کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ناسا برای نخستین بار در جهان محقق کرد

انتقال اطلاعات بین زمین و آسمان با لیزر

25 خرداد 1393 ساعت 12:34

ایتنا - در این اقدام ناسا توانست برای نخستین بار با استفاده از لیزر فایل ویدیویی را با سرعت 175 مگابیت در ثانیه از ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین مخابره کند.




سازمان فضایی ناسا برای نخستین بار در جهان موفق شد به کمک فناوری لیزر یک فایل تصویری باکیفیت را از ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین برساند.


به گزارش ایتنا از رایورز، این اقدام در روز پنج‌شنبه پنجم ژوئن ۲۰۱۴ محقق شد و طی آن فایل ویدیویی با کیفیت با پیام زیر به زمین مخابره شد: "سلام، زمین!"

در این اقدام ناسا توانست مبتنی بر فناوری OPALS برای نخستین بار در جهان با استفاده از نور و فناوری لیزر فایل ویدیویی را با سرعت ۱۷۵ مگابیت در ثانیه از ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین مخابره کند تا از این طریق بتواند فرآیند ارتباط بین کرات و داخل منظومه شمسی را به طور کامل تغییر دهد.

این فناوری لیزری که برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حقیقت مربوط به ارتقا سیستم اینترنتی Dial-Up به DSL می‌شود.


"مَت آبراهام"(Matt Abrahamson) مدیر عملیاتی OPALS در آزماییشگاه فناوری‌های جت(JPL) وابسته به سازمان ناسا گفت: «این مسئله بسیار عجیب و باورنکردنی است که بتوانیم با استفاده از نور، اطلاعات تصویری را به زمین برسانیم و ما هم‌اکنون موفق شدیم به این هدف دسترسی پیدا کنیم.»

لازم به ذکر است که اوایل بهار سال جاری برمبنای فناوری OPALS سیستم ویژه‌ای با نام SpaceX Dragon در ایستگاه بین‌المللی فضایی راه‌اندازی شد که توانست سرعت انتقال داده‌ها در فضا را بین ۱۰ تا ۱۰۰۰ برابر نسبت به فناوری‌های کنونی افزایش دهد.
 


کد مطلب: 30898

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/30898/انتقال-اطلاعات-بین-زمین-آسمان-لیزر

ايتنا
  https://www.itna.ir