۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۹

برای ساخت پردازنده‌های جدید از مغز انسان الگوبرداری می‌کند

ایتنا- شرکت IBMدر تلاش است تا پردازنده‌های جدیدی تولید کند که عملکردی مشابه مغز انسان دارند و می‌توانند با مصرف کم انرژی کارایی بالایی داشته باشند.
برای ساخت پردازنده‌های جدید از مغز انسان الگوبرداری می‌کند




به گزاش ایتنا از همکاران سیستم و به نقل از وب‌سایت computerworld، شرکت IBM که می‌کوشد پردازنده‌هایی شبیه مغز انسان تولید کند، یک گام به هدف بلندپروازانه خود نزدیک‌تر شده است.

این شرکت پردازنده جدیدی با نام TrueNorth ساخته است که قدرت پردازش آن معادل ۲۵۶ میلیون سیناپس (گره عصبی مغز انسان) است. این پردازنده که با همکاری دانشمندان شرکت پژوهشی Cornell Tech ساخته است از سرعت بیشتری برخوردار است و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کند.


پژوهشگران نتایج فعالیت‌های خود در خصوص ساخت این پردازنده را در نشریه علمی Science منتشر کرده‌اند. به گفته آن‌ها، این پردازنده می‌تواند نقش یک مغز سیلیکونی را برای فناوری «اینترنت برای همه چیز» ایفا کند. از این پردازنده‌ها همچنین می‌توان در ابررایانه‌ها استفاده کرد و سرعت محاسبات و یادگیری ماشینی را در آن‌ها افزایش داد.

این دومین پردازنده‌ای است که پژوهشگران IBMرا با تقلید از عملکرد مغز انسان ساخته‌اند. اولین نمونه از این فناوری در سال ۲۰۱۱ ساخته شد. پردازنده جدید IBMدارای ۵.۴ میلیارد ترانزیستور و ۴ هزار و ۹۶ هسته نوروسیناپتیک است که می‌تواند قدرت پردازشی آن معادل ۲۵۶ میلیون سیناپس (گره عصبی) است. پردازنده‌ای که IBMدر سال ۲۰۱۱ ساخت قدرتی معادل ۲۶۰ هزار سیناپس داشت.

پژوهشگران IBM همچنین توانسته‌اند با همبسته کردن ۱۶ پردازنده از این نوع پردازنده‌ای با قدرت ۱۶ میلیون نورون و ۴ میلیارد سیناپس تولید کنند. سازوکار مغز انسان در پردازش اطلاعات بدین شکل است که هر هسته نوروسیناپتیک برای خود یک حافظه مستقل دارد که سیناپس نامیده می‌شود. نورون‌ها نیز در حکم پردازنده‌های مغز هستند و اکسون‌ها (axon) نیز کانال‌های ارتباطی این پردازنده‌ها هستند.

پردازنده‌های جدید IBMبرای انجام یک عملیات معمولی ۷۰ میلی وات انرژی مصرف می‌کنند که بسیار کمتر از میزان انرژی صرف‌شده توسط دیگر پردازنده‌هایی است که عملیات مشابهی را انجام می‌دهند. این میزان انرژی بسیار کمتر از انرژی مورد نیاز یک سمعک است.
کد مطلب: 31781
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام