۲
۰
plusresetminus
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۰

ناپدید شدن هواپیمای مالزی در عصر GPS و فناوری

ایتنا - کارشناسان هنوز متوجه نشده‌اند که هواپیمای مالزی به همراه 239 مسافر و خدمه چطور ناپدید شده است که هیچ سیستم ردیاب ماهواره‌ای و الکترونیکی هم نتوانسته اثری از آن ثبت کند.
ناپدید شدن هواپیمای مالزی در عصر GPS و فناوری


کارشناسان هوانوردی دلایل مختلفی را برای گم شدن هواپیمای "کوالالامپور – پکن" مطرح کرده‌اند و فرضیه‌های مختلف را در این زمینه بررسی می‌کنند که در این زمینه کشورهای مختلف به کمک خطوط هواپیمایی مالزی آمده‌اند تا این معما را حل کنند.


به گزارش ایتنا، بر اساس نخستین فرضیه گفته می‌شود که احتمالا بر اساس یک اختلال، این هواپیما ارتباط ماهواره‌ای خود را از دست داده و به همین خاطر هیچ ردی از آن باقی نمانده است.

هواپیماها به‌طور معمول با فناوری‌های ردیابی ماهواره‌ای مسیر پیش رو را دنبال می‌کنند و در جهت مورد نظر به حرکت خود ادامه می‌دهند.
اما برخی هواپیماها در نقاط خاص، این ارتباط را از دست می‌دهند و تنها به واسطه یک رادار سیستم کنترلی خود را در اختیار خلبان می‌گذارند.

بر اساس این فرضیه، اگر هواپیمای یاد شده به آخرین فناوری GPS مجهز باشد، احتمال می‌رود که این فناوری، آسیب دیده یا غیرفعال شده باشد.

"فرانک گراهام"(Frank Graham) مدیر شرکت امنیت پرواز AeroVox Forensics گفت: «معمای گم شدن یک هواپیما بسیار بزرگ است و می‌تواند به خاطر شرایط آب‌وهوا، جریان‌های جوی، حت آخرین موقعیت شناخته شده و ... پیچیده‌تر هم بشود. مهم‌تر از همه این است که این هواپیما در بالای اقیانوس ناپدید شده است.»

پرواز شماره MH370 خطوط هوایی مالزی با ۲۳۹ مسافر و خدمه شهر کوالالامپور را به مقصد پکن ترک کرد و سیستم‌های کنترل هوایی به صورت ناگهانی آن را گم کردند و هنوز هیچ اطلاعاتی از آن به دست نیامده است.


فرضیه دومی که در این زمینه مطرح شده، سقوط این هواپیما در دریای بین مالزی و ویتنام است. این هواپیما از نوع بوئینگ 777-200ER بوده که تاکنون هیچ پرواز ناموفقی در سراسر جهان نداشته است.

در یک فرضیه گفته می‌شود که این هواپیما در آسمان منفجر شده و تمام سیستم‌های الکترونیکی آن از کار افتاده است.
اما کارشناسان می‌گویند که ماهواره‌های ردیاب هیچ انفجاری را در این منطقه گزارش نداده‌اند.

همچنین برخی کارشناسان مطرح کرده‌اند که احتمال دارد هر دو موتور این جت بزرگ از کار افتاده باشد که در این صورت هواپیما می‌تواند ۱۵۰ کیلومتر در آسمان پرواز کند و این مسئله به خلبان فرصت می‌دهد تا با استفاده از دستگاه‌های کنترلی به برج مراقبت اطلاع دهد یا سیستم‌های الکترونیکی هشدار دهنده هواپیما را فعال کند.

لازم به ذکر است که نیروی هوایی مالزی روز گذشته به شبکه تلویزیونی CNN گزارش داد که احتمالا این هواپیما پیش از ناپدید شدن صدها مایل در خلاف مسیر خود حرکت کرده و به عبارت دیگر در مسیر برگشت به سمت مالزی بوده است.

آخرین اتفاق مشابه در این زمینه مربوط به شرکت هواپیمایی Air France می‌شود که هواپیمای Airbus آن که شهر ریودجنیرو برزیل را به مقصد پاریس ترک کرده بود، در دریای آتلانتیک سقوط کرد.

بررسی محققان در این سقوط بزرگ تا چندین روز به نتیجه نرسید و جعبه سیاه هواپیما هم حدود دو سال بعد کشف شد.
 
کد مطلب: 29892
نام شما
آدرس ايميل شما


مهدی
feedback
کار کار این روسیه یا چین جهان خوار هستش
239 نفر آدم بی گناه رو به کشتن دادن رفت......
feedback
کار شیطان بزرگ است!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام