۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۸

فقدان تناسب میان قیمت و کیفیت اینترنت

ایتنا- کاربران انتظار دارند در ازای قیمت بالایی که برای اینترنت پرداخت می‌کنند، کیفیتی متناسب با آن را استفاده کنند.
فقدان تناسب میان قیمت و کیفیت اینترنت


یک کارشناس درباره وضعیت کیفیت اینترنت در کشور گفت: در حال حاضر تناسب زیادی بین قیمت و کیفیت سرویس‌های اینترنتی وجود ندارد.


به گزارش ایتنا از ایسنا، علی توسلی - سخنگوی کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران - اظهار کرد: کیفیت اینترنت درصورتی که حجم پهنای‌باند در کشور تا چندین برابر افزایش پیدا کند، بهبود می‌یابد. باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد که آیا زیرساخت‌های کنونی توانایی تحمل چنین پهنای باندی را دارند یا نه. با شناختی که من از وضعیت زیرساخت کشور دارم، این زیرساخت قابلیت پیاده‌سازی پهنا باند بیشتر را برروی خود داراست.

وی همچنین در رابطه با شرکت مخابرات گفت: باید برای شرکت مخابرات تعریفی در رابطه با نحوه استفاده از امکانات زیرساختی کشور درنظر گرفت تا همه بتوانند به صورت یکسان از امکانات زیرساختی کشور استفاده کنند چراکه این زیرساخت عمومی و متعلق به همه است.

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران با بیان اینکه می‌توان گفت قانون در این زمینه ضعف دارد و با خصوصی شدن مخابرات رقابتی ناعادلانه درست شد، مطرح کرد: باید این موضوع را مدنظر قرار داد که پروانه‌ها تکنولوژی محور تعیین نشوند چراکه تکنولوژی درحال تغییر است و این موضوع باعث تعدد پروانه خواهد شد. اگر پروانه‌ها را عمومی‌تر صادر کنند شرکت‌ها می‌توانند سرمایه گذاری درازمدتی داشته باشند و این موضوع ثبات را با خود به همراه خواهد داشت.

او همچنین درباره انحصار پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: باید شرکت‌های خصوصی بتوانند پهنای باند را به کشور وارد کنند چراکه این موضوع رقابت را با خود به همراه می‌آورد و رقابت نیز باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

درحقیقت باید شرکت ارتباطات زیر ساخت را به نوعی گمرک تبدیل کرد. این موضوع را مدنظر قرار دهید که گمرک خود کالا را به داخل کشور وارد نمی‌کند بلکه نظارتی برروی آن داشته و تنها هزینه اندکی را روی کالاها می‌گیرد.
درصورت تحقق چنین امری قیمت اینترنت در کشور چیزی حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

توسلی ادامه داد: در کنار این موضوع باید توجه داشت تا از زیرساخت به درستی بهره برداری شود. اگر چنین اتفاق‌هایی رخ دهد وضعیت اینترنت در کشور تا حدودی بهبود پیدا می‌کند.

متاسفانه هنوز چنین شرایطی حاکم نشده و کیفیت سرویس‌ها چندان مطلوب نیست. درنظر داشته باشید که سیم‌های مسی می‌توانند تا هشت مگابیت بر ثانیه را انتقال دهند.

سخنگوی کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران اینترنت را نوعی فرصت دانست و گفت: اینترنت برای ما یک فرصت است چراکه از جمله کشورهایی هستیم که تعداد کاربران زیادی دارد، پس باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. ما نباید به دنبال کاهش قیمت‌ها باشیم بلکه باید با همان قیمت‌های قبلی کیفیت را افزایش دهیم. یعنی مردم بتوانند با همان هزینه قبلی کیفیت بالاتری را تجربه کنند.

توسلی درباره نوع تنظیم قوانین معتقد است: قوانین را باید بصورتی تنظیم کرد که همه‌ی شرکت‌ها اعم از دولتی، شبه دولتی و خصوصی فرصتی یکسان داشته باشند.

درحقیقت باید امکانات رقابتی در این عرصه برقرار شود تا همه سرمایه‌های و توانهای کشور جذب و بکار گرفته شوند این موضوع درصورتی محقق خواهد شد که قاعده‌ها درست درنظر گرفته شود.
کد مطلب: 29350
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام