۱۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۹
گزارش ایسنا:

مرورگر بومی: یک کپی ناشیانه از فایرفاکس با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان!

ایتنا- ساینا، قرار است به فراگیر شدن زبان فارسی کمک کند، البته بدون خلاقیت، و مو به مو از الگویش، فایرفاکس، طراحی شده است!
مرورگر بومی: یک کپی ناشیانه از فایرفاکس با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان!


سازمان فناوری اطلاعات و زیرمجموعه آن یعنی مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت(متما) مدتی است با سرمایه ۴۰۰ میلیون تومانی مرورگری به نام "ساینا" طراحی کرده‌اند که در این زمینه جای چند سوال وجود دارد.


به گزارش ایتنا و بنا بر بررسی‌های فنی انجام گرفته در واحد فنی خبرگزاری ایسنا، نکاتی در خصوص این مرورگر قابل توجه است.

این مرورگر که بنا بر اعلام سایت متما تاکنون حدود ۱۰۰ هزار کاربر ایرانی آن را دانلود کرده‌اند اگرچه می‌تواند به واسطه آن‌که زبان آن فارسی است به فراگیر شدن دانش کامپیوتر در میان کاربران ایرانی کمک کند اما به هر صوت نکات قابل توجهی نیز دارد.

اگرچه طراحان و سازندگان این مرورگر بر این نکته تاکید دارند که ساینا مرورگری بومی و ایرانی است اما کافی است یک نظر به آن انداخته شود تا از همان طرح آن ایده شباهت و کپی‌برداری شدن آن از فایرفاکس در ذهن کاربر جرقه بزند.
چرا که برای طرح این مرورگر پرنده ای مشابه سیمرغ انتخاب شده که طرح این پرنده بسیار شبیه لگوی فایرفاکس است.
این درحالی است که با توجه به نیروهای متخصص بسیاری که در حوزه گرافیک وجود دارد قطعا این امکان میسر بوده که طرحی متفاوت برای این مرورگر انتخاب شود.

اما وقتی به بررسی این مرورگر بومی می‌پردازید این فرضیه بیشتر و بیشتر تقویت می‌شود چرا که اجزای مختلف مرورگر ساینا جزء به جزء همانند فایرفاکس است و تمام خصوصیات فایرفاکس در ساینا نیز وجود دارد.

حتی چینش منوها و گزینه‌های option در ساینا کاملا شبیه فایرفاکس است و تنها تفاوت عمده آن در این است که فایرفاکس به دلیل آنکه از زبان انگلیسی بهره می‌گیرد منوی آن سمت چپ صفحه ظاهر می شود و منوی ساینا در سمت راست. علاوه بر این تمام رفتارها و خصوصیات ساینا نیز مشابه فایرفاکس است و تنها کمی شکل ظاهری آن تغییر کرده است.

البته جا دارد به این نکته هم اشاره شود که البته خود فایرفاکس هم نسخه فارسی دارد اما در هر صورت میان ساینا و نسخه فارسی فایرفاکس تفاوت‌هایی نه چندان فاحش از نظر رنگ صفحه و... وجود دارد.

البته قطعا در ابتدای راه بومی سازی این انتظار زیادی است که بخواهیم مرورگر ایرانی با مرورگرهای مطرح دنیا رقابت یا برابری کنند و بی شک چنین انتظاری هم وجود ندارد حتی این که در ابتدای کار برای طراحی مرورگر ایرانی از نمونه‌های پر کاربرد جهان کمک گرفته شود موضوع قابل قبول و غیر قابل اجتناب است اما در این میان این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا انجام این نوع الگوبرداری‌ها نیاز به صرف هزینه‌های ۴۰۰ میلیونی دارد؟!

بنا بر آنچه سرپرست مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت(متما) در پاسخ به رسانه‌ها اعلام کرده و تا مدت‌ها نسخه‌ای از آن هم بر روی این سایت قرار داشته و البته به تازگی حذف شده، تاکنون برای راه اندازی این مرورگر هزینه‌ای ۴۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

همچنین گفته می‌شود طرح‌های بومی‌سازی شده با هدف ارتقای امنیت کاربران و جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات آنها در کشورهای دیگر راه اندازی می‌شوند که در این زمینه هم این سوال وجود دارد که آیا واقعا افرادی که مرورگری مانند فایرفاکس را طراحی کرده‌اند و ما از آنها الگوبرداری می‌کنیم قادر نخواهد بود در صورت علاقه از طریق مرورگر ایرانی هم اطلاعات مورد نظر خود را رصد کنند؟!

تاکنون با گذشت بیش از یک ماه و درخواست‌های متعدد ایسنا برای مصاحبه با مسوولان سازمان فناوری اطلاعات در این زمینه هیچ یک از این مدیران به ارائه توضیح نپرداخته‌اند در حالی که انتظار می‌رود سازمان فناوری اطلاعات و مسوولان آن حداقل پاسخگو بوده و شفاف سازیهای لازم در این زمینه را انجام دهند تا حتی اگر چنین مطالبی خلاف واقع است مردم و رسانه‌ها از جریان اصلی مطلع شوند و با انتشار این اطلاعات حداقل کاربران بدانند که در طراحی این مرورگر چه ویژگی‌هایی مورد توجه قرار گرفته و استفاده از ساینا چه مزیت‌هایی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

برروی سایت متما در ارتباط با ساینا اعلام شده است: «ساینا اولین مرورگر ایرانی است که مراحل بومی سازی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. در حال حاضر این پروژه مراحل تست و آزمون اولیه را طی می کند و تحویل آن پس از مرحله مذکور خواهد بود.»

همچنین برروی بخش اخبار ویژه این سایت آمده است: «تعداد دانلودهای انجام شده از مرورگر بومی ساینا طی دو ماه گذشته به مرز ۱۰۰۰۰۰ نسخه نزدیک شد.
در حال حاضر آخرین نسخه این مرورگر جهت نصب و استفاده برروی سیستم‌های عامل ویندوز و لینوکس از طریق آدرس الکترونیک saina.matma.ir در دسترس کلیه کاربران اینترنت و علاقه‌مندان به محصولات بومی است.»
 
کد مطلب: 29652
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
شماها فقط برید فیلتر کنید، حتی تقلید درست هم بلد نیستید.

متاسفم برای خودم و همه کاربران ایرانی.
سنندج
feedback
رفتاری ابلهانه برای تولید مرورگر بومی توسط ارکان دولت.
آیا این رفتارها چیزی جز حیف و میل کردن بیت المال است!! چه کسی مسئول بروزرسانی آن است! البته هزینه های میلیاردی هم برای پشتیبانی کنار گذاشته اند! آینده ای شبیه سایر پروژه های ملی
feedback
یک سوال کوچولو: این تقریبا نیم میلیارد تومان تو جیب چه کسانی رفته و چرا؟
کارشناس طراحی نرم افزار
feedback
Iran, Islamic Republic of
فایرفاکس و کروم مرورگرهای کد باز یا به اصطلاح اُپن سورس هستند. به این معنی که کد این نرم افزارها در اینترنت در دسترس عموم هست و هر کسی با کمی آشنایی به برنامه نویسی و استاندارها می تونه پس از ایجاد تغییرات دلخواه خودش مروگر رو با اسم مورد نظرش بده بیرون که معمولا هم برنامه نویسان در دنیا اینکار رو در اوغات فراقت و به صورت رایگان انجام می دهند. و متاسفانه میشه گفت که این دوستان دانشمند هم این مقدار پول رو فقط برای طراحی یه چیزی مثل قالب گرفتند.
برخی از مرورگرهای بر پایه هسته سورس کروم :
Torch
CoolNovo
Comodo Dragon
RockMelt
SRWare Iron
مرورگرهای بر پایه هسته فایرفاکس :
Waterfox
Pale Moon
SeaMonkey
Iceweasel
IceCat
Wyzo
سیمرغ
feedback
United States
تو سایتشون ویژگیهایی که این مرورگر را متمایز می کنه نوشته, خیلی راحت همه اینها به صورت افزونه می تواند برای فایرفاکس که این مرورگر را از روی اون ساختن قرار داد چه نیازی به اینکار بوده؟؟؟ (البته معلومه چرا.400 میلیونو بالا کشیدن به این عنوان)
-هارد کد کردن سرتیفیکتها داخل مرورگر!! لابد هرچی هم خواستن جعلی باشه هاردکد کردن داخلش!
امیر
feedback
یه کپی ، پیست 400 میلیون :D
فرهاد
feedback
به قران بمیرم ترک اینترنت کنم ولی از این مرورگر استفاده نمیکنم اگه پول بت الماله حرامش بشه هر کی گرفته
feedback
حکم دزدی از بیت المال در اسلام چیست؟محکوم کیست و محاکمه کجاست؟
feedback
این مرورگر حاصل دستاوردهای دولت قبلی هست :)
feedback
حضرت علی (علیه السلام) به ماموران دولت خود چنين دستور داده است:

ادقوا اقلالکم و قاربوا بين سطورکم و احذفوا من فضولکم و اقصدوا قصد المعاني و اياکم و الاکثار فان اموال المسلمين لا يحتمل الاضرار.

یعنی: قلمهاي خود را باريک بتراشيد و سطرها را در کنار هم و نزديک به يکديگر بنويسيد و اضافات و حرفهاي زيادي را حذف کنيد و فقط به معاني و مقاصد بپردازيد، «زيرا بيت المال مسلمانان تحمل زيانکاريهاي شما را ندارد».
feedback
یواش یواش دارم به کلمه ملی و بومی الرژی پیدا میکنم....

گندش در اومده دیگه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام