۳
۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱

ابهام در برنامه زمان بندی شبکه ملی اطلاعات

وزارت ارتباطات گزارشی ارائه نکرد
ایتنا- وزارت ارتباطات تاکنون گزارش برنامه زمان بندی برای اجرای شبکه ملی اطلاعات را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه نکرده است.
ابهام در برنامه زمان بندی شبکه ملی اطلاعات


یک مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برغم آنکه قرار بود حداکثر در فروردین ماه امسال گزارش برنامه زمان بندی برای اجرای شبکه ملی اطلاعات را به این مرکز ارائه کند تاکنون این تکلیف را اجرایی نکرده است.


به گزارش ایتنا از مهر، بالغ بر ۹ سال از تعریف پروژه شبکه ملی اطلاعات در کشور می گذرد اما این پروژه تاکنون شکل اجرایی به خود نگرفته است. این درحالی است که در برنامه پنجم توسعه صراحتا برای عملیاتی شدن این شبکه و ارائه سرویس های الکترونیکی بر روی آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف شده است.

بهمن ماه سال ۹۲ کلیات طرح شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورایعالی فضای مجازی رسید و این شورا وزارت ارتباطات را مکلف کرد برای اجرای سریع این پروژه، برنامه زمان بندی اولیه خود را ظرف مدت یک ماه ارائه دهد.

هم اکنون با گذشت حدود ۵ ماه از این ضرب الاجل، یک مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی به مهر گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون گزارشی در این زمینه به این مرکز ارسال نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای مصوبات شورایعالی فضای مجازی الزامی است ادامه داد: طبق الزامات این شورا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید برنامه زمان بندی خود را برای اجرای تمامی موضوعات شبکه ملی اطلاعات به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کند اما تاکنون گزارشی در این زمینه به این مرکز ارسال نشده است.

پیش از این نیز و در خردادماه امسال دبیر شورایعالی فضای مجازی با اعلام نگرانی از عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات و تاخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری این پروژه، گفت: وزارت ارتباطات قرار بود از بهمن سال گذشته ظرف مدت یک ماه برنامه اولیه زمان بندی این پروژه را ارائه کند اما تاکنون به وظیفه خود عمل نکرده است.

محمدحسن انتظاری به مهر گفته بود: گزارش نظارتی مبنی بر عدم اجرای شبکه ملی و کم کاریهای صورت گرفته در این زمینه به اعضای شورا ارائه خواهیم کرد و پیشنهاداتی را برای طی شدن این فرآیند ارائه می دهیم؛ بودجه های زیادی در این زمینه مصرف شده و دیگر باید وزارتخانه فکری کند و قطعا شورایعالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم قطعی خواهد گرفت.

وی افزود: ما در یک لحظه حساس هستیم؛ براین اساس راه حل های دیگری که بتواند زیرساخت این شبکه را در کشور فعال کند در نظر می گیریم که اگر احتمالا مشاهده شد که وزارت ارتباطات در این زمینه دارای مشکلاتی است راه حل های دیگر را به کار خواهیم گرفت تا کشور معطل این پروژه نماند؛ به طور قطع اگر این شبکه راه بیافتد بحث دسترسی و سرویس های اینترنتی حل می شود و شاهد تحولات در عرصه فضای مجازی خواهیم شد.

در همین حال در اواسط تیرماه نیز چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات را که طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان سال ۹۵ عملیاتی شود به وزیر ارتباطات تذکر دادند.

این درحالی است که قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد این انتقادات و تعلل وزارت ارتباطات در اجرای شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد: طرح اجرایی شبکه ملی اطلاعات آماده ارائه به شورایعالی فضای مجازی است.

خسرو سلجوقی گفت: مصوبه شورایعالی فضای مجازی نیز حاوی کلیات است و نیاز به تدوین نقشه راه برای اجرایی شدن این پروژه احساس می شود که این نقشه آماده شده و به زودی به شورایعالی فضای مجازی ارائه می شود.

با این حال به نظر می رسد در اجرا و عملیاتی شدن این پروژه هنوز ابهام وجود دارد و لزوم تصمیم گیری قطعی از سوی شورایعالی فضای مجازی به عنوان تنها نهاد فراحاکمیتی متولی فضای مجازی کشور برای اجرای این پروژه با توجه به صرف هزینه های بسیار زیاد در مدت ۹ سال، احساس می شود.
کد مطلب: 31786
نام شما
آدرس ايميل شما


یوسف
feedback
Iran, Islamic Republic of
حالا همچین آش دهن سوزی هم نیست که عجله کنند.... شاید معجزه شد و شبکه میلی! اطلاعات اصلا از دستور کار دولت خارج شد..... فعلا که با آمدن دکتر حسن، روابط ایران و آمریکا دارد حسنه! میشود!!!:-)
یونس
feedback
Iran, Islamic Republic of
حسنه شده ؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
مردم خواهان افزایش کیفیت و کاهش قیمت اینترنت هستند نه فعال شدن تلکست ملی.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام