۴
۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
نگاهی به وعده‌های دولت در حوزه پهنای‌باند

آیا گره پهنای باند اینترنت کشور گشوده می‌شود؟

ایتنا- مدت‌هاست که مسئولان دلیل اصلی بی‌کیفیتی و سرعت و اختلال اینترنت ایران را پهنای باند می‌دانند.
آیا گره پهنای باند اینترنت کشور گشوده می‌شود؟


رسیدگی به پهنای باند یکی از اولین هدف‌های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم است، این موضوع را می‌توان از صحبت‌های جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برداشت کرد.


به گزارش ایتنا از ایسنا،‌ نصرالله جهانگرد در مورد پهنای باند اینترنت گفته بود: رسیدگی به این موضوع جزو اولین دستورات وزیر به بنده بوده است که براساس آن باید یک کمیته تخصصی شکل بگیرد و تکلیف برنامه پنجم توسعه که براساس آن ۶۰ درصد خانوارها و کلیه کسب‌و‌کارها از اینترنت با پهنای باند بالا برخوردار باشند، مشخص کنند که امیدواریم با اقدام‌های در دست اجرا، این امر تا سه سال آینده محقق شود.

کمی بعد از این سخنان معاون وزیر ارتباطات از آزادسازی ورود پهنای باند خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر کشور با کمبود پهنای باند بسیار زیاد مواجه بوده و هم اکنون طرح آزادسازی واردات پهنای باند در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی است. رگولاتوری از نظر قانونی در حال بررسی این موضوع است و ما موافقیم که بخش خصوصی زیر نظر شرکت ارتباطات زیرساخت، پهنای باند اینترنت در کشور را تامین و توزیع کند.

اما جهانگرد چند ماه بعد گفت: ورود پهنای باند به کشور مانند مرزهای بین‌المللی است و هیچ کشوری مرزهای بین‌المللی خود را رها نمی‌کند. باید پهنای باند را کنترل و مدیریت کرد. اعمال سیستم کنترلی برروی پهنای باند را هر کشوری انجام می‌دهد و هزینه‌ای را به ازای آن دریافت می‌کند. شاید از این موضوع برداشت کرد که بحث ورود پهنای باند به کشور توسط شرکت‌های خصوصی به فراموشی سپرده شده یا طرح آن شکست خورده است.

او در تاریح ۲۷ آبان سال ۹۲ در مورد وضعیت پهنای باند کشور تاکید کرد که در آغاز کار دولت میزان ارتباط اینترنت بین الملل ۷۰ گیگابیت بر ثانیه بوده درحالی که هم اکنون راندمان را تا حدود ۳۰ گیگابیت افزایش داده‌ایم و در تلاشیم این رقم تا پایان سال ۹۲ به ۱۲۰ گیگابیت برسد.

به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات در سال گذشته سرانه اینترنت به ازای هر ایرانی دو کیلوبیت بر ثانیه بوده است که در مقایسه با سایر نقاط دنیا چندان مطلوب به حساب نمی‌آید. ظرفیت اینترنت در کشور باید به یک ترابایت برسد.

اما وزیر ارتباطات نیز معتقد است که سرعت اینترنت در ایران تعریفی ندارد و در حال حاضر اینترنت فراگیر شده و در همه سطوح خانواده‌ها، شهرستانها به صورت گسترده وجود دارد.

واعظی در پایان ۱۰۰ روز اول آغاز کار دولت تاکید کرد: همکاران ما زحمت کشیدند و گام مهمی را برداشتند برای اینکه در این دوره تولید داشته باشند. در رابطه با پهنای باند در داخل ۶۲۰ گیگابایت بر ثانیه داشتیم که امروز به ۸۲۰ گیگابایت بر ثانیه رساندیم. همچنین در رابطه با فیبر نوری و امواجی که در داخل وجود دارد در این ۱۰۰ روزه ۱۵۰ کیلومتر فیبر نوری کشیده شد؛ همه این امکانات در رابطه با زیرساخت بوده که ما تا به امروز توانستیم فراهم کنیم.

وی همچنین اظهار کرده بود: در حال حاضر سرعت نیاز مردم از آن امکاناتی که تولید می‌شود، بیشتر است. به طوری که ما ۱۰۰ روز قبل پهنای باند‌مان ۷۱ بود امروز ۱۱۰ است و من قول دادم در ۱۰۰ روز دوم به ۱۵۰ برسد و تا فروردین به ۲۰۰.

با تمام این اوصاف طبق آمار اعلام شده ظرفیت اینترنتی فعلی کشور در حال حاضر ۱۵۰ گیگابایت بوده است و باید منتظر ماند و دید رسیدگی‌های دولت یازدهم چقدر می‌تواند گره کور پهنای باند در کشور را باز کند.
کد مطلب: 30728
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
جمله اخر رو خوب اومدی:

باید منتظر ماند و دید رسیدگی‌های دولت یازدهم چقدر می‌تواند گره کور پهنای باند در کشور را باز کند.


ما هم منتظریم.
feedback
اتصالات امارات داره اینترنت 500 مگ میده 5000 درهم که میشه 3.5 میلیون یعنی هر مگ 7000 تومان تازه دسترسی هم بدون شریب اشتراک هست و به صورت نا محدود با پشتیبانی فوق العاده بالا
الان اتصالات اینترنت 1 10 20 50 100 300 500 مگ میده
سرانه درامد در امارات هم حدود 45.000 دلار هست
متخصص فناوری اطلاعات
feedback
اصولاً مدیران ما فقط مشغول تشکیل کمیته و جلسه هستند...
feedback
تقصیر ما نیست تقصیر کوسه های گرسنه خلیج فارس هستش :)
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام