کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساماندهی نشانی های عددی اینترنتی در کشور/ اختصاص آی پی به کاربران شبکه ملی

خبرگزاری مهر , 6 آذر 1392 ساعت 12:02

ایتنا- به دلیل بالا رفتن خرید و فروش و اجاره دامنه‌های اینترنتی در کشور، رگولاتوری قصد دارد ترافیک ارتباطی داخل کشور را از ترافیک بین‌المللی جدا کند.




کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آیین نامه جامع ساماندهی نشانی های عددی اینترنتی در کشور را به تصویب رساند که بر اساس آن ترافیک ارتباطی داخل کشور از ترافیک بین المللی جدا شده و کاربران برای دسترسی به محتوای داخلی نیازی به ارتباطات بین الملل نخواهند داشت.


به گزارش ایتنا از مهر، با توجه به اینکه هر کاربر برای اتصال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت و استفاده از خدمات آنها حداقل به یک نشانی IP معتبر نیاز دارد و این نیاز باعث شده تجارت IPV4 در جهان رونق بگیرد که بر این اساس بازار خرید و فروش و اجاره نشانی های اینترنتی در کشور رو به افزایش است.

بر این اساس مدیریت و ساماندهی نشانی های عددی اینترنتی و مهندسی مجدد آن در کشور ضروری است از این رو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با هدف ایجاد، توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات و تشکیل بانک اطلاعاتی متمرکز و مدیریت مهاجرت به نسخه ۶ آدرس های ادبی اینترنت و نیز جلوگیری از بحران کمبود نشانی های نسخه ۴ و ساماندهی نقل و انتقالات این IP آدرس ها، آیین نامه جامع ساماندهی نشانی های عددی اینترنتی در کشور را به تصویب رساند.

این مصوبه که ایجاد امنیت در شبکه ملی اطلاعات و شبکهIP کشوری را به همراه دارد در جلسه ۱۷۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده و جایگزین آیین نامه های مصوب قبلی در این زمینه خواهد شد.

بر اساس این آیین نامه، سازمان فناوری اطلاعات موظف به مدیریت منابع اینترنتی در کشور و تامین ابزار و اطلاعات لازم برای دسترسی به سامانه های مرتبط شد.

همچنین این سازمان مکلف شده که آن دسته از نشانی های عددی که به نام ایران اخذ شده ولی استفاده نشده و شناسایی و تعیین تکلیف کند . این سازمان باید فهرست نشانی های ثبت شده و سامانه ها را به تامین کنندگان خدمات ارائه دهد.

در همین حال شرکت ارتباطات زیرساخت نیز موظف شده از مسیریابی و مسیردهی نشانی های عددی اینترنت که ثبت نشده اند، جلوگیری کند و تمامی منابع عددی اینترنتی دریافتی و واگذار شده را قبل از استفاده در شبکه در سامانه ها ثبت کنند.

این شرکت همچنین موظف است ترافیک داخل کشور را از ترافیک بین الملل جدا کند به نحوی که کاربران برای دسترسی به محتواهای داخلی نیاز به ارتباطات بین الملل نداشته باشند.

مشمولان این آیین نامه که IP آدرس های آنها موجب ایجاد اختلال در کارکرد شبکه ملی اطلاعات می شوند نیز موظفند حداکثر یک هفته از تاریخ اخطار سازمان فناوری اطلاعات نسبت به آزادسازی و استفاده از نشانی های جایگزین اقدام کنند.

در این آیین نامه ضوابط واگذاری IP آدرس ها برای ارائه خدمات و نیز مدیریت و کنترل و نقل و انتقال اعلام شده است.


کد مطلب: 28549

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/28549/ساماندهی-نشانی-های-عددی-اینترنتی-کشور-اختصاص-آی-پی-کاربران-شبکه-ملی

ايتنا
  https://www.itna.ir