۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸

کشورهای پرسرعت اینترنت و وضعیت ایران

آفریقا پیشرو در رشد باند پهن موبایل
ایتنا- به هر حال مشکل از پهنای باند هم که باشد، باز هم ایران در قعر جدول کشورهای ارائه دهنده اینترنت پرسرعت است.
کشورهای پرسرعت اینترنت و وضعیت ایران


تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت از طریق موبایل در حالی در دنیا به ۲.۳ میلیارد نفر می رسد که در ایران هنوز اشتراک باند پهن موبایل فعال نشده است و در بخش دسترسی اینترنت پرسرعت جایگاه مناسبی ندارد.


به گزارش ایتنا از مهر، بررسی های به عمل آمده از میزان دستیابی به فناوری اطلاعات و ارتباطات حاکی از آن است که تا سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد کاربران اینترنت دنیا به زودی به ۳ میلیارد نفر برسد که دو سوم این کاربران در کشورهای در حال توسعه خواهند بود.

همچنین تعداد مشترکان باند پهن موبایل در سطح جهانی به ۲.۳ میلیارد نفر رسیده است که ۵۵ درصد از این مشترکان در کشورهای در حال توسعه هستند. این در حالی است که در کشور ما هنوز نسل سوم موبایل که ارتباط مشترکان به اینترنت پرسرعت را فراهم می کند به صورت کامل راه اندازی نشده است.

رشد پهنای باند موبایل در کشورهای در حال توسعه
ضریب نفوذ باند پهن موبایل تا پایان سال ۲۰۱۴ در سطح جهان به ۳۲ درصد خواهد رسید که این میزان تقریباً دو برابر ضریب نفوذ باند پهن در سه سال قبل و ۴ برابر ضریب نفوذ در سال ۲۰۰۹ میلادی است.

بر این اساس پیش بینی می شود ضریب نفوذ باند پهن موبایل در کشورهای توسعه یافته نیز به ۸۴ درصد برسد. با این وجود نرخ رشد باند پهن موبایل توسعه سریعی در کشورهای در حال توسعه به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود این فناوری در کشورهای در حال توسعه از کشورهای توسعه یافته پیشی بگیرد.

آفریقا پیشرو در رشد باند پهن موبایل در دنیا
بر اساس آمارهای ارایه شده از مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی فاوا که توسط دانشگاه علم و صنعت جمع آوری شده است، نفوذ باند پهن موبایل در کشور آفریقا از ۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۴ خواهد رسید که این امر بیانگر آن است که آفریقا در رشد باند پهن موبایل در دنیا پیشرو است.

هم اکنون سطح نفوذ باند پهن موبایل در اروپا ۶۴ درصد و در آمریکا ۵۹ درصد از سایر کشورها بالاتر است و پس از این کشورها، کشورهای مشترک المنافع با ۴۹ درصد ضریب نفوذ، کشورهای عربی ۲۵ ضریب نفوذ، آسیا و اقیانوسیه با ۲۳ درصد و آفریقا با ۱۹ درصد ضریب نفوذ در جایگاه های قبلی قرار می گیرد.

هم اکنون منطقه آمریکا به عنوان دومین منطقه دارای سطح نفوذ بالا بیش از نیم میلیارد مشترک باند پهن دارد و منطقه آسیا- اقیانوسیه نیز تا پایان سال ۲۰۱۴ به بیش از یک میلیارد اشتراک باند پهن موبایل دست خواهد یافت. با این حال آفریقا با نرخ رشد بیش از ۴۰ درصد بیشترین میزان رشد باند پهن در دنیا را به خود اختصاص داده است.

شمار مشترکان موبایل به میزان جمعیت کره زمین می رسد
با توجه به این که تعداد اشتراک تلفن همراه در دنیا به بیش از ۷ میلیارد نفر می رسد پیش بینی شده که تا انتهای سال ۲۰۱۴ تعداد مشترکان موبایل در سراسر جهان به میزان جمعیت روی کره زمین برسد.

بر این اساس ضریب نفوذ موبایل در دنیا ۹۶ درصد گزارش شده که بیش از نیمی از این تعداد در ناحیه آسیا و اقیانوسیه قرار دارد و ضریب نفوذ موبایل در کشورهای در حال توسعه هم اکنون ۹۰ درصد است و این ضریب نفوذ در کشورهای توسعه یافته به ۱۲۱ درصد می رسد.

در این راستا سهم اشتراک تلفن های همراه می تواند نقش موثر و مستقیمی بر سطح توسعه یافتگی کشورها داشته باشد و بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۱۴ آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به ترتیب بیشترین نرخ رشد موبایل را به خود اختصاص دهند و از آنجایی که رشد باند پهن ثابت در کشورهای در حال توسعه در حال کند شدن است پیش بینی می شود تبادل اطلاعات از طریق اینترنت پرسرعت بر روی موبایل بیش از پیش فراگیر شود.

۳ میلیارد نفر در جهان از اینترنت استفاده می کنند
بررسی ها نشان می دهد تقریباً یک نفر از هر سه نفر در کشورهای در حال توسعه به اینترنت متصل است و تعداد کاربران اینترنت در سطح جهان به حدود ۳ میلیارد نفر رسیده است که دو سوم این کاربران در کشورهای در حال توسعه هستند.

این در حالی است که در سطح جهان هنوز ۴ میلیارد نفر از اینترنت استفاده نمی کند که بیش از ۹۰ درصد این افراد در کشورهای توسعه یافته هستند. با این وجود گفته می شود ضریب نفوذ اینترنت در اروپا ۷۵ درصد و در آمریکا حدود ۸۰ درصد است و یک سوم از جمعیت آسیا و اقیانوسیه و ۲۰ درصد از جمعیت آفریقا از اینترنت استفاده می کنند.

در این آمارها اعلام شده که ۴۴ درصد خانوارها اکنون از خانه به اینترنت دسترسی دارند و نزدیک به یک سوم این خانوارها در کشورهای توسعه یافته هستند و نرخ رشد دسترسی اینترنت خانگی در این کشورها بیش از ۳ برابر است.

همچنین در انتهای سال ۲۰۱۴ پیش بینی شده که از هر دو خانوار یک خانوار در کشورهای مشترک المنافع و یک خانوار از هر ۱۰ خانوار در آفریقا به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.

وضعیت اینترنت پرسرعت ایران
با توجه به لزوم ارتقاء سطح دسترسی به اینترنت در دنیا و الزام برای استفاده از این ابزار در توسعه یافتگی کشورها در سرعت پهنای باند در اشتراکات پرسرعت کشورهای مختلف تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند.

بر اساس آخرین آمار ارایه شده هم اکنون کره جنوبی با سرعت دسترسی بیش از ۱۰ مگابیت بر ثانیه نخستین کشور در دنیا محسوب می شود که اینترنت پرسرعت به کاربران خود ارایه می دهد و بعد از این کشور فرانسه، ایسلند، دانمارک، هنگ کنگ و آندورا قرار دارند.

در این میان کشورهایی مانند شیلی، ترکیه، برزیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین اینترنت پرسرعت با حداقل ۲ مگابیت بر ثانیه و حداکثر ۱۰ مگابیت بر ثانیه به مشترکان خود ارایه می دهند اما در این میان کشور ما در رده های پایین جدول دسترسی به اینترنت پرسرعت قرار دارد که اینترنت با سرعت حداقل ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه به مشترکان ارایه می کند.

در این جدول کشور ما در جایگاهی هم رده نامیبیا، سنگال، سوازیلند، گویان، بوتان، بولیوی، ازبکستان، زیمبابوه، بنگلادش و غنا است.
کد مطلب: 30770
نام شما
آدرس ايميل شما


مهدی
feedback
همیشه در هر زمینه ای رکورد داریم البته از نوع (-)
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام