۲
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲

آمار جالب از سرعت اینترنت در استرالیا/برترین‌های پهنای باند اینترنت در جهان

ایتنا- این روزها که اینترنت با همه زوایای زندگی گره خورده، کشورهای پیشرفته می‌دانند که اگر خود را با شرایط جهانی وفق ندهند، از رقبا عقب می‌مانند.
آمار جالب از سرعت اینترنت در استرالیا/برترین‌های پهنای باند اینترنت در جهان


تکنولوژی روز به روز در حال تغییر و گسترش است و در این میان، اینترنت به عنوان پایه و اساس فناوری اطلاعات، حرف نخست را می‌زند.
اینترنت که در بدو ورود فقط در رایانه‌های خانگی و به صورت dialup کارکرد داشت، حالا دیگر در وسایلی مانند لپ تاپ، تبلت، تلفن‌های هوشمند و از همه جالب‌تر در اشیاء کاربرد دارد و می‌توان بیشتر امور خانه را از راه دور کنترل کرد.

سرعت اینترنت نیز در جهان در حال تغییر است و روندی افزایشی دارد و با توجه به نقش آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، همه کشورها تلاش دارند تا با ورود به این عرصه، از رقبای خود عقب نمانند چون به خوبی می‌دانند اگر نتوانند خود را با شرایط جهانی وفق دهند، دچار مشکل می‌شوند.

لازمه تحقق این امر نیز دسترسی آسان کاربران به اینترنت پرسرعت و افزایش پهنای باند است و در این میان، استرالیا یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشته است در این خصوص در گزارشی که به تازگی توسط مرکز IDC استرالیا منتشر شده، آمده است تا پایان سال۲۰۱۳حدود ۸۳ درصد خانوارهای این کشور به اینترنت پرسرعت خانگی دسترسی پیدا کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن که۷۹ درصد بود، روندی افزایشی و رو به رشد را نشان می‌دهد.


استرالیا عقب‌تر از آسیا در میدان اینترنت
گزارش منتشره توسط مؤسسه تحقیقاتی IDC استرالیا همچنین نشان می‌دهد سرعت پهنای باند اینترنت استرالیا نیز در سال گذشته بهبود یافته است ولی با این وجود همچنان از آسیا که جای پایش را برای اینترنت پرسرعت محکم کرده، عقب است.

یکی از متغیرهایی که برای کیفیت اینترنت در نظر می‌گیرند، متوسط حداکثر سرعت اتصال به اینترنت (Average peak connection speed) است که این رقم در استرالیا در سال ۲۰۱۳ به ۳۰.۱ مگابیت بر ثانیه رسید و به این ترتیب جایگاه سی‌ام را در میان کشورهای مختلف از این نظر به دست آورد.

این رقم نشان از بهبود وضع اینترنت در استرالیا نسبت به سال ۲۰۱۲ دارد چون در این سال متوسط حداکثر سرعت اتصال به اینترنت این کشور ۲۲.۸ مگابیت بر ثانیه بود و در جایگاه سی و ششم جدول قرار داشت. البته با وجود افزایش سرعت اینترنت در استرالیا، این کشور همچنان از ایالات متحده امریکا و بریتانیا نیز عقب‌تر است.

البته رقمی که برای سرعت اینترنت استرالیا عنوان شد به حداکثر سرعتی که کاربر در طول استفاده از اینترنت به آن دسترس دارد مربوط می‌شود ولی واقعیت این است که کاربر در تمام مدت استفاده از اینترنت، از چنین سرعتی برخوردار نیست و در ساعات مختلف بسته به شرایط مختلف، با سرعت‌های متفاوت اینترنت مواجه می‌شود به همین دلیل متغیری به نام متوسط سرعت اینترنت (Average connection speed) را نیز در نظر می‌گیرند.

استرالیا از نظر متوسط سرعت اینترنت با ۵.۵ مگابیت بر ثانیه، رده چهل و سوم را در سال ۲۰۱۳ به دست آورد که این رقم نسبت به سرعت ۴.۳مگابیت برثانیه سال ۲۰۱۲، حدود ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.


دسترسی ۳.۱ میلیون استرالیایی به پهنای باند پرسرعت
شرکت آکامای Akamai نیز که شبکه‌ای از سرورها برای انتقال محتوای اینترنت است و مقر آن در کمبریج ماساچوست قرار دارد در جدیدترین گزارش خود آورده است در حال حاضر ۳.۱ میلیون استرالیایی به پهنای باند پرسرعت یعنی با سرعت بین ۲۵ تا ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند که این پهنای باند از طریق فیبر نوری، ترکیبی از فیبر و شبکه و همچنین شبکه وایرلس تأمین می‌شود.

البته این سرعت بالا فقط در نواحی خاصی از استرالیا دیده می‌شود و در مقابل،۹۲۰ هزار کاربر نیز به اینترنت با سرعت کمتر از ۴.۸ مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند.

هرچند سرعت کم اینترنت چندان خوشایند نیست ولی دسترسی نداشتن به این شاهراه ارتباطی، مطمئناً غم‌انگیزتر است چون در حال حاضر ۷۰۰ هزار منطقه در استرالیا یافت می‌شود که ساکنان آن به هیچ پهنای باندی دسترسی ندارند و البته قرار است در قالب برنامه‌هایی جدید شامل سیگنال‌های ماهواره‌ای، فیبر نوری، HFC و شبکه‌های وایرلس با سرعت بالا، به مشکلات مردم در چنین مناطقی نیز خاتمه داده شود.


همچنین در این گزارش آمده است هنوز هم ۷.۱ میلیون استرالیایی به اینترنت با سرعت کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند و در حال حاضر ۳.۷ میلیون استرالیایی در نقاطی از این کشور زندگی می‌کنند که حداکثر سرعت اینترنت آنها کمتر از ۹ مگابیت بر ثانیه است.

از سویی دیگر تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد میزان استفاده از اینترنت در شهرهای بزرگ استرالیا بیشتر از شهرهای کوچک این کشور است و یکی دیگر از مواردی نیز که در تعداد کاربران نقش دارد، میزان درآمد افراد است.
همچنین هرچه میزان درآمد خانوارها بیشتر باشد، میزان استفاده از اینترنت هم در میان آنها بالاتر می‌رود طوری که در سال گذشته ۹۸ درصد کسانی که درآمد بالای ۱۲۰ هزار دلار استرالیا داشتند جزو کاربران پروپاقرص اینترنت محسوب می‌شدند ولی در مقابل، فقط ۵۷ درصد خانوارهایی با درآمد کمتر از ۴۰ هزار دلار استرالیا به اینترنت دسترسی پیدا کردند.

همچنین در این گزارش آمده است۸۱ درصد خانوارهای استرالیایی هر روز در خانه با اینترنت کار می‌کنند ولی ۱۶ درصد آنها فقط هفته‌ای یک بار سراغ اینترنت خانگی می‌روند. طبق آماری که منتشر شده است، تعداد کاربران اینترنت در استرالیا با سن آنها نیز نسبت مستقیم دارد طوری که اینترنت پرسرعت، تقریباً پای ثابت همه خانه‌هایی است که فرزند زیر ۱۵ سال دارند و این رقم به ۹۶ درصد می‌رسد و در مقایسه با آن، تنها۷۸ درصد خانواده‌هایی که فرزند زیر ۱۵ سال ندارند کاربر اینترنت هستند.

طبق این آمار، سهم عمده کسانی که به اینترنت دسترسی دارند با ۹۷ درصد، مربوط به رده سنی ۱۵ تا ۱۷ سال است که بیشتر آنها هم مرد هستند و در مقابل، گروه سنی ۶۵ سال به بالا با ۴۶ درصد، کمترین سهم کاربران اینترنت استرالیا را به خود اختصاص داده است که البته بخش زیادی از آن را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین در این گزارش آمده است ۷۶ درصد کاربران اینترنت در استرالیا به خرید اینترنتی بویژه در ۳ بخش عمده سفر، ذخیره کردن جا، تهیه بلیت و...، خرید سی دی، کتاب، فیلم و همچنین خرید آنلاین لباس، جواهرات و مواد آرایشی و بهداشتی عادت دارند و ۲۴ درصد آنها نیز هرگز در طول سال خرید اینترنتی نمی‌کنند.


برترین‌های پهنای باند اینترنت در جهان
به هر حال جدیدترین آمار نشان می‌دهد با وجودی که استرالیا از متوسط حداکثر سرعت اتصال به اینترنت جهانی(۱۷.۹مگابیت بر ثانیه) و همچنین متوسط سرعت اینترنت جهانی (۳.۶ مگابیت بر ثانیه) جلوتر است ولی همچنان از برخی کشورهای توسعه یافته جهان، عقب مانده و باید برای رسیدن به صدر جدول تلاش بیشتری داشته باشد.

طبق این گزارش، تعداد استرالیایی‌هایی که در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ به اینترنت پرسرعت با پهنای باند مناسب دسترسی پیدا کرده‌اند به ۷.۳ میلیون نفر رسیده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۱-۲۰۱۰ روندی افزایشی نشان می‌دهد ولی ۴ کشور برتر جهان از نظر متوسط حداکثر سرعت اتصال به اینترنت، همچنان آسیایی هستند.

در حال حاضر هنگ کنگ، کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور پرسرعت‌ترین پهنای باند جهان را در اختیار دارند و تایوان هم در رتبه هشتم قرار دارد. به این ترتیب حدود نیمی از کشورهایی که در جمع پرسرعت‌ترین پهنای باند اینترنت در جهان دیده می‌شوند، در ردیف کشورهای آسیایی قرار دارند.

هرچند سال ۲۰۱۳ برای اندونزی چندان خوشایند نبود و تنها کشور آسیایی محسوب می‌شود که روندی نزولی در سرعت پهنای باند و رده بندی جدول مربوط به آن داشته است. کاهش ۳۰ درصدی سرعت پهنای باند اینترنت این کشور، متوسط سرعت آن را به ۹.۷ مگابیت بر ثانیه رسانده است و همین امر باعث شد تا اندونزی از جمع ۱۰۰ کشور جدول بیرون بیاید و به جایگاه صد و پانزدهم نقل مکان کند.

هندوستان نیز تنها بازار بزرگ و عمده آسیایی است که با متوسط حداکثر سرعت اتصال به اینترنت ۹ مگابیت بر ثانیه پس از اندونزی قرار گرفته است و البته چین نیز با متوسط سرعت ۱۱.۳ مگابیت بر ثانیه نتوانسته در این زمینه جایگاه چندان مناسبی به دست آورد.

Hamadoun Toure دبیر کل اتحادیه بین‌المللی مخابرات معتقد است تقریباً همه بازارهای عمده آسیا تحت‌الشعاع این سرعت مناسب اینترنت و پهنای باند قرار گرفته‌اند و همین امر وضع بازارها را نسبت به سال گذشته حداقل ۱۲ درصد بهبود بخشیده و ارتقا داده است.

وی معتقد است تمرکز بر سرعت بالای اینترنت در آسیا تأثیرات مثبت فراوانی در اقتصاد این قاره داشته است طوری که گاه برخی امور کاملاً زیر و رو شده‌اند. در حال حاضر اینترنت و بویژه پهنای باند، نقشی کلیدی در توسعه اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کند و باید حتی در کشورهای فقیر در اولویت قرار گیرد چرا که مطمئناً با این کار می‌توان به رونق اقتصادی چنین مناطقی کمک کرد.
کد مطلب: 29923
نام شما
آدرس ايميل شما


محمود
feedback
خدا ........
جالبه! رتبه اینترنت ایران 186 از 186 اونوقت به قول برخی مسئولین عزیز رتبه ی اول خاورمیانه از لحاظ صنایع ارتباطی رو داره ؟؟؟؟!
mori
feedback
ما با این وضع اینترنتی که داریم میانگین سرعت اسیا رو هم خراب کردیم
محض رضای خدا
چه وضعشه اخه جناب وزیر ارتباطات؟؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام