۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۸
حوزه ICT در سالی که گذشت

سالی که فیس‌بوک نیمه‌رسمی و واگذاری تلفن ثابت نوبتی شد

ایتنا- سال 92، سال پرماجرایی برای حوزه ICT ایران بود. از شکستن تابوی فیس‌بوک توسط یکی از وزرای محبوب دولت جدید تا کشمکش بر سر تماس تصویری رایتل!
سالی که فیس‌بوک نیمه‌رسمی و واگذاری تلفن ثابت نوبتی شد


امسال برای فیس بوک سال خوبی بود؛ حضور برخی وزرای دولت یازدهم چهره نیمه رسمی به این شبکه داده است؛ امسال یک بار دیگر خطر افزایش تعرفه از بیخ گوش همراه اولی‌ها گذشت؛ ADSL بیست درصد ارزان شد و واگذاری تلفن ثابت صف نوبت تشکیل داد.


به گزارش ایتنا از فارس، سالی که گذشت به دلیل همزمانی با پایان دولت دهم و آغاز دولت یازدهم، بیشتر به دوره گذر و تغییر سیاست‌ها گذشت.

دوره‌ای که برخی تصمیم‌های در آستانه اجرای دولت دهم با روی کار آمدن سکانداران جدید لغو شد و در دولت جدید چند ماهی نیز به بررسی اوضاع سپری شد و اکنون تازه کارها روی غلطک افتاده و تصمیم‌های تاثیرگذار اتخاذ می‌شود.

آنلاین بودن دولتمردان هم اتفاق جدیدی در سال ۹۲ بود؛ یا بهتر بگوییم دولتمردان فیس بوکی! سالی که علیر‌غم فیلتر بودن این شبکه اجتماعی، حضور برخی دولتمردان، چهره نیمه رسمی به آن بخشید.

 ADSL بیست درصد ارزان شد
یکی از رخدادهای مهم سال ۹۳ که در آخرین ماه از سال رخ داد، کاهش ۲۰ درصدی تعرفه سرویس ADSL بود.

این تصمیم با هدف حمایت از ۸۰ درصد کاربران اینترنت در کشور اتخاذ شد.

این تصمیم اعتراض سرویس‌دهنده‌های دیگر از جمله ارائه‌دهندگان ISP، ISDP و وایمکس را برانگیخت و آنها نیز خواهان استفاده از این تخفیف شدند اما این اعتراض تاثیری نداشت.

تصویب هزینه‌کرد درآمدهای وزرات ارتباطات در زیرساخت
از دیگر اتفاقات تاثیر‌گذار در سال ۹۳، تصویب لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات در مجلس بود.

همواره کمبود منابع برای سرمایه‌گذاری یکی از موانع اصلی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور عنوان می‌شد.
اما به موجب این قانون، مبالغی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان حق صدور مجوز، حق امتیاز و حق سهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات از اپراتورهای خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات وصول می‌کند به جای واریز به خزانه‌داری کل کشور، صد در صد به عنوان درآمد اختصاصی در لوایح بودجه سالانه برای وزارتخانه یاد شده منظور می‌شود.

این درآمد حاصله صرف هزینه‌های خدمات زیربنایی و فناوری اطلاعات در مناطق محروم و روستایی و ارائه‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تامین هزینه‌های آزاد‌سازی و خصوصی‌سازی و تملک دارایی‌های سرمایه وزارت ارتباطات خواهد شد.

اگرچه در سال ۹۳ این درآمد به طور کامل محقق نشد و از آن، مبلغی به بودجه صدا و سیما و شورای عالی فضای مجازی اختصاص یافت؛ اما انتظار می‌رود این خواسته همیشگی اهالی ICT در سال‌های آینده بتواند مسیر سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت را هموار کند.

توقف افزایش تعرفه همراه اول در دقیقه ۹۰/یکسان‌کردن شماره و تعرفه منتفی شد
امسال مانند سال ۹۲ همراه اول در افزایش تعرفه ناکام ماند.
امسال کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‌ای برای تعیین نرخ پایه مکالمه با تلفن‌همراه صادر کرد.

در گیرودار تغییر دولت بود که همراه اول با استناد به این مصوبه تصمیم به Flat (یکسان کردن) شماره و تعرفه در شبکه خود گرفت و این کار مستلزم افزایش تعرفه در شبکه بود.

با اندکی کش‌دار شدن موضوع، تغییر تعرفه همراه اول با ورود وزیر جدید ارتباطات مصادف شد و واعظی وزیر نیز در نخستین اقدام خود با این تصمیم همراه اول مخالفت کرد.

به این ترتیب موضوع یکسان شدن شماره و تعرفه همراه اول یک سال دیگر بی‌نتیجه ماند.

تغییر دبیر شورای عالی فضای مجازی و بازگشت آرامش به روابط سیاست‌گذاران حوزه ICT
امسال همچنین با تغییر ریاست جمهوری، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز تغییر کرد.
آخرین روزهای فعالیت شورا در دوران دبیر سابق با فعالیت خاموش و انفعال شورا همراه شد؛ اختلاف‌های متعدد دبیر سابق با وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، فضای نامساعدی را بین سیاست‌گذاران حوزه ICT ایجاد کرده بود و صدای این اختلاف‌ها هر روز از طریق تریبونی بلند‌تر شنیده می‌شد.

انتصاب دبیر جدید و دوران جدید فعالیت شورا، توانسته بار دیگر آرامش را به روابط مسئولان وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی بازگرداند و این همفکری و همکاری، پیشبرد تصمیم‌ها و اهداف کلان را تسهیل کرده است.

پس‌رفت در تلفن ثابت/واگذاری دیگر به روز نیست
عنوان آخرین اتفاق مهم سال ۹۳ را می‌توان به پسرفت در وضعیت تلفن ثابت اختصاص داد. اگرچه این موضوع تاثیرگذارترین اتفاق سال ۹۳ نبود؛ اما در نوع بسیار قابل توجه است.

امسال به دلایل متعددی که مهم‌ترین‌ آنها عدم تامین تجهیزات مخابراتی به دلیل تحریم‌ها عنوان شد، واگذاری تلفن‌ثابت در بسیاری از استان‌های کشور با مشکل مواجه شد.

حتی در مناطقی از پایتخت، متقاضیان در صف خرید خط تلفن منتظر می‌مانند و این مشکل در شهرهای تازه تاسیس بسیار مشهود‌تر بود.
کد مطلب: 29857
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
مبارکه
امیدوارم سال 93 بهتر هم بشود.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام