۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۶

بررسی معایب شبکه‌های وایرلس

ایتنا- وایرلس یکی از راه‌های رسیدن به اینترنت، در ایران و جهان است!
بررسی معایب شبکه‌های وایرلس


به طور کلی پهنای باند مورد نیاز، توان، محل کاربر، مالک شبکه و نوع سرویس عواملی هستند که فراهم آورندگان سرویس را به سوی انتخاب تکنولوژی Wi-Fi یا Wimax سوق می‌دهند.


به گزارش ایتنا از ایسنا وایرلس (Wireless) به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می‌شود که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو، به جای سیم و کابل، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می‌شود.

در مقایسه با شبکه‌های سیمی و با توجه به مزایا و معایب هر کدام از شبکه‌های سیمی و بی‌سیم، برپاکنندگان شبکه نسبت به انتخاب بهتر اقدام می‌کنند.

تکنولوژی وایرلس، را به سه رده عمده ثابت، قابل حمل و مادون قرمز تقسیم کرده‌اند. در دنیای امروز با افزایش جمعیت و رشد شهرها ضرورت برقراری ارتباط مفید و موثر بیش از پیش احساس می‌شود و همواره تغییر و تحول چشمگیری در این باره از سوی صاحبان صنعت ارتباطات در جهان صورت می گیرد.

مزیت استفاده از شبکه‌های وایرلس
در شبکه‌های بدون سیم هزینه‌ای صرف کابل کشی هم محور یا به هم تابیده شده و نیز فیبر نوری نمی شود. بلکه تنها از فرکانس رادیویی یا RF استفاده می‌شود.

نکته دیگر اینکه شبکه‌های بدون سیم انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به شبکه‌های کابلی دارند و نیز وقت کمتری صرف احداث آن شده و نگهداری آن بسیار آسان و با صرفه است. اما مزیت اصلی شبکه‌های بی سیم قابلیت تحرک کاربران است.

مشکلات استفاده از شبکه‌های وایرلس
اگر شبکه‌های وایرلس بدون مشکل بودند، حتما تا به حال جانشین شبکه‌های کابلی شده و آنها را از دور رقابت خارج می کردند. ولی مانند هر پدیده ای دیگر، در برابر مزایایی که دارند، مشکلاتی نیز وجود دارد.

یکی از مهمترین این مشکلات سرعت انتقال داده در این شبکه‌هاست. در متداول‌ترین شبکه‌های کابلی، نرخ ارسال اطلاعات ۱۰۰Mbps است و البته شبکه‌هایی با سرعت ۱۰۰۰ Mbp Gigabit Ethernet نیز در بازار وجود دارند ولی به علت قیمت زیاد تجهیزات این شبکه ها از آنها در موارد خاص استفاده می شود.

اما جدیدترین شبکه‌های وایرلس دارای سرعت ۱۰۸ Mbps است. اندازه این سرعت تابع شرایط مختلفی از جمله امواج رادیویی مزاحم، وجود نقاط کور در شبکه محیط، توان فرستنده‌های وایرلس، تعداد کاربران شبکه و عدم استفاده از پروتکل‌های امنیتی در شبکه است.

مساله دیگر امنیت در شبکه‌های وایرلس است. این شبکه‌ها خیلی آسان‌تر از شبکه‌های کابلی می توانند مورد دستبرد قرار بگیرند. استانداردهای جدید روشهای کدگذاری جدیدی معرفی می کنند تا امنیت این شبکه‌ها را بالا ببرند. اما روشهای کدگذاری سرعت انتقال را کاهش می‌دهد.

بر اساس این گزارش که اطلاعات آن از پایگاه مقالات علمی مدیریت برگفته شده است در شبکه‌های وایرلس برای انتقال اطلاعات از امواج رادیویی استفاده می‌شود. بنابراین این شبکه‌ها تمام مشکلات مربوط به استفاده از امواج رادیویی را نیز خواهند داشت.

تقسیم بندی سیستم‌های وایرلس
سیستم ثابت: از امواج رادیویی استفاده می‌کند و خط دید مستقیم برای برقراری ارتباط لازم دارد. بر خلاف تلفن های همراه و یا دیگر دستگاه‌های وایرلس، این سیستم‌ها از آنتن‌های ثابت استفاده می کنند و بطور کلی می توانند جانشین مناسبی برای شبکه‌های کابلی باشند و

برای ارتباطات پرسرعت اینترنت و یا تلویزیون مورد استفاده قرار گیرند. امواج رادیویی وجود دارند که می توانند اطلاعات بیشتری را انتقال دهند و در نتیجه از هزینه‌ها می‌کاهند.

سیستم قابل حمل: دستگاهی است که معمولا خارج از خانه، دفتر کار و یاد در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه‌های این سیستم عبارتند از: تلفن‌های همراه، نوت بوک‌ها، دستگاه‌های پیغام گیر و PDAها، این سیستم از مایکرویو و امواج رادیویی جهت انتقال اطلاعات استفاده می‌کند.

سیستم مادون قرمز: این سیستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنالهایی محدود بهره می برد. این سیستم معمولا در دستگاههای کنترل از راه دور، تشخیص دهنده‌های حرکت و دستگاههای بی سیم کامپیوترهای شخصی استفاده می شود. با پیشرفت حاصل در سالهای اخیر، این سیستم‌ها امکان اتصال کامپیوترهای نوت بوک و کامپیوترهای معمول به هم را نیز می‌دهند و شما به راحتی می توانید توسط این نوع از سیستم های Wireless ، شبکه های داخلی راه اندازی کنید.
کد مطلب: 29386
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام