کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علیرغم عدم ارائه مجوز نسل سه از سوی وزارت ارتباطات:

مخابرات: شاید ما قبل از ایرانسل 3G بدهیم

خبرگزاری ايسنا , 15 مرداد 1393 ساعت 12:49

ایتنا- زارعیان سخنگوی مخابرات: تکنولوژی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم مسیر خود را طی می‌کند.




سخنگوی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالاتی که درباره عدم ارائه 3G از سوی همراه اول مطرح شده بود گفت: فکر نمی کنم تکنولوژی خیلی دستوری باشد، از سوی دیگر مردم هم برای استفاده از 3G صف نکشیده‌اند و روند گسترش 3G در جامعه مانند تکنولوژی‌های دیگر و به صورت تدریجی خواهد بود.


به گزارش ایتنا از ایسنا‌، داوود زارعیان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پاسخگویی به سوالاتی که درباره عدم واگذاری خدمات نسل سه توسط همراه اول مطرح شده بود پرداخت.

وی در این باره اظهار کرد:‌ فکر می کنم تکنولوژی خیلی دستوری نیست و به ویژه در حوزه آی‌تی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم تکنولوژی مسیر خود را طی می کند.

زارعیان در ادامه به بحث ورود موبایل به ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در سال ۷۲ می خواستیم تکنولوژی موبایل را وارد کشور کنیم مقاومت‌های متعددی وجود داشت و برخی اجازه این کار را نمی‌دادند اما در نهایت در سال ۷۳ با تلاش بسیار زیاد مهندس غرضی وزیر وقت ارتباطات ما توانستیم ۱۰ هزار سیم کارت را واگذار کنیم و بعدها در کمتر از یک دهه دیدیم که روند پیشرفت کار به گونه ای است که دولت حتی نتوانست برای آن بودجه‌ای در نظر بگیرد.

او ادامه داد: به عبارت دیگر این گونه عنوان شد که هر تعداد مردم سیم کارت نیاز داشتند در اختیار آنها قرار بگیرد من فکر می کنم درباره 3G و 4G هم این اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی مخابرات ایران در ادامه عنوان کرد: شاید اشکالاتی در تصمیم وزارت ارتباطات وجود داشته باشد اما دیر یا زود باید این مساله درست شود.

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که در مصوبه ۱۸۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مربوط به شرایط اپراتورها برای ارائه نسل‌های بالاتر ارتباطی تدوین شده ایرادات و تناقضات اساسی وجود دارد و احتمالا اگر این مصوبه به مراجع حقوقی ارائه شود آن‌ها هم نخواهند پذیرفت که یک اپراتور بدون قید و شرط این مصوبه را پذیرفته و اجرایی کند.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که در نهایت همراه اول چه زمانی به ارائه 3G خواهد پرداخت گفت: پیش بینی ما این است که شاید حتی قبل از ایرانسل به ارائه 3G بپردازیم چرا که در حال حاضر ایرانسل ارائه این خدمات را به صورت آزمایشی انجام می‌دهد. از سوی دیگر در پروانه مخابرات ایران هم آمده است که این شرکت می‌تواند پس از گذشت دوره حفاظت اپراتورهای دیگر به ارائه نسل‌های بالاتر بپردازد.

زارعیان همچنین به تمدید ۱۵ ماهه دوره انحصار رایتل اشاره کرد و افزود: با وجود حمایت‌های زیادی که از این اپراتور به عمل آمده در نهایت دوره انحصار این اپراتور به پایان رسید.

سخنگوی مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلاتی که همراه اول در مورد مصوبه ۱۸۶ رگولاتوری با آن مواجه شده خاطرنشان کرد: ما طبق پروانه عمل و هر آنچه در آن عنوان شده باشد را اجرایی خواهیم کرد علاوه براین اگر قوانین مرتبط با پروانه این را بگوید که ما برای ورود به نسل‌های بالاتر لازم است حق امتیاز بدهیم و یا برخی موضوعات خاص را رعایت کنیم این اتفاق خواهد افتاد اما برخی موارد به کلیت پروانه و اصلاح آن مربوط می‌شود.

وی در ارتباط با این که آیا همراه اول مبلغی که برای حق امتیاز ورود به نسل‌های بالاتر درنظر گرفته شده را به وزارت ارتباطات پرداخت کرده است یا خیر اظهار کرد: مبالغ دریافتی حالت یک بسته دارد اما ما صحبتمان آن است که ما طبق پروانه عمل می کنیم، پروانه شرکت مخابرات هم می گوید اگر ما بخواهیم به نسل‌های بالاتر ورود کنیم باید قوانین مرتبط را قبول کنیم و ما هم این قوانین را قبول داریم و هیچ مشکلی نداریم اما اگر قرار است درخواست دیگری باشد قاعدتا باید دراین زمینه تعامل وجود داشته باشد. ما هم اکنون همان طور که وزیر ارتباطات گفته جلساتی را داریم تا مذاکرات لازم برای ورود به نسل‌های بالاتر صورت بگیرد.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در ادامه صحبت‌های خود درباره بدهی‌ها و مطالبات مخابرات اظهار کرد: بحث بدهی‌های مخابرات به دو قسمت مربوط می‌شود برخی هزینه‌ها بابت سرویس‌های مختلف باید به طور ماهانه یا چند ماه یکبار پرداخت شود که این ها هزینه‌های جاری محسوب شده و در زمان مقرر پرداخت می‌شود بخشی از بدهی‌ها هم حالت ادعا دارد که اگر ثابت شود این ادعاها درست است ما رقم مربوطه را پرداخت می کنیم در برخی موارد هم دعوای حقوقی وجود دارد.

زارعیان در پاسخ به این سوال که اکنون ۶۰ درصد مشترکان موبایل مشترکان همراه اول محسوب می‌شوند و دسترسی به 3G ندارند، اظهار کرد: 3G در ایران آن طور که دوستان فکر می کنند نیست و هنوز درصد کمی از کاربران ما علاقه‌مند به استفاده از آن هستند. به همین دلیل هم اپراتور سوم طی این سال‌ها مشترک زیادی نداشته است.


کد مطلب: 31755

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/31755/مخابرات-شاید-قبل-ایرانسل-3g-بدهیم

ايتنا
  https://www.itna.ir