۵
۰
plusresetminus
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴
گزارش خبرگزاری ایسنا

رومینگ ملی و کلاهی که سر مشترکان رایتل می‌رود

ایتنا- رومینگ ملی یعنی یک اپراتور می‌تواند سرویس‌های خود را در اختیار کاربر اپراتور دیگر بگذارد.
رومینگ ملی و کلاهی که سر مشترکان رایتل می‌رود


چند روزی از اجرای طرح رومینگ ملی می‌گذرد و به گفته مدیر عامل رایتل طی ۱۰ روز اول اجرای این طرح بیش از صد هزار نفر از مشترکان اپراتور سوم در شرایطی که رایتل پوشش مناسب نداشته از شبکه دو اپراتور دیگر بهره گرفته‌اند. اما نحوه اجرای این طرح چند سوال به دنبال دارد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، پایان مرداد ماه امسال دوره انحصار اپراتور سوم به پایان رسیده و بر این اساس دو اپراتور دیگر هم می‌توانند پس از اخذ مجوزهای لازم به ارائه خدمات نسل سه (3G) بپردازند.

در این میان یکی از شروطی که برای ورود اپراتورها به نسل سوم ارتباطی در نظر گرفته شده بحث اجرای رومینگ ملی است تا با اجرای این طرح اپراتورها بتوانند در شرایطی که پوشش مناسب ندارند این امکان را برای کاربران خود ایجاد کنند که از شبکه اپراتورهای دیگر استفاده کنند.

حال حدود دو هفته از اجرای فاز اول این طرح می‌گذرد و در این مرحله قرار بر آن است که مشترکان رایتل در صورت عدم دسترسی به شبکه اپراتور سوم بتوانند به شبکه اپراتورهای اول و دوم یعنی همراه اول و ایرانسل روم شوند. اما در این زمینه چند نکته جای تامل دارد.

نکته اول آن که در حال حاضر رایتل یا همان اپراتور سوم تنها اپراتوری است که خدمات نسل سه ارائه می‌کند و دو اپراتور دیگر هنوز مجوز ورود به این نسل را دریافت نکرده‌اند.

در چنین شرایطی بی شک کاربران رایتل نمی‌توانند برای استفاده از خدمات 3G روی این اپراتورها حساب کنند. البته با توجه به اینکه بیش از یکسال از قطع تماس‌های تصویری رایتل می‌گذرد، طبیعتا در بخش تماس مشکل خاصی برای کاربران رایتل ایجاد نشده و حتی شاید بتوان گفت که دسترسی آنها آسان‌تر شده شده و پوشش آنها به نسبت کامل‌تر شده و در نقاط بیشتری می توانند از سیم کارتهای خود استفاده کنند.

اما نکته مهمتر به بحث اینترنت بازمی‌گردد.

مجید صدری - مدیر عامل (اپراتور سوم) - یادآور شده بود که حدود ۸۰ درصد مشترکان رایتل، مشترکان دیتا (اینترنت) هستند.

اما چندی پیش و در مراسم رونمایی از رومینگ ملی نیز مدیر عامل اپراتور اول در قیاس اینترنت نسل سه با نسل‌های قبلی این دو را مانند هواپیما و بنز دانسته و گفته بود: در بهترین شرایط اینترنت نسل دو می‌توانند مانند یک ماشین بنز حرکت کند در حالی که نسل سه مانند هواپیما محسوب می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که در شرایطی که ۸۰ درصد مشترکان رایتل افرادی هستند که از سیم کارت خود برای دسترسی به اینترنت پهن باند استفاده می‌کنند اگر قرار باشد در نقطه‌ای به دلیل عدم پوشش اپراتور سوم دسترسی آنها به شبکه اپراتورهای اول و دوم منتقل شود قطعا این کاربر در دسترسی به سرعت مد نظر خوددر شرایطی قرار می‌گیرد که باید با سرعتی پایین‌تر از خدمات اینترنتی مورد نظر خود استفاده کند.

اما نکته جالب‌تر موضوعی است که مدیر عامل اپراتور سوم به آن اشاره و اینگونه اظهار کرد که مشترکان رایتل در صورت استفاده از رومینگ ملی ملزم خواهند شد هزینه‌ای جداگانه بابت اینترنت پرداخت کنند چرا که این هزینه به اپراتور ارائه کننده خدمات تعلق می‌گیرد.

مجید صدری در این زمینه با تاکید بر این نکته که از ابتدای تیرماه سال جاری تعرفه های رایتل کاهش یافته،اظهار کرد: برای استفاده از اینترنت آزاد تعرفه ما برای هر کیلوبایت نیم ریال بود که اکنون این تعرفه به ۰.۳۵ ریال کاهش پیدا کرده است. البته باید این نکته را هم مدنظر داشت در صورتی که مشترک ما بسته تخفیفی فعال کرده باشد و برای دوره‌ای اینترنت او بر روی اپراتورهای دیگر روم شود هزینه استفاده از اینترنت اپراتورهای اول و دوم جداگانه محاسبه می‌شود.

اما مدیر عامل اپراتور سوم در پاسخ به این سوال ایسنا که چرا باید مشترکان اپراتور سوم متضرر شده و در شرایطی که رایتل آنتن ندارد هم اینترنتی از نسل‌های پایین تر دریافت کرده و هم هزینه اضافی پرداخت کنند توضیح داد: به هر حال هنگام استفاده از رومینگ ملی بخشی از مشترکان ما هم مشترکانی هستند که برای تماس‌های خود از شبکه اپراتورهای دیگر استفاده می کنند از سوی دیگر این مساله به کاربران اطلاع داده می‌شود و از طریق پیامکی به مشترک اعلام می‌شود که اینترنت او به دلیل عدم دسترسی به پوشش مناسب در منطقه به اپراتورهای دیگر منتقل شده است.

وی ادامه داد:‌ اکنون با بهره‌گیری از سرویس رومینگ ملی ما امیدواریم که دیگر مکالمات مردم در استانهای مختلف کشور با مشکل مواجه نشود و مردم بتوانند در تمام شهرها به راحتی از سیم کارت رایتل خود استفاده کنند.

او در عین حال متذکر شد: اصلا قبول ندارم استفاده از رومینگ ملی به معنای افزایش هزینه‌ها برای کاربران دیتا به شمار می رود ما در واقع از این سرویس بهره گرفته‌ایم تا کاربران بتوانند در مواقع اضطرار دسترسی مناسبی به سرویس‌ها داشته باشند.

صدری در عین حال یادآور شد: در مورد اینترنت هم لازم است هزینه‌ای به اپراتورهای اول و دوم پرداخت شود.

حال این سوال ایجاد می‌شود که اگر فردی سیم کارت رایتل را برای دسترسی به اینترنت پرسرعت خریداری کرده و از سوی دیگر برای مدیریت و کاهش هزینه‌های خود بسته‌های تخفیفی اینترنت را فعال کرده چرا باید به جای استفاده از اینترنت پرسرعت، از اینترنت نسل‌های پایین‌تر استفاده کرده و علاوه بر آن هزینه‌های بیشتری را هم متحمل شود.

آن هم در شرایطی که پیش از این حتی مدیران سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد قانون‌گذار در حوزه ICT بر بحث گران بودن GPRS آزاد در کشور تاکید کرده و از لزوم اصلاح این تعرفه‌ها خبر داده بودند.

همه این موارد در شرایطی است که مدیر عامل اپراتور اول چندی پیش اینگونه گفته بود که بوده‌اند کاربرانی که به دلیل فعال نکردن بسته‌های تخفیفی اینترنت رقم‌هایی حتی حدود ۳۰۰ هزار تومان را در قبض‌های خود مشاهده کرده‌اند.

البته با این وجود مدیر عامل رایتل بر این نکته تاکید دارد که اپراتور سوم بحث توسعه شبکه خود را با جدیت دنبال خواهد کرد تا کاربران این اپراتور در نقاط بیشتری دسترسی داشته باشند.

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد با اجرای این طرح اگر چه مشترکان اپراتور سوم ممکن است در برخی نقاط برای برقراری تماس‌های صوتی دسترسی بیشتری داشته باشند اما با این سوال هم برایشان ایجاد شده که آیا از این طریق هزینه‌های متعدد و غیرقابل پیش‌بینی مختلفی به آنها تحمیل می‌شود؟
کد مطلب: 31167
نام شما
آدرس ايميل شما


علی
feedback
Iran, Islamic Republic of
رایتل یه کلاه بزرگه که یه اپراتور بهش چسبیده
feedback
Iran, Islamic Republic of
رایتل هم همچین سرعتی نداره حالا کجاش شبیه هواپیماست ما که ندونستیم
mori
feedback
Iran, Islamic Republic of
خب اگه قراره رایتل بخرم برم از اینترنت همراه اخر(!)استفاده کنم میرم از همون اول یه ایرانسل میگیرم که هم ارزون بیفته هم سرعتش بهتر باشه!!
گرفتی مارو؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
وقتیامتیازش انحصاری باشه انتظار بیشاری نمیشه داشت،نسل سوم هواپیماست البته ازنوع آنتولوف 125 اوکراینی که تازگیها سقوط هم کرد!!!!مقاله جالبی بود وقتی درحالت رومینگ قرارمیگیره من که رومینگ داده را خاموش میکنم چون همین بلای هزینه زیادسرمن اومده،درموردوضعیت نت هم که این مثل گویاست:شترکجاش راسته که گردش راست باشه.درآخر دلم برای خودم میسوزه :-(
محمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
باسلام وخسته نباشید من چطوری خطه خورابه 3G تبدیل کنم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام