد یادشده با یک قاب مشترک پوشانیده شده بودند که در هنگام نیاز می‌توانید آن را باز کنید.

در قسمت بالایی نواره سمت چپ نیز محل ورود کابل شارژر قرار گرفته تا عملا کمترین میزان مزاحمت برای دست کاربر وجود داشته باشد. در حاشیه سمت راست این مدل از بالا به پایین ابتدا ورودی جک ۳.۵ میلی متری هدفون و پس از آن دکمه پاور دستگاه قرار داشتند.

در ادامه این کناره دکمه بلند کنترل صدای تبلت به چشم می‌خورد. قرار گیری این سه مورد به نحوی بود که بیش از نیمی از این سمت از Sony VAIO Tap ۱۱ خالی بود تا بتوان آن را راحت به دست گرفت.

درقسمت پشتی این تبلت در بالا وهمچنین سمت چپ دو بلندگو جای گرفته بودند و در پایین بلندگوی بالایی نیز دوربین اصلی دستگاه به چشم می‌خورد. کمی پایین تر از این دوربین لوگوی وایو با حالتی فرورفته و به رنگ توسی قرار داشت.

به عنوان نکته نهایی نیز باید یادآور شد که در قسمت مرکزی دستگاه از میانه به سمت پایین یک نوار کشویی جای گرفته بود که می‌شد از آن به عنوان پایه برای ایستادن این تبلت استفاده نمود.

در مجموع طراحی ظاهری تبلت Sony VAIO Tap 11 بسیار زیبا و چشم نواز بود. زیرا به دور از هرگونه شلوغی تقریبا امکانات کاملی در این طراحی در نظر گرفته شده بود که به راحتی امکان برقراری ارتباط بین کاربر و تبلت را فراهم می‌ساخت.

نمایشگر و سیستم صوتی
صفحه نمایش Sony VAIO Tap ۱۱ یک مدل ۱۱.۶ اینچی با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۱۹۲۰x۱۰۸۰ پیکسل است که از نوع IPS بوده و کیفیت بسیار خوبی را در اجرا به خریداران این محصول ارائه می‌کند. در مشاهده عکس با این مانیتور تصاویر بسیار خوب و دارای تنوع رنگ و شفافیت مناسب بودند.

حتی در آزمایش صفحات وب نیز متن‌های مختلف بر روی رنگ بندی‌های متنوع پس زمینه به خوبی قابل تفکیک و رویت بودند.

در آزمایش اول دموی یک فیلم روی این دستگاه به نمایش درآمد که حتی در تاریک‌ترین سکانس‌ها نیز جزئیات چهره هنرپیشه به خوبی قابل رویت بود و از درهم پیچیدگی رنگ‌ها خبری نبود.


در یکی از صحنه‌های این کلیپ نیز هنرپیشه به دشتی سرسبز قدم گذاشت که وزیدن باد توانسته بود پرده‌هایی مختلف از رنگ سبز را بر روی چمن به وجود بیاورد. در این شرایط این پرده‌های رنگ دائما درحال حرکت بودند ولی کیفیت خروجی این نمایشگر به اندازه ای خوب بود که بدون مشکل تفکیک رنگ را ادامه دهد.

در شرایط بررسی زاویه دید نیز این نمایشگر توانست زاویه دید گسترده‌ای را ارائه کند. تصویر بر روی مانیتور Sony VAIO Tap ۱۱ تقریبا تا زاویه ۶۰ درجه بدون هیچ مشکلی قابل رویت بود.

حتی در زاویه نزدیک به ۹۰ درجه نیز تصاویر تا حدی قابل دیدن بودند. از سوی دیگر تصاویر با فاصله گرفتن از صفحه نمایش همچنان قابل رویت بودند و مانند بسیاری از تبلت‌ها تیره نمی‌شدند.

نتایج Sony VAIO Tap ۱۱ در آزمایش استاندارد بررسی شفافیت صفحه نمایش به این ترتیب بود. این مدل توانست به رقم ۳۵۹ لوکس دست یابد که این رقم در Samsung ATIV Smart PC Pro ۷۰۰T برابر با ۳۲۹ لوکس و در Acer Aspire P۳ ۳۹۲ لوکس بود.

البته میانگین رده برای این آزمایش رقم ۳۶۶ لوکس را نشان می‌داد. به این ترتیب و بر اساس نتایج آزمایش‌های استاندارد می‌توان صفحه نمایش این تبلت را خوب و کارآمد دانست هرچند که مورد ویژه‌ای را ارائه نمی‌کند.

سیستم صوتی Sony VAIO Tap ۱۱ با بهره گیری از بلندگوهای پشتی تبلت عملکرد مناسبی نشان می‌دهند. این بلندگوها به کمک High Definition Audio شرکت اینتل و همچنین فناوری ClearAudio+ خروجی مناسبی از صدا را تولید می‌نماید.

در شرایط پخش موسیقی با حداکثر توان خروجی صدا می‌توان مشاهده کرد که این تبلت یک اتاق ۹ متری را به خوبی از صدا پر می‌کند. در آزمایش‌های انجام شده ابتدا یک موسیقی دارای سازهای مختلف بر روی Sony VAIO Tap ۱۱ پخش شد.

در تمامی لحظات موسیقی صدای خواننده و سازهای موسیقی با یکدیگر ترکیب نشدند کیفیت یکسان خروجی حفظ شد.

در ادامه یک موسیقی دارای بیس بالا بر روی این مدل پخش شد که نتیجه حاصله نیز امیدوار کننده بود هرچند که کیفیت خروجی صدا در اوج آهنگ کمی دچار اختلال شده بود. در آزمایش حجم خروجی صدا نتیجه ثبت شده برای Sony VAIO Tap ۱۱ برابر با حداکثر ۷۴ دسی بل بود.

این رقم در قیاس با میانگین ۸۳ دسی بل برای مدل‌های همرده نشان از این دارد که این کارت صدا تنها برای امور عادی کافی است و نمی‌تواند برتری خاصی به این تبلت ببخشد.

توان پردازشی و گرافیک
پردازنده ۱.۵ گیگاهرتزی این تبلت از نوع Core i5 بوده و مجهز به یک پروسسور هاسول ۴۲۱۰Y است که در عملکرد روزانه بسیار خوب پاسخ‌گوی نیاز خریداران خود است. بازده خروجی این سی پی یو از حد متوسط بالاتر است و نتایج آزمایش‌های استاندارد نیز تاییدی بر این امر هستند.



این پردازنده به اندازه کافی برای انجام فعالیت‌های موازی نیرومند نشان می‌داد و به راحتی می‌شد امکانات زیادی را به صورت همزمان بر روی آن اجرا نمود. برای نمونه در یک تست اولیه ۶ نرم افزار به صورت همزمان بر روی Sony VAIO Tap ۱۱ اجرا شدند و در همان حال نیز بازی Zombie HQ را بر روی این تبلت بازی کردیم. در این آزمایش کوچکترین نشانه‌ای از تاخیر در اجرای نرم‌افزارها یا بازی دیده نمی‌شد که بسیار راضی‌کننده بود.

در تست استاندارد Pc Mark 7 این تبلت توانست رقم ۳۶۳۶ را به دست بیاورد. این رکورد در قیاس با میانگین ۲۹۵۱ برای مدل‌های همراه بسیار عالی به نظر می‌رسید.

در صدر رده برای این آزمایش مدل Samsung ATIV Smart PC Pro 700T با بهره‌مندی از پردازنده ۱.۷ گیگاهرتزی اینتل از نوع core i5 -۳۳۱۷U است که امتیاز بسیار بالای ۴۴۴۲ را برای خود به ثبت رسانیده بود. البته پردازنده دستگاه Sony VAIO Tap ۱۱ از حمایت یک رم ۴ گیگابایتی از نوع DDR3 نیز بهره می‌برد که کمک شایانی به عملکرد مناسب پردازشی آن کرده است.

حافظه ذخیره سازی این تبلت یک هارد ۱۲۸ گیگابایتی فوق سریع از نوع SSD است. این هارد در آزمایش‌های انجام شده نتایج خوبی را به دست آورد.
در نخستین آزمایش به صورت استاندارد یک فایل ۴.۷ گیگابایتی بر روی Sony VAIO Tap ۱۱ کپی شد که زمان صرف شده برای این کار ۵۹ ثانیه بود. میانگین نرخ انتقال در این آزمایش ۸۶.۳ مگابیت بر ثانیه بود.

برای پی بردن به عملکرد بسیار خوب این هارد کافیست بدانید که میانگین نرخ انتقال برای مدل‌های همرده ۵۸.۴ مگابیت بر ثانیه است. البته صدر نشین این رده همچنان Samsung ATIV Smart PC Pro ۷۰۰T با ۳۰ ثانیه و میانگین ۱۷۰ مگابیت بر ثانیه است.

در ادامه آزمایش‌های پردازشی مدت زمان بوت شدن سیستم عامل ویندوز ۸ بر روی این تبلت اندازه گیری شد. Sony VAIO Tap ۱۱ می‌تواند در ۱۷ ثانیه ویندوز ۸ را بوت کند که این رقم در قیاس با متوسط رده ۱۴ ثانیه بهتر است. در این مورد ولی باز هم تبلت‌های ایسر و سامسونگ به ترتیب با زمان‌های ۱۳ و ۸ ثانیه صدر‌نشین هستند.

کارت گرافیک Sony VAIO Tap ۱۱ یک پردازنده گرافیکی از نوع HD graphics ۴۲۰۰ محصول شرکت اینتل است که در آزمایش‌های انجام شده نشان داد که بازی‌های تبلت را به راحتی اجرا می‌کند. در ادامه آزمایش استاندارد گرافیک یعنی ۳D mark ۱۱ بر روی این مدل انجام شد.

نتایج حاصل از این آزمایش رقم ۳۱۳ را نشان می‌دادند که به مراتب پایین‌تر از میانگین رده یعنی ۴۱۸ بود. در ادامه نیز بازی World Of Warcraft بر روی Sony VAIO Tap ۱۱ اجرا شد که نتیجه حاصله رقم غیر قابل بازی ۱۸ فریم بر ثانیه بود!

باتری و نتیجه گیری
باتری Sony VAIO Tap ۱۱ می‌تواند در کارکردهای عادی مانند وب گردی تا ۶ ساعت به کارکردن دستگاه نیرو دهد. این رقم البته بر اساس پردازنده نیرومند دستگاه مقدار مناسبی محسوب می‌شود.

در پایان باید گفت که این تبلت توان پردازشی بسیار خوبی دارد ولی در سایر موارد هیچ برتری خاصی از خود نشان نمی‌دهد و حتی در مورد گرافیک بسیار ضعیف عمل می‌کند.

شاید این ضعف در مورد تبلت‌های اندرویدی قابل چشم پوشی باشد ولی برای یک تبلت ویندوزی این مشکل کاربری تبلت را تا حدی پایین خواهد آورد. در مجموع Sony VAIO Tap ۱۱ یک تبلت خوب و زیبا است ولی قیمت بالای ۱۰۰۰ دلاری آن عملا چندان این تبلت را مقرون به صرفه نمی‌نماید.
فقط اگر طرفدار ویژه شرکت سونی هستید پیشنهاد رفتن به سراغ این تبلت را به شما خواهیم داد.

مشخصات فنی:
پردازنده: ۱.۵ گیگاهرتزی پردازنده دو هسته ای اینتل از نوع core i۵ – ۴۲۱۰Y
رم: ۴ گیگابایت DDR3
حافظه اطلاعاتی: SSD با حجم ۱۲۸ گیگابایت
کارت گرافیکی: اینتل از نوع HD Graphics ۴۲۰۰
نمایشگر: ۱۱.۶ اینچی با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۱۹۲۰ x ۱۰۸۰
دوربین: دوربین اصلی ۸ مگاپیکسل و دوربین ماکلمه تصویری ۲ مگا پیکسل
سیستم عامل: ویندوز ۸
سایر امکانات: سیستم وایرلس ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n، خروجی تصویر میکرو HDMI، درگاه‌های USB ۳.۰، کارت خوان میکرو SD، ورودی و خروجی استاندارد هدفون و میکروفون ۳.۵ میلی‌متری
وزن: ۷۷۱ گرم
ابعاد: ۱۲ اینچ در ۷.۴ اینچ در ۰.۳۹ اینچ برابر با ۳۰.۵ در ۱۸.۸ سانتی متر با ضخامت ۱ سانتی متر
کد مطلب: 31866
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام