۰
plusresetminus
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۱

ناگفته‌های اخوان از تحریم چند روزه گوگل در ایران/ مردم با "فیلترینگ بد" مشکل دارند

ایتنا- اخوان بهابادی: فیلترینگ هوشمند در ایران منفعت عده‌ای را تهدید می‌کند.
ناگفته‌های اخوان از تحریم چند روزه گوگل در ایران/ مردم با "فیلترینگ بد" مشکل دارند


عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی کشور و دبیر سابق این شورا با انتقاد از سیاستگذاری ناصحیح در حوزه فضای مجازی کشور در زمینه فیلترینگ و با اشاره به دلایل شکست حرکت خودجوش کاربران ایرانی در تحریم چندروزه موتور جستجوگر گوگل در ایران در دولت گذشته گفت: تحریم سرویس های خارجی در ایران، منفعت عده ای را تهدید می کند.


به گزارش ایتنا از مهر، مهدی اخوان بهابادی که مهمان برنامه تلویزیونی دیروز امروز فردا با موضوع "شبکه های اجتماعی؛ بایدها و نبایدها" بود گفت: امکان فنی فیلترینگ هوشمند در کشور وجود دارد اما باید دید چرا اجرایی نمی شود.

نبود جمع بندی واحد در مورد فیلترینگ
عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با اشاره به نقش پررنگ شبکه های اجتماعی در زندگی جوانان و نوجوانان اظهار داشت: اگرچه استفاده از شبکه های اجتماعی در زندگی جوانان و نوجوانان ما الزامی نبوده و نیاز واقعی محسوب نمی شود و بیشتر جنبه تفننی دارد اما با توجه به فعالیتهای صورت گرفته، شبکه های اجتماعی فضای مجازی نقش پررنگی را در زندگی جوانان ما ایفا می کنند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی تصمیم گیری در دسترسی و یا عدم دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی در کشور گفت: میان مسئولان و تصمیم گیران کشور در این زمینه تفاوت دیدگاه و سلیقه وجود دارد هرچند که در برخی موارد نیز مشترکاتی دیده می شود.

دبیر سابق شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه در اصول کلی فیلترینگ شبکه های اینترنتی در کشور تفاوت نظر وجود ندارد ادامه داد: تمامی مسئولان معتقدند که اینترنت و شبکه های اجتماعی خارجی به غیر از ضرر دارای منفعت هم هستند؛ براین اساس اگر بتوان راه حلی پیدا کرد که از منفعت این ابزار استفاده کرده و جلوی ضرر آن را بگیریم مشکل رفع می شود اما در روش اجرای این موضوع دیدگاههای متفاوت وجود دارد.

اخوان با تاکید بر اینکه دو دیدگاه در زمینه دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی در میان مسئولان وجود دارد گفت: یک دیدگاه حاکی از آن است که تا زمانیکه نمی توان جلوی ضرر این شبکه ها بگیریم نباید اجازه رونق شبکه های اجتماعی خارجی را در کشور داد؛ اما دیدگاه دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه این شبکه ها در دسترس قرار گیرند و به مرور جلوی ضررهای آن را بگیریم؛ اما تاکنون به جمع بندی واحدی در این زمینه نرسیده است.

کلید حل معضل فیلترینگ در دست دولت
عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی از نبود جمع بندی واحد در سیاستگذاری فیلترینگ به عنوان یک معضل نام برد و گفت: کلید راه حل این معضل در دست دولت است.

وی با اشاره به اجرای فیلترینگ در داخل کشور توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کارگروه تعیین مصادیق، محتوای مجرمانه را تشخیص می دهد و وزارت ارتباطات مجری اجرای آن است.

اخوان سیاستهای فیلترینگ را خاص یک دولت خاص ندانست و اظهار داشت: در این زمینه بین دولتهای مختلف، دیدگاههای مختلف وجود ندارد چرا که اگر تفاوت دیدگاه دولتها در این زمینه وجود داشت در مدت زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، اوضاع نسبت به قبل متفاوت می شد اما شاهد هستیم که در این مدت، اتفاق خاصی نیافتاده است.

وی با تاکید براینکه مشابه سیاستهای فیلترینگ کشور ما در سایر کشورها نیز این موضوع دیده می شود خاطرنشان کرد: در سایر کشورها این مسائل به حدی ظریف و هوشمندانه پیاده سازی می شود که کاربران احساس نارضایتی ندارند اما در کشور ما به دلیل مسائل فنی، کاربران همواره به دولت فشار می آورند که مشکل فیلترینگ حل شود.

دبیر سابق شورایعالی فضای مجازی کشور تفکیک محتوای مجرمانه از غیر مجرمانه را تنها راهی دانست که نارضایتی ها را کاهش می دهد و گفت: اما دولت به دلیل آنکه نمی تواند محتوای غیرمجرمانه را از محتوای مجرمانه و خاص حذف کند ناچار به حذف کل محتوای موجود در فضای شبکه های اجتماعی است.

انجام کار کارشناسی در شورایعالی فضای مجازی
اخوان با تاکید بر اینکه در روش اجرای فیلترینگ میان مسئولان نظام، دیدگاه واحدی وجود نداشته و تفاوت سلیقه وجود دارد گفت: در جلسات شورایعالی فضای مجازی در دولت گذشته و در یکی از جلسات این شورایعالی در دولت یازدهم، در این زمینه مباحثی مطرح و مقرر شد برای تصمیم گیری واحد در این زمینه کار کارشناسی انجام شود.

وی افزود: تفاوت سلیقه در حوزه فضای مجازی کشور و بحث مربوط به فیلترینگ لزوما نظر کارشناسی برخی افراد نبوده و مسائل حاشیه ای نیز روی آن تاثیر می گذارد.

مسخره کردن فلسفه فیلترینگ کشور
عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با انتقاد از سیاستهای حاکم بر اجرای فیلترینگ سایتهای اینترنتی در کشور تصریح کرد: زمانی که سایتهای اینترنتی را فیلتر می کنیم اما ابزارهای فیلترشکن را برای دور زدن سامانه فیلترینگ باز می گذاریم تا کاربران به وفور از فیلترشکن ها استفاده کنند این به معنای مسخره کردن فلسفه فیلترینگ است.

وی ادامه داد: اگر قرار است سایتی در دسترس قرار نگیرد باید کاملا از دسترس خارج شود و به راحتی با ابزارها و نرم افزارهای فیلترشکن قابل دسترسی نباشد.

مردم با "فیلترینگ بد" مشکل دارند
اخوان بهابادی با تاکید براینکه مردم با "فیلترینگ بد" مشکل دارند گفت: به طور قطع مردم نیز نمی خواهند به محتوای غیراخلاقی در خانه هایشان دسترسی داشته باشند؛ اما قطعا این نوع فیلترینگ جواب نمی دهد و باید به فکر فیلترینگ هوشمند بود.

تحریم سرویس های خارجی در ایران، منفعت عده ای را تهدید می کند
دبیر سابق شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه امکان فنی فیلترینگ هوشمند در کشور وجود دارد اما باید دید چرا اجرایی نمی شود به اتفاقی که سال گذشته و در دولت قبل در مورد استفاده از موتور جستجوی گوگل افتاد اشاره کرد و گفت: در دولت قبل و در یک بازه زمانی فیلم توهین به حضرت رسول (ص) در دنیا پخش شد در این راستا حرکت خودجوش از سوی کاربران ایرانی در فضای مجازی شکل گرفت و استفاده از موتور جستجوی گوگل ظرف چند روز در ایران تحریم شد.

وی ادامه داد: اما ناگهان و با تحریم استفاده از موتور جستجوی گوگل در ایران، سرویس ایمیل این موتورجستجو "جی میل" بدون دلیل فیلتر و از دسترس کاربران ایرانی خارج شد؛ ما پیگیری کردیم که چرا ایمیل قطع شد، گفتند نمی توانیم سرویس موتور جستجو را قطع کنیم و سرویس ایمیل در دسترس باشد. در نهایت بعد از چند ساعت بحث و حتی تهدید، توانستیم این مشکل را حل کنیم و سرویس ایمیل را در دسترس مردم قرار دهیم.

اخوان با اشاره به شکایت مردم از قطع سرویس ایمیل در آن بازه زمانی ادامه داد: این موضوع و تصمیم گیری صورت گرفته، سبب شد یک حرکت خودجوش مردمی که منجر به تحریم سرویس خارجی گوگل در ایران بود ناکام بماند.

وی با بیان اینکه البته این تصمیمات در لایه های بالای نظام نیست افزود: تحریم سرویس های خارجی در ایران، منفعت عده ای از مسئولان را تهدید می کند.
کد مطلب: 29261
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام