کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیر تحول پست الکترونیکی

مجله دنياي كامپيوتر و ارتباطات , 21 مرداد 1393 ساعت 14:23

ایتنا- ایمیل، شاید از محبوب‌ترین و البته قدیمی‌ترین دستاوردهای اینترنت است.




مترجم: احمد شریفی
در ماه می ۲۰۱۳، شرکت مایکروسافت به کار Hotmail پایان داد و آن را با Outlook.com جایگزین ساخت.

این شرکت بیش از ۳۰۰ میلیون حساب فعال هات‌میل را به واسط کارآمد شده اوت‌لوک دات کام خود انتقال داد تا بخشی از چشم‌انداز محبوبیت هات‌میل را در دسترس کاربران قرار دهد (کاربران هات‌میل توانستند نشانی پست الکترونیکی فعلی خود را حفظ نمایند).

سرویس‌های پست الکترونیکی به طور مداوم از یک سرویس پست الکترونیکی ابتدایی که وجود آن در هر گونه رایانه متصل به اینترنت، مکمل یک سرویس‌گیرنده رومیزی بود، به یک سرویس پست الکترونیکی کامل که می‌توان به عنوان یک حساب اولیه به آن اتکا نمود تکامل یافته‌اند.

در مورد برخی سرویس‌ها، نشانی پست الکترونیکی به عنوان هویت دیجیتال شما نیز عمل می‌کند که امکان دسترسی به ابزارهای آنلاین مبتنی بر وب نظیر تقویم آنلاین یا گفتگوی تصویری را که ارائه‌دهنده پست الکترونیکی ایجاد کرده است فراهم می‌سازد.
در این مقاله، شیوه تکامل هر یک از سرویس‌ها را از دوره‌های آغازین پیدایش آنها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Hotmail/ MSN Hotmail/ Windows Live Hotmail/ Outlook.com


هات‌میل در که در اصل HoTMail بوده است ۴ ژوئیه سال ۱۹۹۶ به منصه ظهور رسید. هات‌میل زاییده ذهن سَبیر بهاتیا و جَک اِسمیت بود. هدف از این سرمایه‌گذاری آن بود که افراد بتوانند استفاده از قالب‌بندی HTML توسط هات‌میل در واسط را شناسایی کنند.

طراحی اچ‌تی‌‌ام‌ال‌‌ در آن زمان امکان استفاده از گزینه‌های عالی‌تر برای قالب‌بندی متن و درج تصاویر در بدنه نامه الکترونیکی را میسر ساخت. شرکت مایکروسافت هات‌میل را از سال ۱۹۹۷ به بعد خریداری کرد، یعنی زمانی که هات‌میل با سرویس تقویم مبتنی بر وب Jump ادغام شده بود.

در سال ۱۹۹۷، هات‌میل یک حساب پست الکترونیکی رایگان را با محدودیت ذخیره‌سازی ۲ مگابایت عرضه کرد. البته حجم پیوست‌ها در ۱۶ سال پیش اغلب کمتر از الآن بود و شما از طریق تماس تلفنی (dial-up) به اینترنت دسترسی داشتید که سرعت بارگیری را محدود می‌کرد.

بعدها ظرفیت ذخیره‌سازی هات‌میل تا ۵ گیگابایت افزایش یافت. شرکت مایکروسافت با اوت‌لوک دات کام نشان داد که عملاً هیچ گونه محدودیتی برای ذخیره‌سازی وجود ندارد.

هات‌میل در سرویس‌های MSN مایکروسافت ادغام شد و در سال ۱۹۹۹ به MSN Hotmail تبدیل شد. به محض اینکه از حساب هات‌میل خود خارج می‌شدید، این سرویس شما را به طور خودکار به صفحه اصلی ام‌اس‌ان هدایت می‌کرد.

این مسئله امروزه نیز صدق می‌کند. برخی از ارتقاهای مهم دیگر در طول این مسیر، درج صفحه نمایش تعبیه شده، قوانین دیگر پست الکترونیکی، کنترل‌کننده املا، قابلیت‌های جستجوی نامه الکترونیکی و دسترسی به نرم‌افزار پیام‌رسانی فوری بود.

Windows Live Hotmail در ۶ مه سال ۲۰۰۷ متولد شد و به دلیل ارائه یک تجربه کاربری مفیدتر و ایمن‌تر ستوده شد. علاوه بر استفاده از یک سرویس‌گیرنده پست الکترونیکی، می‌توانستید از طریق تلفن همراه نیز به ویندوز لایو هات‌میل دسترسی داشته باشید.

ویندوز لایو هات‌میل از یک برنامه کاربردی به نام Outlook Connector (اتصال‌دهنده اوت‌لوک) برخوردار بود که امکان مدیریت حساب از طریق اوت‌لوک را فراهم می‌کرد.

این سرویس همچنین امکانات همگام‌سازی کامل مخاطبین، نامه‌های الکترونیکی و پوشه نامه‌های الکترونیکی را ارائه می‌داد. ویندوز لایو هات‌میل اساس Windows Live Mail نیز بود که به جانشین سرویس‌گیرنده رومیزی Outlook Express (در ویندوز XP) و Windows Mail (در ویستا) تبدیل شد.

گزینه‌های جدید واسط برای ویندوز لایو هات‌میل از قابلیت راست‌کلیک کردن روی نامه الکترونیکی و نیز کشیدن و انداختن نامه الکترونیکی بین پوشه‌ها برخوردار بودند. می‌توانستید اندازه صفحه پیش‌نمایش را سفارشی کنید و نشانی‌های پست الکترونیکی را به طور خودکار تکمیل نمایید.

کاربران هات‌میل ویندوز لایو همچنین می‌توانستند از حضور دوستان آنلاین در پیام‌رسان ام‌اس‌ان آگاهی یابند و یک مکالمه را در سرویس‌گیرنده پست الکترونیکی آغاز کنند.

ویندوز لایو هات‌میل یک قابلیت به نام Mark As Unsafe (علامت‌گذاری به عنوان موارد ناامن) را عرضه کرد که نامه‌های الکترونیکی ناخواسته را به طور خودکار حذف می‌کرد و هر گونه نامه الکترونیکی از طرف یک فرستنده خاص را مسدود می‌کرد.

در نوامبر سال ۲۰۰۸، شرکت مایکروسافت ویندوز لایو را به گروهی از سرویس‌های آنلاین دیگر مانند فلیکر، لینکدین، پاندورا، فُتوباکت، توییتر، وُردپرس و یِلپ متصل کرد. می‌توانستید از امکان ذخیره‌سازی آنلاین رایگان تا ظرفیت ۲۵ گیگابایت از طریق Windows Live SkyDrive بهره‌مند شوید.

شرکت مایکروسافت برنامه‌های Office Web را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد. این برنامه‌ها نسخه‌های آنلاین وُرد، اِکسِل و پاوِرپوینت را ارائه می‌دادند که امکان دسترسی، به‌اشتراک‌گذاری و کار روی اسناد آفیس را از طریق ویندوز لایو بدون نیاز به نسخه کامل آفیس مایکروسافت فراهم می‌کرد.

مایکروسافت در تلاش برای طراحی دوباره واسط پست الکترونیکی برای ویندوز ۸، پیش‌نمایش اوت‌لوک دات کام را در ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۱۲ منتشر کرد. هات‌میل باید به کار خود پایان می‌داد.

Outlook.com در ۱۸ فوریه سال ۲۰۱۳ کار خود را به طور رسمی آغاز کرد. اوت‌لوک دات کام از Exchange ActiveSync استفاده می‌کند که پست الکترونیکی، تقویم و موارد دیگر را در دستگاه‌هایی که دارای حساب مایکروسافت هستند همگام می‌سازد.

اوت‌لوک دات کام همچنین می‌تواند با حساب شبکه اجتماعی شما همگام شود تا مطمئن شود که مخاطبین شما همیشه بهنگام هستند. یکی از قوی‌ترین ویژگی‌های اوت‌لوک دات کام، قابلیت آن در مرتب کردن خودکار نامه‌های الکترونیکی شماست.

این سرویس می‌تواند تعیین کند که کدام پیام‌های خبرنامه، بهنگام‌سازی مربوط به ارسال کالا، پست شبکه اجتماعی و نامه الکترونیکی از طرف مخاطبین شما هستند تا امکان یافتن سریع پیام‌های مورد نیاز را برای شما فراهم سازد (همچنین می‌توانید فیلترهای سفارشی ایجاد کنید).

محدودیت‌های پیوست نیز به تاریخ پیوسته‌اند، زیرا می‌توانید فایل‌ها و تصاویر را به طور مستقیم از طریق حساب تعبیه شده اسکای درایو برای گنجاندن در یک نامه الکترونیکی درج کنید.

Gmail

سرویس پست الکترونیکی شرکت گوگل اخیراً نهمین سال تولد خود را جشن گرفت و از ژوئیه سال ۲۰۱۲، بیش از ۴۲۵ میلیون کاربر فعال را به خود اختصاص داده است. جی‌میل اکنون به طور قطع محبوب خیلی‌هاست.

بیشتر این موفقیت به لطف ارتقاهای مداوم گوگل در طول سالیان به دست آمده است. برای مثال، گوگل در اولین سالگرد راه‌اندازی جی‌میل، محدودیت ذخیره‌سازی را از ۱ گیگابایت به ۲ گیگابایت افزایش داد و ظرف دو سال نخست، این غول جستجو قابلیت‌های تقویم و گپ گوگل را به جی‌میل افزود.

جی‌میل کار خود را به عنوان یک سرویس دعوتی در ۱ آوریل سال ۲۰۰۴ آغاز کرد. یکی از مزایای مهم این سرویس از بدو تأسیس تاکنون ارائه مکالمه‌های پست الکترونیکی زنجیره‌ای بوده است، به طوری که همه پیام‌های مرتبط با یکدیگر انباشته می‌شوند.

جی‌میل سرانجام در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۷ به همگان عرضه شد. گوگل برای ارتقای دسترس‌پذیری، IMAP (قرارداد پیام‌گزینی) رایگان را در اکتبر سال ۲۰۰۷ عرضه نمود.

IMAP امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین سرویس‌گیرنده رومیزی و پست الکترونیکی را فراهم کرد تا همه چیز بین دستگاه‌ها همگام‌سازی شود.
Gmail Labs (آزمایشگاه جی‌میل) یکی از ویژگی‌های اولیه (۶ ژوئن سال ۲۰۰۸) و بی‌نظیری بود که به جی‌میل افزوده شد.

این محیط آزمایشی محلی بود که مهندسان گوگل می‌توانستند ایده‌های خود یا پیشنهادهای محبوب کاربران را آزمایش کنند تا ببینند که این ایده‌ها تا چه حد عملی می‌شوند. آزمایشگاه جی‌میل فقط با ۱۳ ویژگی شروع به کار کرد و در کمتر از دو سال به بیش از ۶۰ ویژگی افزایش یافت.

از جمله ابزارهایی که به عنوان گزینه‌های پیش فرض از این آزمایشگاه فارغ‌التحصیل شدند، می‌توان به Tasks (کارها)، Forgotten Attachment Detector (آشکارگر پیوست فراموش شده)، YouTube Previews (پیش‌نمایش‌های یوتیوب)، Custom Label Colors (سفارشی کردن رنگ‌های برچسب) و Vacation Dates (تاریخ تعطیلات) اشاره کرد.

ویژگی‌های محبوب دیگر بدون طی مراحل آزمایشگاه جی‌میل افزوده شدند. در ژانویه سال ۲۰۰۹، دسترسی آفلاین برای جی‌میل فراهم شد، در حالی که گزینه Undo Send (لغو ارسال) در مارس سال ۲۰۰۹ افزوده شد.

جی‌میل سرانجام در ۷ ژوئیه سال ۲۰۰۹ نسخه بتا را ترک کرد، گرچه گوگل همچنان به انجام تنظیمات دقیق در سرویس‌گیرنده پست الکترونیکی ادامه داد. برای مثال، گوگل در آگوست سال ۲۰۱۰ ابزار Priority Inbox (صندوق ورودی اولویت) را اضافه کرد که پیام‌های ورودی مهم را به طور خودکار شناسایی می‌کند.

با انتخاب Mark As Important (علامت‌گذاری به عنوان مهم) برای یک نامه الکترونیکی، می‌توانید به جی‌میل تفهیم کنید که کدام پیام‌ها برای شما مهم هستند.

فیلتر هرزنامه جی‌میل به سرعت به نقطه‌ای پیشرفت کرد که کمتر از ۱ درصد از هرزنامه‌ها به صندوق‌های ورودی جی‌میل راه می‌یابد. گوگل همچنین به افزودن قابلیت‌ها به فیلتر هرزنامه جی‌میل ادامه می‌دهد.

از مارس سال ۲۰۱۲، جی‌میل توانست توضیح دهد که چرا فیلتر هرزنامه آن یک نامه الکترونیکی خاص را به دام می‌اندازد. از پوشه Spam (هرزنامه) خود، یک نامه الکترونیکی را باز کنید.

دلیل اینکه جی‌میل نامه الکترونیکی را به پوشه هرزنامه انتقال داده است در زیر خط Subject (موضوع) نمایش داده می‌شود. اگر یک محتوای به طور بالقوه زیان‌بخش مانند ویروس وجود داشته باشد، جی‌میل همچنین به شما می‌گوید که در هنگام باز کردن هرزنامه احتیاط کنید.

جی‌میل همیشه سعی کرده است که نیازهای فزاینده ذخیره‌سازی پست الکترونیکی را برآورده سازد (کاربران، شمارنده ظرفیت روزانه را به یاد دارند) و گوگل در آوریل سال ۲۰۱۲ محدودیت ذخیره‌سازی را به ۱۰ گیگابایت افزایش داد.

در نوامبر همان سال، جی‌میل با ذخیره‌سازی Google Drive متحد شد تا امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها تا ۱۰ گیگابایت را میسر سازد و این امر محدودیت‌های مربوط به اندازه را به طور مؤثر رفع کرد.

مزیت دیگر استفاده از گوگل درایو این بود که با استفاده از دسترسی ابری همه گیرنده‌ها می‌توانند به‌روزترین پیوست را بارگیری کنند، که در صورت کار کردن روی یک سند به همراه همکاران یا دوستان قابلیت ایده‌آلی است.

کنفرانس ویدیویی و گپ به ویژگی‌های مهمی در جی‌میل تبدیل شده‌اند. در ژوئیه سال ۲۰۱۲، جی‌میل با Google Hangouts ادغام شد تا کنفرانس ویدیویی را ارتقا دهد و امکان حضور حداکثر ۱۰ مشارکت‌کننده همزمان را میسر سازد.

نشانی پست الکترونیکی جی‌میل اکنون برای سرویس‌های متنوع گوگل نظیر Google Docs به یک گذرنامه و برای Google Drive در دستگاه‌های آندرویید به یک شناسه تبدیل شده است.

جی‌میل اکنون به خودی خود به عنوان محل ذخیره مخاطبین، ورودی‌های تقویم و کارهایی که در تبلت یا تلفن هوشمند آندرویید خود ایجاد می‌کنید، عمل می‌کند. گوگل اخیراً اعلام کرد که کاربران جی‌میل و Google Wallet می‌توانند (بدون پرداخت هزینه سرویس) با استفاده از جی‌میل از طریق کلیک کردن روی دکمه Attach Money (ضمیمه کردن پول) پول ارسال نمایند.

Yahoo! Mail

سرویس یاهو میل که در اصل شرکت Four۱۱ آن را تحت عنوان RocketMail ایجاد کرده بود (و شرکت یاهو آن را در سال ۱۹۹۷ به مبلغ ۹۲ دلار خریداری کرد) در ۸ اکتبر سال ۱۹۹۷ کار خود را آغاز کرد.

یاهومیل در آغاز امکان ذخیره‌سازی تا ظرفیت ۳ مگابایت را فراهم می‌کرد. این سرویس همچنین از چند گزینه متنی پشتیبانی می‌کرد. می‌توانستید اسناد HTML و نیز فایل‌های چندرسانه‌ای صوتی و تصویری را ارسال و دریافت کنید.

در سال ۱۹۹۸، Yahoo! Address Book (فهرست نشانی یاهو!) با یاهومیل ادغام شد. در آن زمان، فهرست نشانی یاهو! از این نظر ارزشمند بود که می‌توانست به طور مستقیم برای مخاطبین شما نامه الکترونیکی ارسال کند.

بعدها در سال ۱۹۹۸، یاهو! ویژگی‌هایی را برای تقویم، فهرست انجام کارها و یادآورهای دستگاه همراه اضافه کرد.

در سال ۱۹۹۹، یاهومیل فیلتر هرزنامه مخصوص به خود را ارائه کرد که می‌توانست پیام‌ها را به یک پوشه نامه‌های الکترونیکی تبلیغاتی یا سطل زباله هدایت کند.

این سرویس همچنین قابلیت مسدود کردن فرستنده را اضافه کرد. یاهومیل برای کمک به رفع مشکلات ذخیره‌سازی نامه‌های الکترونیکی، در آگوست سال ۲۰۰۰ ظرفیت ذخیره‌سازی خود را از ۳ مگابایت به ۶ مگابایت افزایش داد و یک ویژگی را نیز راه‌اندازی کرد که امکان مشاهده برخی پیوست‌های موجود در یاهومیل را بدون استفاده از برنامه‌ای که آنها را ایجاد کرده است، میسر ساخت.

یاهومیل برای امنیت بیشتر، ابزارهای ضد ویروس نورتون را ادغام کرد تا همه پیوست‌های خروجی و ورودی را پویش کنند.

در سال ۲۰۰۲، یاهو! گزینه Yahoo! Mail Plus را معرفی کرد. سرویس دارای هزینه آن (۹۹/۲۹ دلار در سال) امکان ارسال نامه‌های الکترونیکی با پیوست‌های ۱۰ مگابایتی و پیوست کردن حداکثر ۱۰ فایل در هر نامه الکترونیکی را میسر کرد، POP Access and Forwarding (دسترسی و ارسال پروتکل اداره پست) را فراهم کرد و امکان دسترسی به نامه‌های الکترونیکی را برای دسترسی آفلاین میسر ساخت. این سرویس همچنین امکان ذخیره‌سازی تا ۲۵ مگابایت را فراهم نمود.

نسخه اصلی بعدی یاهومیل در ژوئن سال ۲۰۰۴ عرضه شد. یاهو! ظرفیت ذخیره‌سازی نسخه رایگان یاهومیل را به ۱۰۰ مگابایت افزایش داد، در حالی که ظرفیت ذخیره‌سازی حساب‌های مشتریان یاهومیل پلاس به ۲ گیگابایت افزایش یافت. قابلیت‌های جستجو نیز برای آسان‌تر کردن مدیریت تاریخچه نامه‌های الکترونیکی ارتقا یافت.

یاهو! برای رقابت بهتر با جی‌میل و هات‌میل، سرویس پست الکترونیکی خود را در سال ۲۰۰۶ بازسازی کرد. از جمله ویژگی‌های جدید می‌توان به قابلیت کشیدن و انداختن، صفحه نمایش برای مشاهده پیام‌ها، قابلیت باز کردن همزمان چند پیام، تکمیل خودکار نشانی و یک قابلیت جستجو برای جستجو در میان عنوان، بدنه و پیوست نامه‌های الکترونیکی اشاره کرد.

در سال ۲۰۰۷، یاهومیل برای ادغام شدن با سرویس‌های همراه تلاش کرد؛ از جمله اینکه یک ویژگی را برای ارسال پیام‌های متنی رایگان به تلفن‌های همراه از طریق حساب یاهومیل افزود. یاهومیل امکان گفتگو با مخاطبین آنلاین که از طریق پیام‌رسان یاهو! یا پیام‌رسان ویندوز لایو متصل می‌شدند را فراهم کرد.

یاهو! در سال ۲۰۱۰ نسخه بتای دیگری را با یک واسط یکپارچه عرضه کرد که برای رایانه‌های رومیزی و دستگاه‌های همراه طراحی شده بود. یاهو! به شبکه‌های اجتماعی نیز متصل شد و امکان مشاهده و به‌اشتراک‌گذاری بهنگام‌سازی‌های توییتر و فیس‌بوک را میسر ساخت.

ادغام با فلیکر، پیکاسا و یوتیوب امکان مشاهده تصاویر و تماشای فیلم را در داخل نامه‌های الکترونیکی فراهم کرد.

نسخه بتا در مه سال ۲۰۱۱ به کار خود پایان داد و قابلیت‌هایی را برای فراهم کردن امکان پیام‌رسانی فوری به مخاطبین با استفاده از فیس‌بوک و ویندوز لایو علاوه بر یاهو! افزود.

چند برنامه کوچک نیز در یاهومیل گنجانده شد: برنامه All My Purchases (همه خریدهای من) برای پیگیری سفارش‌های آنلاین؛ برنامه Unsubscriber (لغو اشتراک) که نشانی پست الکترونیکی را از خبرنامه‌های ناخواسته به طور کامل حذف می‌کند و ابزار Attach Large Files (پیوست کردن فایل‌های بزرگ) که از طریق YouSendIt کار می‌کند و امکان پیوست کردن فایل‌های رسانه‌ای غنی را با حجم حداکثر ۱۰۰ مگابایت فراهم می‌سازد.

ابزار SpamGuard (محافظت در برابر هرزنامه) یاهومیل نیز با استفاده از یک فرایند ضد سرقت هویت برای محافظت در برابر هکرها ارتقا یافت.

یاهو! در دسامبر سال ۲۰۱۲ طراحی یاهومیل را با یک واسط جدید تغییر داد که یک نمای هماهنگ را در دستگاه‌های دارای ویندوز ۸، iOS (سیستم عامل آیفون) و آندرویید ارائه می‌دهد. جدیدترین نسخه یاهومیل علاوه بر حفظ قابلیت‌های پیام‌رسانی فوری نسخه قبلی، امکان وارد کردن مخاطبین از فیس‌بوک، جی‌میل، اوت‌لوک و حساب‌های آنلاین دیگر را فراهم می‌کند.

یاهو! همچنین به خاطر ارائه ذخیره‌سازی نامحدود برای استفاده از پست الکترونیکی به عنوان یک آرشیو شخصی به خود می‌بالد. به دلایل امنیتی، جدیدترین نسخه یاهومیل از رمزگذاری SSL (لایه امن سوکت) برای سازگاری با محافظت موجود در برابر هرزنامه پشتیبانی می‌کند.

GMX.com/Mail.com

GMX Mail در خارج از آلمان مستقر است و متعلق به شرکت United Internet یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ۱&۱ Internet می‌باشد. این شرکت کار خود را به عنوان ارائه‌دهنده سرویس پست الکترونیکی برای اروپا آغاز کرد.

این شرکت در سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که یک مرکز داده را برای مشتریان آمریکایی در شهر لنکسا در ایالت کانزاس تأسیس کرد، بیش از ۱۰ میلیون کاربر اینترنت داشت.

در سال ۲۰۰۸، جی‌ام‌ایکس میل چند ویژگی را عرضه کرد که آن را در رقابت سرویس پست الکترونیکی پیشتاز ساخت.

از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به Mail Collector (گردآورنده نامه که نامه‌های الکترونیکی را از حساب‌های شخص ثالث نظیر جی‌میل یا یاهو! بازیابی می‌کند و آنها را به صندوق ورودی جی‌ام‌ایکس میل اصلی شما منتقل می‌کند)، پشتیبانی از بارگذاری چند پیوست، ذخیره‌سازی با ظرفیت ۵ گیگابایت و محافظت تعبیه شده در برابر ویروس اشاره کرد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۰، شرکت جی‌ام‌ایکس Mail.com را خریداری کرد و گزینه‌های بی‌نظیر دامنه پست الکترونیکی میل دات کام را در سرویس‌های پست الکترونیکی خود ادغام کرد.

وب‌گاه میل دات کام در سال ۱۹۹۹ توسط شرکتی ایجاد شد که در یک زمان بیش از ۱۰۰۰ نام دامنه داشت. میل دات کام از زمان انتشار، بیش از ۳۰۰ نام دامنه بی‌نظیر از جمله USA.com، Doctor.com و Engineer.com را ارائه داده است. قابلیت انتخاب یک دامنه سفارشی یکی از بزرگترین مزایای جی‌ام‌ایکس/میل دات کام است.

شرکت جی‌ام‌ایکس به ۱&۱ Mail & Media تبدیل شد و در سال ۲۰۱۱، کاربران جی‌ام‌ایکس و میل دات کام به ظرفیت نامحدود پست الکترونیکی، ویژگی گردآورنده نامه جی‌ام‌ایکس میل و آزادی نام دامنه موجود در میل دات کام دسترسی داشتند.

در سال ۲۰۱۲، برنامه‌های میل دات کام برای دستگاه‌های iOS و آندرویید ایجاد شد که امکان دسترسی به این حساب‌های پست الکترونیکی را از طریق تلفن هوشمند یا تبلت فراهم کرد.

این سرویس هفت ماژول ضدهرزنامه و یک پویشگر بدافزار را ارائه می‌دهد که حتی می‌تواند بدافزارهایی که در فرمت‌های فایل فشرده مخفی می‌شوند را ریشه‌کن کند.

AOL Mail

شرکت AOL پدیدآورنده پیام صوتی You've got mail (ایمیل دارید) تا سال ۲۰۰۵ به ارائه سرویس پست الکترونیکی رایگان مبادرت نورزید. سرویس ای‌اوال میل برای اعضای فعلی ای‌اوال فضای نامحدود فراهم کرد، در حالی که فضای افراد غیر عضو به ۲ گیگابایت محدود شد.

سرویس اصلی پست الکترونیکی ای‌اوال محافظت تعبیه شده در برابر هرزنامه و ضد ویروس و نیز قابلیت کشیدن و انداختن بین پوشه‌ها را فراهم کرد.

نسخه جدید ای‌اوال میل در ژانویه سال ۲۰۰۹ منتشر شد که از طریق جی‌میل، یاهومیل و وب‌گاه‌های شخص ثالث دیگر قابل دسترس بود. نسخه ۲۰۰۹ با یک گالری پلاگين عرضه شد که امکان سفارشی کردن کارکرد ای‌او‌ال میل را با استفاده از ابزارهای شخص ثالث فراهم کرد.

AOL Sync امکان تعیین قرارهای ملاقات بلادرنگ و بهنگام‌سازی را با استفاده از تقویم ای‌اوال و فهرست نشانی ای‌اوال از طریق هر گونه رایانه رومیزی، بلکبری یا آیفون میسر می‌سازد.

در نوامبر سال ۲۰۱۰، ای‌او‌ال نسخه بتای خود را تحت عنوان Project Phoenix پیش‌نمایش داد که نوید ساده و مؤثر ساختن پست الکترونیکی را می‌داد. در این نسخه یک Quick Bar (نوار دسترسی سریع) وجود داشت که می‌توانستید از طریق آن نامه الکترونیکی، پیام فوری، پیام متنی، توییت یا بهنگام‌سازی فیس‌بوک را ارسال کنید.

Smart View (نمای هوشمند) امکان پیش‌نمایش نقشه‌ها، عکس‌های پیوست شده و فایل‌های دیگر را قبل از باز کردن نامه الکترونیکی مرتبط فراهم ساخت. ای‌اوال دامنه‌های پست الکترونیکی دیگر از جمله love.com، wow.com و games.com را راه‌اندازی کرد.

نسخه بتا اختیاری باقی ماند، و ای‌اوال نسخه جدید سرویس‌گیرنده پست الکترونیکی خود را تا ژوئیه سال ۲۰۱۲ عرضه نکرد. این بهنگام‌سازی شامل یک واسط جدید بود که کلاتر را برای فراهم کردن فضای بیشتر به منظور خواندن نامه الکترونیکی، پیام متنی و پیام فوری کاهش می‌داد.

جدیدترین نسخه ای‌اوال با برنامه‌های کوچکی عرضه می‌شود که شما را در کار کردن با مخاطبین، رویدادها و فهرست‌های انجام کار یاری می‌کند.

ویژگی‌های موبایلی
همه ارائه‌دهنده‌های اصلی پست الکترونیکی که نام آنها در این مقاله مطرح شد به سمت افزودن ویژگی‌های سیارتر حرکت می‌کنند تا ورود به سیستم پست الکترونیکی برای شما به منزله ورود به نوعی فروشگاه چندمنظوره برای زندگی دیجیتال شما باشد.

ادغام با تقویم و فهرست‌های انجام کار یک شروع طبیعی بود، اما اکنون برنامه‌های پست الکترونیکی با ذخیره‌سازی ابری، شبکه‌سازی اجتماعی و ابزارهای همکاری ادغام می‌شوند تا روش‌های بیشتری را برای به‌اشتراک‌گذاری آسان عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و فایل‌های دیگر در دسترس شما قرار دهند.

شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و گوگل نیز احراز هویت پست الکترونیکی را انتخاب کرده‌اند، به طوری که نشانی پست الکترونیکی شما به عنوان یک کلید دیجیتال برای سرویس‌های ابری و آنلاین دیگر عمل می‌کند.

در برخی موارد، این امر بدین معناست که شما نسبت به گذشته به سرویس پست الکترونیکی وابسته‌تر شده‌اید، حتی اگر در واقع دیگر از این حساب پست الکترونیکی برای هدف اولیه آن استفاده نکنید.

در آینده، ارائه‌دهنده‌های سرویس پست الکترونیکی همچنان سرویس‌های دیگری را به هویت پست الکترونیکی شما پیوند می‌دهند و شیوه دسترسی به این سرویس‌ها را از طریق رایانه‌ها، دستگاه‌های همراه و دستگاه‌های دیگر ساده خواهند کرد.

منبع: ماهنامه Computer Power User، آگوست ۲۰۱۳


کد مطلب: 31844

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/31844/سیر-تحول-پست-الکترونیکی

ايتنا
  https://www.itna.ir