۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۳

قدرت‌های برتر در عرصه تجارت اینترنتی

ایتنا- پیشرفت تکنولوژی گویای این مطلب است که کشورهایی اقتصادی موفق‌تر خواهند داشت که تجارت الکترونیک در آن پررنگ‌تر باشد.
قدرت‌های برتر در عرصه تجارت اینترنتی


بسیاری از مردم به خرید کردن علاقه‌مندند و این موضوع برای برخی، حتی نوعی تفریح و سرگرمی محسوب می‌شود چون از گشت و گذار در پاساژها و مغازه‌ها لذت می‌برند.

همین علاقه مردم، زمینه‌ساز حضور تکنولوژی در دنیای خرید شده و در نتیجه آن، پدیده‌ای به وجود آمد که برخی آن را تجارت الکترونیک (e-trade) یا (e-commerce) و گروهی دیگر خرید آنلاین (online shopping) می‌نامند؛ خریدهایی متفاوت که سر و کله آن از سال ۱۹۸۷ با ظهور مؤسسه Globex پیدا شد و حالا در سال ۲۰۱۴ بسیاری از غول‌های اقتصادی جهان، موفقیت خود را در گرو پیشرفت در چنین تجارتی می‌دانند.

در حال حاضر شرکت‌ها و فروشگاه‌های موفق آنلاین و اینترنتی همچون eBay، Amazon، Alibaba و... سهم عمده‌ای از تجارت را در سطح جهان به خود اختصاص داده‌اند و در این میان، شرکت eBay هر سال با همکاری (EIU) واحد اطلاعات اکونومیست گزارشی از روند رشد شرکت‌های گروه (G۲۰) در زمینه تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد.

در این گزارش، اتحادیه اروپا به عنوان منطقه‌ای جداگانه در نظر گرفته شده و تنها ۱۹ کشور عضو گروه ۲۰ براساس ۵ شاخص و نکته کلیدی یعنی میزان سرمایه‌گذاری، وضعیت اینترنت، رگولاتوری، میزان استفاده مردم از پرداخت‌های اینترنتی و وضعیت تجارت جهانی کشورها مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد استرالیا از نظر تجارت الکترونیک و میزان خرید آنلاین در سطح جهان و در بین کشورهای گروه (G20) در جایگاه نخست قرار دارد.

ضریب نفوذ ۷۵ درصدی تلفن هوشمند در استرالیا
در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن هوشمند در استرالیا ۷۵ درصد است و تحقیقات نشان می‌دهد که هر استرالیایی حداقل ۵ وسیله الکترونیکی متصل به اینترنت مانند لپ‌تاپ، تبلت، کتابخوان کیندل(Kindle)، کنسول‌های بازی، آیپاد و... دارد پس چنین رتبه‌ای برای استرالیا چندان دور از ذهن نیست.

خرید و فروش آنلاین در این کشور از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و بیشترین تجارت آنلاین استرالیا در صبح‌های یکشنبه انجام می‌شود.
شاید هم به همین دلیل باشد که فروشگاه اینترنتی eBay، کمپینی با عنوان «eBay Big Sundays» به راه انداخته است تا مردم این کشور راحت‌تر و با تخفیفات ویژه بتوانند در این عرصه حضور داشته باشند.

همچنین گفته می‌شود استرالیایی‌ها علاوه بر محل کار، روزانه ۳/۳ ساعت را در خانه آنلاین هستند و در فضای اینترنت به جست‌وجو در فضای وب می‌پردازند که همین موضوع احتمال حضور آنان در خرید و فروش‌های آنلاین را بیشتر می‌کند.

مردم استرالیا در استفاده از تبلت نیز گوی سبقت را از سایر کشورها ربوده‌اند و در حال حاضر ضریب نفوذ تبلت نیز در این کشور به ۴۶ درصد رسیده در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۱ درصد بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است از دیگر دلایل موفقیت استرالیا در این زمینه می‌توان به رگولاتوری و تنظیمات و نظارت دقیق آن بر اینترنت و خرید و فروش آنلاین اشاره کرد. افزایش تجارت‌های برون مرزی با کمک اینترنت و پرداخت‌های اینترنتی نیز یکی دیگر از دلایل این امر محسوب می‌شود چون در استرالیا درصد بالایی از پرداخت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود و مردم به راحتی این موضوع را پذیرفته‌اند.

«تاد کوهن»، یکی از مدیران فروش در فروشگاه اینترنتی eBay است که در دیدار با مدیران G20 گفت: امروز برای ما بسیار مهم است که فضایی جهانی ایجاد کنیم تا همه کشورها از مزایای جهان به هم پیوسته بهره ببرند که البته در این میان تجارت‌های برون مرزی نقش مهم‌تری دارد و استرالیا در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

این مدیر فروش می‌گوید: انتظار می‌رود تجارت برون‌مرزی تا ۵ سال آینده رشد و افزایشی ۳۰۰ درصدی داشته باشد و استرالیا به الگوی موفقی در این زمینه تبدیل شود. این فروشگاه اینترنتی در تلاش است به همه فروشندگان خرده فروش و شرکت‌های کوچک برای رسیدن به بازار جهانی از طریق اینترنت کمک و آنها را توانمند کند.

کشورهای ثروتمند موفق در تجارت الکترونیک
با توجه به نتیجه گزارش مشترک فروشگاه اینترنتی eBay و (EIU) مشخص شده است که کشورهای ثروتمندتر به طور متوسط فضایی مناسب‌تر و مساعدتر برای تجارت الکترونیک و فروش آنلاین دارند.

استرالیا در زمینه تجارت الکترونیک حرف نخست را در جهان می‌زند، ایالات متحده امریکا به دلیل فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری در جایگاه دوم این لیست قرار گرفته و پس از آن کره جنوبی به دلیل کیفیت بالا و سرعت بی‌نظیر اینترنت و همچنین تلاش فراوان برای ترغیب شرکت‌های تجاری کوچک و بزرگ به استفاده از فضای مجازی و مبادلات آنلاین داشته و صادرات و واردات، عنوان سومین کشور برتر را در این زمینه به خود اختصاص داده هرچند این کشور از نظر سرمایه‌گذاری‌های خارجی کمی در این زمینه عقب مانده است.
بریتانیا و ژاپن نیز در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند.

‌آلمان نیز به دلیل داشتن رگولاتوری قوی و وضع قوانین محکم در این زمینه، در ردیف ششم جای گرفت و بالا بودن درصد پرداخت‌های آنلاین و الکترونیک نیز کانادا را در جایگاه هفتم این لیست قرار داده و در میان این ۱۹ کشور، آرژانتین در رده آخر قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین آمده است چین با توجه به داشتن پتانسیل‌های بالا می‌توانست فاتح جهان در تجارت الکترونیک باشد ولی ضعف در زیرساخت‌ها و همچنین نبود رگولاتوری مناسب با قوانینی محکم، مانعی بزرگ بر سر راه این کشور ایجاد کرده است.

چین شرکت‌های کوچک (SME) فراوانی در دل خود جای داده است و تجارت الکترونیک می‌تواند برای چنین کشوری فرصت‌هایی مناسب ایجاد کند تا با شرکت‌های بزرگ چندملیتی رقابت کنند به همین دلیل تلاشی فراوان برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حال انجام است.

در آینده‌ای نزدیک، کشورهایی اقتصادی موفق‌تر خواهند داشت که تجارت الکترونیک در آن پررنگ‌تر باشد به همین دلیل شاهد سرمایه‌گذاری‌های مناسب در جهان هستیم تا این موضوع در دنیا رونق بیشتری بگیرد.

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 31481
نام شما
آدرس ايميل شما