کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فریب‌های كریسمس 2014

23 آذر 1392 ساعت 14:02

ایتنا- تهدیدات آنلاین بخشی از زندگی اینترنتی هستند. اما پایان هر سال و ابتدای سال جدید، زمان پر منفعتی برای مجرمان سایبری به شمار می‌رود.





با فرا رسیدن تعطیلات سال نو، مشتریان بیشتری با استفاده از بانكداری آنلاین به خریدهای خود می‌پردازند.
اما اغلب این مشتریان با تاكتیك‌هایی كه توسط مجرمان سایبری به كار گرفته می‌شود و با توجه به ناآگاه بودن در زمینه امنیت، فریب می‌خورند.

به گزارش ایتنا از مرکز ماهر، روش‌های مورد استفاده مجرمان برای سرقت داده‌های كاربران، از كمپین‌های خیریه گرفته تا آگهی‌های حراج متفاوت، خلاقانه و متنوع است. در ادامه به فریب‌های برتر مورد استفاده در تعطیلات كریسمس پیش رو خواهیم پرداخت. این موارد به راحتی قابل تعمیم به تعطیلات نوروز نیز هستند.

۱- برنامه‌های موبایل
با توجه به گسترش دستگاه‌های موبایل، مجرمان سایبری به تولید برنامه‌های به ظاهر معتبری روی آورده‌اند كه با خریدها، آداب و رسوم و جشن‌های مربوط به تعطیلات در ارتباط است.

این برنامه‌ها كه اغلب نیز رایگان هستند، پس از دانلود شدن بر روی گوشی هوشمند یا تبلت شما، ممكن است داده‌های شما را سرقت كرده یا دستكاری نمایند. برنامه‌های مخرب ممكن است در مورد تماس‌های شما جاسوسی كنند، داده‌های بانكی شما را به سرقت ببرند و از طرف شما برای سرویس‌های پولی اس‌ام‌اس ارسال نمایند.
چگونه امنیت خود را حفظ كنید:
در مورد هر برنامه پیش از دانلود آن جستجوی كافی انجام دهید و رتبه آن از نظر كاربران و نظرات كاربران در مورد آن را مطالعه كنید.

۲- فریب‌های اس‌ام‌اسی موبایل
هنگامی كه تصمیم می‌گیرید برنامه‌ها یا فایل‌هایی را از وب دانلود كنید، FakeInstaller (نصب كننده قلابی) سعی می‌كند كاربران اندروید را طوری فریب دهد كه تصور كنند این دانلود معتبر است.
در عین حال ممكن است این برنامه‌ها بدون اطلاع شما اس‌ام‌اس‌هایی را برای سرویس‌های پولی ارسال نمایند كه با مشاهده قبض موبایل، تازه از آنها مطلع می‌شوید.
چگونه امنیت خود را حفظ كنید:
در مورد اعتبار و خرابكار نبودن فایل‌ها و برنامه‌هایی كه دانلود می‌كنید اطمینان حاصل كنید.

۳- هدایا
خرید هدیه به مناسبت تعطیلات و عید كاری مرسوم است، بنابراین توصیه می‌كنیم كه مراقب خریدهای آنلاین خود باشید.
لینك‌های مخرب به وب‌سایت‌های جعلی، فریب‌های سرقت هویت و تبلیغات تلفنی همگی می‌توانند راهی برای دسترسی مجرمان سایبری به اطلاعات شخصی شما یا دانلود بدافزار بر روی سیستم شما باشند.
همچنین ممكن است شما قربانی خرید محصولی تقلبی شوید.
چگونه امنیت خود را حفظ كنید:
خرید از منابع رسمی و شناخته شده خطر را كاهش می‌دهد. همچنین در مورد محصولاتی كه قیمت آنها بیش از حد مناسب به نظر می‌رسد مشكوك باشید.

۴- مسافرت‌های فصلی
آگهی‌ها و ایمیل‌های مرتبط با مسافرت‌ها و تورها، یكی از مواردی هستند كه پیش از تعطیلات زیاد به چشم می‌خورند و كاربران نیز به دنبال آنها می‌گردند. این دسته از آگهی‌ها و ایمیل‌ها می‌توانند با پیشنهادهای وسوسه انگیز كاربر را ترغیب كنند كه اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار دهد.
همچنین می‌توانند كاربر را فریب داده و پول قابل توجهی از وی دریافت نمایند. در حالی كه ممكن است اساساً مسافرتی در كار نباشد یا اینكه به هیچ عنوان كیفیت مناسبی نداشته نباشد.
چگونه امنیت خود را حفظ كنید:
اگر پیشنهادی به نسبت قیمت آن زیادی خوب به نظر می‌رسد، حتماً به آن شك كنید. حتماً در مورد چنین آگهی‌هایی جستجوی اینترنتی انجام دهید و پرس و جو نمایید.
به این ترتیب می‌توانید در مورد هویت شركت آگهی دهنده اطلاعات كسب كنید و درصورتی‌كه چنین شركتی واقعیت داشته باشد، در مورد كیفیت سرویس‌های آن آگاه شوید.
به هرترتیب تا زمانی كه از هویت شركت مورد نظر مطمئن نشده‌اید، اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار ندهید و ترجیحاً حتماً حضوری به آن مراجعه نمایید.

۵- كارت‎‌های تبریك الكترونیكی
كارت‌های تبریك الكترونیكی می‌توانند دردسر بدافزاری شما باشند. كارت‌پستال‌ها و انواع كارت‌های تبریك الكترونیكی برای این طراحی شده‌اند كه شما به راحتی بتوانید به هركسی و در هرجایی كه می‌خواهید كارت تبریك بفرستید و طبیعتاً در مناسبت‌های مختلف مورد توجه كاربران قرار می‌گیرند.
در نتیجه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مخرب نیز به سمت آنها رو می‌آورند. كارت‌های الكترونیكی كه در ظاهر معتبر به نظر می‌رسند می‌توانند پس از كلیك كردن، ویروس همراه خود را بر روی سیستم قربانی دانلود نمایند.
چگونه امنیت خود را حفظ كنید:
در مورد كارت‌هایی كه در نوشتن نام شما، نام شركت شما یا عنوان كارت دچار غلط املائی شده‌اند مشكوك باشید. درهرصورت بهتر است كه درصورت شك كردن به كارتی، به سادگی آن را حذف نمایید.

۶- بازی‌های آنلاین مخرب
یك مشكل معمول این است كه بسیاری از برنامه‌های مخرب خود را به عنوان بازی‌های مشهور تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها جا می‌زنند. برنامه‌های مخرب تحت عنوان بازی‌های مختلف در دستگاه‌های اندروید و iOS یافت می‌شوند.
بنابراین اگر عادت به بازی‌های آنلاین دارید یا اینكه فرزندان شما با گوشی شما بازی می‌كنند، مراقب منبع بازی‌ها باشید.
این تهدیدات می‌توانند امنیت گوشی شما و تمامی حساب‌های كاربری كه از طریق آن به آنها وارد می‌شوید را به خطر بیندازند.
چگونه امنیت خود را حفظ كنید:
به فرزندان خود در مورد خطرات و انواع فریب‌های موجود توضیح دهید و صرفاً تحت نظر خود اجازه دانلود برنامه‌ها را به آنها بدهید. پیش از دانلود هر برنامه حتماً امتیاز اعطا شده به آن از طرف كاربران و همچنین نظرات كاربران پیرامون آن را ببینید. علاوه بر اینها، حتماً بازی‌ها را از منابع شناخته شده تهیه كنید.

۷- خیریه‌ها
پرداخت پول به خیریه‌ها در این زمان از سال مرسوم است، ولی مجرمان سایبری بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌كنند و خیریه‌ها و وب‌سایت‌های تقلبی پول‌های كاربران را به جیب خود می‌ریزند.
ممكن است ایمیل‌ها و كمپین‌های تبلیغاتی حتی از لوگوی واقعی یك خیریه استفاده كنند و جزئیاتی شامل آدرس، شعارهای زیبا و لینك پرداخت آنلاین به همراه داشته باشند. ولی شما نباید گول بخورید!
چگونه امنیت خود را حفظ كنید:
در مورد خیریه‌ای كه مایل هستید به آن كمك كنید تحقیقات لازم را انجام دهید و درصورتی‌كه حتی ذره‌ای به واقعی بودن آن شك دارید، به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار ندهید.
به خاطر داشته باشید كه این فریب‌ها اغلب در هنگام وقوع حوادث ناگوار (مانند سیل و زلزله) ظاهر می‌شوند. اصولاً بهتر است با خیریه مورد نظر خود شخصاً تماس بگیرید و مستقیماً پول را به آنها پرداخت نمایید تا اینكه به لینك‌ها و ایمیل‌هایی از این دست اعتماد كنید.


کد مطلب: 28783

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/28783/فریب-های-كریسمس-2014

ايتنا
  https://www.itna.ir