کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هوش مصنوعی یک ضرورت یا یک تهدید

افزایش طول عمر با روبات

خبرگزاری مهر , 30 ارديبهشت 1393 ساعت 11:04

ایتنا- آیا شما هم فکر می‌کنید آینده روبات‌ها با این سرعت پیشرفت خطرناک است؟ اگر روبات‌ها ترمیناتور کنترل دنیا را به دست بگیرند چطور؟




پیشرفت های قابل توجه در ساخت روبات های مختلف طی چند سال اخیر، آینده ای را ترسیم می کند که در آن روبات ها قادر به انجام هر کاری هستند.


به گزارش ایتنا از مهر، مهندسان در سراسر جهان در اقدامی که هدف آن رفاه بیشتر انسان است روبات هایی ساخته اند که می توانند در بسیاری از زمینه ها جایگزین انسان شده و بشر را از انجام کارهای دشوار و خطرناک معاف کنند.

اما در عین حال روبات هایی نیز طراحی می شوند که هدف آنها کشتن انسانهاست و روبات قاتل آن دسته از تسلیحات نظامی هستند که بدون نیاز به دخالت و نظارت بشر، قادر به یافتن و حمله به هدف‌های نظامی اند.

اگرچه اینگونه تسلیحات هنوز به مرحله تولید و بهره برداری نرسیده اما تلاش در این مورد آغاز شده و در نتیجه، اقدام پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد.

در همین اثنا، هوش روبات ها هر روز در حال پیشرفت و همین امر موجب شده برخی مردم آینده شوم و ترسناکی را پیش بینی می کنند که در آن تعداد ماشین های هوشمند از انسانها پیشی می گیرد و روبات های شبه نابودگر( ترمیناتور) هدایت دنیا را به دست خواهند گرفت.

اما متخصصان علم روباتیک این نگرانی ها را رد کرده و می گویند فناوری های روباتیک به قیمت آینده انسانها، تکامل نخواهد یافت.

محققان می گویند می‌توانند هوش مصنوعی خلق کنند که قادر به ارزیابی خودکار موقعیتی دشوار و اتخاذ تصمیم‌های اخلاقی پیچیده باشد که بر دستورالعمل‌های سختگیرانه غلبه کند.

"کوری لاتان" مدیر اجرایی شرکت مهندسی "آنترو ترونیکس" در مریلند در کنفرانسی به نام "فردا اینجاست" اعلام کرد: هدف از این فناوری افزایش توانایی های انسان است.

فناوری روباتیک، از ایستگاه بین المللی فضایی گرفته تا اتاق های جراحی، دستیابی به موفقیت های شگفت انگیزی را برای انسان به ارمغان آورده است اما این تعامل انسان – ماشین باید توانایی های احساسی و شناختی را نیز فراهم کند.

لاتان این سئوال را مطرح کرد که فناوری در آینده اجازه چه کاری را به ما می دهد و یا ما را به انجام چه کاری مجبور می کند؟ و در پاسخ به این سئوال پیشرفت های مثبتی را پیش بینی کرد.

وی که پیش از این روبات هایی را برای کودکان مبتلا به فلج مغزی می ساخته، در یک جهش ناگهانی به تولید وسایل الکترونیکی مصرفی پیشرفته روی آورده است.

این فعال روباتیک ساخت روبات هایی را آغاز کرده است که به درد کودکان مبتلا به اوتیسم می خورد.

لاتان می گوید: امروزه فناوری های پوشیدنی و توان محاسباتی به سرعت در حال پیشرفت هستند و حوزه ای که می تواند برای این فناوری ها اهرم تلقی شود، سلامت و درمان است.

وی ادامه داد: وقتی یک بیمار به پزشک مراجعه می کند پزشک دمای بدنش را می گیرد، قد و وزن و فشار خون وی را بررسی می کند اما سلامت روان را چگونه بررسی می کند؟

لاتان تاکید کرد: ما مغز خود را نادیده می گیریم. اگر پزشکان بتوانند سلامت مغز را در طول زمان رهگیری کنند می توانند تغییراتی مانند ضربه مغزی، افسردگی یا آلزایمر را تشخیص دهند.

به گفته وی اگرچه هنوز تا عرضه فناوری های ذهنخوان راه خیلی طولانی باقی است اما سیستم های مداخله مغز – رایانه، هر روز بیشتر و بیشتر پیچیده می شوند.

مدیر اجرایی شرکت مهندسی "آنترو ترونیکس" می گوید: تصور کنید به زودی، روزی فرا رسد که تلفن هوشمند بتواند وضعیت عاطفی یک فرد را ثبت کرده و آن را به دیگران نشان دهد. یا معلم بتواند توجه دانش آموزانش را به درس بسنجد و یک مدیر نیز همین کار را در مورد کارمندانش انجام دهد.

در حال حاضر تلفن های هوشمند به افراد کمک می کند در ورود به مکانهای پیچیده و ناآشنا مانند متروی نیویورک راه خود را بیابند و گم نشوند.

در آینده روبات های مراقبی عرضه خواهند شد که می توانند به افراد سالخورده در مبارزه با بیماری های روحی شان کمک کنند. اگر چنین روبات هایی بتوانند به سلامت روان انسان کمک کنند می توانند به طور چشمگیری فرایند پیری را در انسان تغییر دهند.

پدر لاتان نشانه هایی از اختلالات شناختی را از خود نشان داده و به آپنه خواب مبتلا شده است: اختلالی که تنفس را در هنگام خواب مختل می کند و اجازه نمی دهد مغز به اکسیژن کافی دسترسی داشته باشد.

دستگاهی موسوم به CPAP توانسته به این مرد کمک کند تا راحت تر نفس بکشد اما لاتان متوجه می شود پدرش همیشه خواهان استفاده از این دستگاه نیست.

در حالی که یک اپلیکیشن تلفن هوشمند می تواند به پدر لاتان کمک کند اما این پژوهشگر می گوید آنچه که پدرش به آن نیاز دارد یک روبات سرایدار و مراقب است.


کد مطلب: 30613

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/30613/هوش-مصنوعی-یک-ضرورت-یا-تهدید

ايتنا
  https://www.itna.ir