۰
plusresetminus
شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۶

اندروید؛ بهشت بدافزارهای موبایلی

ایتنا- نسبت عجیبی بین محبوبیت سیستم‌عامل‌ها و حمله هکرها به آنها وجود دارد!
اندروید؛ بهشت بدافزارهای موبایلی


سیستم عامل اندروید که شاید پرطرفدارترین و محبوب‌ترین سیستم عامل موبایلی باشد با تهدیدهای مختلفی مواجه است تا جایی که هفته گذشته گوگل از در نظر گرفتن جوایزی برای کشف کنندگان آسیب‌پذیری‌های اندروید خبر داد.


به گزارش ایتنا از ایسنا،  هرچه سیستم‌های عامل موبایل از محبوبیت بیشتری در بین مردم برخوردار باشند به همان نسبت علاقه هکرها و ویروس‌نویسان به آنها افزایش پیدا می‌کند؛ اتفاقی که نمونه بارز آن را می‌توان در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت که حجم اعظم حملات سایبری را به خود اختصاص می‌دهد مشاهده کرد.

در عرصه موبایل و تلفن همراه هوشمند نیز به گواهی آمارها سیستم عامل اندروید دارای بالاترین میزان فروش در بازار گوشیهای همراه است و به همین دلیل بیش از دیگر رقیبان خود مورد تهدید بدافزارهای مختلف قرار می‌گیرد به عنوان مثال در سال ۲۰۱۱ تنها ۱۰ مورد بدافزار جدید برروی نرم افزارهای اندروید شناسایی شد در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۲ تقریبا چهار برابر شده و به ۳۷ مورد رسید.

این مطلب نشان دهنده رشد سریع گونه‌های مختلف بدافزارهای گوشیهای همراه در سالهای اخیر است. بدافزارهایی که غالبا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که می‌توانند حالت مبتنی بر امضای آنتی ویروسها را دور زده و خود را بصورت جعلی در نرم افزارهای رایج الصاق کرده و بدین ترتیب در بین گوشی‌های تلفن همراه منتشر شوند.

پیش از این اعلام شده بود که حدود ۹۲ درصد از تمامی بدافزارهای تلفن همراه کشف شده، به طور خاص سیستم عامل اندروید را مورد هدف قرار داده‌اند.

بنا بر مطالعات صورت گرفته در Juniper Networks که نتایج آنها تیرماه امسال منتشر شد؛ این گونه گفته می‌شد که بدافزارهای تلفن همراه از ماه مارس ۲۰۱۲ تا مارس ۲۰۱۳ حدود ۶۱۴ درصد افزایش یافته‌اند؛ در حالی که در بررسی‌هایی که برای مقایسه سالهای قبل صورت گرفته بود این گونه اعلام شده بود که تولید بدافزارها در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ تنها ۱۵۵ درصد افزایش داشت.

این گزارش بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از ۱.۸۵ میلیون برنامه کاربردی تلفن همراه و آسیب پذیری‌های اصلی سیستم عامل تلفن همراه تهیه شده بود.

با توجه به تجزیه و تحلیل‌های این گزارش، حدود ۶۰ درصد از سیستمهای عامل تلفن همراه، اندروید است. پس از آن سیستم عامل اپل با ۱۹ درصد و مایکروسافت با ۱۸ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

۴۸ درصد از این حملات از طریق تروجان‌های پیام کوتاه، ۲۹ درصد از طریق نصب نرم افزارهای تقلبی و ۱۹ درصد از طریق بدافزارهای جاسوسی به وقوع می پیوندد.

برای کاهش خطر آلوده شدن به بدافزار، کاربران نباید از فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی متفرقه خرید کنند، سیستمهای عامل تلفن همراه خود را به روزرسانی کنند و به برنامه‌ها اجازه ندهند تا به اطلاعات شخصی و خصوصی ذخیره شده برروی دستگاه، دسترسی پیدا کنند.
کد مطلب: 28569
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام