۰
plusresetminus
سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۷

چگونه یک رایانه خوب جمع کنیم

ایتنا- اگر شما، هنوز هم به PCها یا کامپیوترهای رومیزی وفادار هستید،‌قبل از خرید این مقاله را بخوانید.
چگونه یک رایانه خوب جمع کنیم


شاید روزهای اول ورود رایانه‌های شخصی به ایران و زمان همه‌گیر شدن آن را به خاطر داشته باشید در حالی که امروز به نظر می‌رسد تمایل به داشتن یک رایانه PC کمرنگ شده و افراد ترجیح می‌دهند لپ‌تاپ و یا تبلت قابل حمل داشته باشند و این سوال وجود دارد که آیا این مکعب مستطیل‌های بزرگ هنوز هم جایی در بین افراد دارند؟ و اگر قرار است یک رایانه خانگی تهیه کنیم باید چه ویژگی داشته باشد؟


به گزارش ایتنا از ایسنا، زمانی که اکثر افراد تمایل به داشتن یک کامپیوتر شخصی برای خود داشتند قیمت دستگاه‌های قابل حمل همچون لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپیوتر‌های خانگی بسیار بالا بود و علاوه بر این قدرتی که کامپیوترهای شخصی داشتند با قدرت لپ‌تاپ‌های آن دوران بسیار فرق داشت.

اگرچه امروزه لپ‌تاپ‌هایی در بازار پیدا می‌شوند که قدرت یک کامپیوتر خانگی قدرتمند را به کاربران ارائه می‌کنند اما هنوز قیمت چنین لپ‌تاپ‌های قدرتمندی در مقایسه با کامپیوترهای شخصی بسیار بالاست.

شاید لپ‌تاپ‌ها یا تبلت‌ها برای انجام کارهای روزمره و یا حتی انجام بازی‌های رایانه‌ای با قدرت متوسط گزینه‌ی خوبی به نظر برسند اما هنوز هم برای انجام کارهای استدیویی، مهندسی و انجام بازی‌های رایانه‌ای در آخرین سطح ممکن کامپیوترهای شخصی حرف اول را می‌زنند.

البته در کنار این موضوع باید توجه داشت که لپ‌تاپ‌هایی در بازار وجود دارند که مانند کامپیوترهای شخصی قوی، از قدرت بالایی بهره می‌برند اما قیمت ‌آن‌ها بالاست.

این سوال بعضا از سوی کاربران مطرح می‌شود که تهیه یک کامپیوتر شخصی بصورت خریدن تک تک اجزا و سرهم کردن آن‌ها صرفه بیشتری دارد یا خریدن یک کامپیوتر آماده می‌تواند در انجام فعالیت‌های سنگین ما را یاری دهد؟ در پاسخ میتوان گفت که اگر به فکر آزادی بیشتری در انتخاب اجزای کامپیوتر خود هستید طبیعتا گزینه اول برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

علاوه بر این معمولا راه اول از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر نیز به شمار می‌رود. اگرچه راه دوم ممکن است در ایران چندان رایج نباشد اما کاربران در این روش از لحاظ پشتیبانی خدمات پس از فروش بسیار راحت خواهند بود البته اگر موارد ذکر شده در گارانتی شامل حال کاربران شود.

برای جمع کردن یک کامپیوتر خانگی میتوان به موارد زیر توجه کرد؛

پردازشگر
یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک کامپیوتر که درحقیقت مغز آن را تشکیل می‌دهد، پردازنده آن است که یکی از گران‌ترین اجزای آن به شمار می‌آید. در زمینه پردازنده دو شرکت اینتل و AMD بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته‌اند.
اگرچه پردازنده‌های اینتل از لحاظ قدرت حرف اول را می‌زنند اما پردازنده‌های شرکت AMD از قیمت‌ مناسبی برخوردارند.

پردازنده کامپیوترها با بسامد شناخته می‌شوند؛ هر اندازه بسامد یک پردازنده بالاتر باشد، سرعت تحلیل اطلاعات آن بیشتر خواهد بود.
اما این تنها عامل تاثیر گذار در سرعت یک پردازشگر نیست بلکه تعداد هسته‌های یک پردازنده نیز در سرعت آن تاثیرگذار خواهند بود.

پردازندهٔ چند هسته‌ای یکی از اجزای رایانشی و محاسباتی است که دو یا چند پردازنده مستقل واقعی به نام «هسته» دارد که درحقیقت واحدهایی برای خواندن و اجرای دستورالعمل‌های برنامه هستند.
البته باید این موضوع را به خاطر داشت که نرم‌افزارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، هم باید با تعداد هسته پردازنده شما سازگاری داشته باشند.

درنهایت این نرم افزارها هستند که باید قدرت سخت‌افزاری کامپیوتر شما را به نمایش بگذارند و عموم نرم‌افزارها در این زمینه چندان بهینه عمل نمی‌کنند؛ در واقع در بیشتر موارد پردازنده‌های با هشت هسته یا بیشتر کار خاصی از پیش نمی برند.

درکنار این موضوع باید به زمان عرضه یک پردازنده نیز توجه کرد چرا که پردازنده‌های جدیدتر از لحاظ تکنولوژی بهبود پیدا کردند و عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارند.
در زمان خرید یک پردازنده باید به عامل دیگری به نام Cache توجه داشته باشید. داده‌ها در رایانه بصورت اطلاعات برنامه و یا آدرس‌های حافظه هستند.

این حافظه بین CPU و Ram قرار می‌گیرد. حافظه نهان با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده خود، پیش بینی می‌کند که پردازنده در مراحل بعدی پردازش به چه اطلاعاتی نیاز خواهد داشت و نتیجه را درون خودش ذخیره می‌کند.

زمانیکه پردازنده نیاز به داده‌ای پیدا می‌کند ابتدا Cache را چک کرده و در صورت وجود آن در کش اطلاعات مورد نظر را از داخلش می خواند، بدین ترتیب چون پردازنده بیتهای اطلاعاتی را از فضای داخل خود بدست می آورد‌، سریعتر عمل می‌کند.

حال به هر میزان این حافظه بیشتر باشد، عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد. معمولا پردازنده‌های سطح پایین کشی معادل سه مگابایت دارند، درصورتی که به دنبال اجرای یک یا چند برنامه قدرتمند بصورت همزمان را دارید بهتر است حداقل میزان کش خود را شش مگابایت انتخاب کنید.
در این زمینه باید با توجه به بودجه و فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید پردازنده مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

مادربرد
درحقیقت برد اصلی وظیفه متصل کردن تمام اجزای یک کامپیوتر را برعهده دارد. باید توجه داشت که هر مادربرد با یکسری از درگاه‌های خاص سازگاری دارد. قبل از خرید یک مادربورد باید تعیین کنید که برند و مدل پردازنده شما به چه نحو است چراکه هر پردازنده به مادربوردهای مخصوص خود متصل شود.
درحال حاضر سه شرکت ایسوس، گیگابایت و ام اس آی در زمینه مادربرد عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

رم
RAM مخفف اصطلاح Random Access Memory یا حافظه با دستیابی تصادفی است. اصولاً اطلاعات و داده‌های مربوط به هر برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا شود، روی RAM قرار می‌گیرد. دلیل انجام این عمل ایجاد تعادل بین سرعت CPU و دیسک سخت است.

از آنجایی که سرعت CPUها بسیار زیاد و سرعت دیسکهای سخت نسبت به آنها پایین است، RAM می‌تواند با قرارگیری بین این دو یک تعادل سرعت ایجاد کند.
بنابراین مقدار رم در مواقعی که کاربر نیاز به اجرای چندین برنامه به طور همزمان را دارد و یا از برنامه‌های پر حجم استفاده می‌کند، تأثیر به سزایی در سرعت کامپیوتر خواهد داشت.

این قطعه الکترونیکی نیز روی مادربورد نصب می‌شود و در سرعت های ۱۳۳۳ مگاهرتز، ۱۶۰۰ مگاهرتز و ۲۴۰۰ مگاهرتز ساخته شده‌اند. تفاوت عملکرد بین سرعت‌های مختلف رم از۱۳۳۳ مگاهرتز با ۱۶۰۰ مگاهرتز ناچیز است و حتی در صورت افزایش آن به ۲۴۰۰ مگاهرتز تنها چیزی حدود چهار درصد بهبود می‌یابد که با توجه به قیمت بالای آن چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

باید در زمان خرید مادربورد به تعداد درگاه‌های رم نیز توجه داشته باشید تا بتوانید به میزان رم مورد نیاز خود دست پیدا کنید. علاوه بر این بخاطر داشته باشید که رم مورد نظرتان از نوع DDR۳ باشد.

کارت گرافیک
این قطعه برروی درگاهی به نام PCI روی مادربرد شما قرار خواهد گرفت و نقش حیاتی را ایفا می‌کند. در این زمینه دو شرکت Nvidia و AMD بهترین کارت گرافیک‌ها را روانه بازار کرده‌اند.
البته علاوه بر یک کارت گرافیک اصلی باید یک کارت گرافیک داخلی نیز برای کامپیوتر شخصی خود انتخاب کنید.

نباید این موضوع را از قلم انداخت که کارت‌ گرافیک‌ سطح بالا خود یک کارت گرافیک داخلی دارد که وظیفه آن تحلیل گرافیکی کارهای عادی و روزمره سیستم عامل است. کارت‌های گرافیک میزان حافظه رم مختلفی دارند اما رم بالاتر در گرافیک به معنای عملکرد بهتر نیست و باید به مواردی دیگر نیز توجه داشت.

برای مثال ممکن است یک کارت گرافیک یک گیگابایتی عملکرد بهتری از یک کارت گرافیک دوگیگابایتی از خود به نمایش بگذارد. علاوه بر این نوع حافظه بسیار مهم است و در عمل، حافظه‌های GDDR۵ به مراتب بهتر از GDDR۳ عمل می‌کنند و نباید تنها ملاک برای انتخاب، حجم حافظه باشد.

حافظه
کاربران می‌توانند حافظه کامپیوتر شخصی خود را به دو صورت HDD و SSD تهیه کنند. HDDها وسیله‌ای است با یک یا چند صفحه انعطاف‌پذیر که سطح آن‌ها با موادی پوشش داده شده که بتوان داده‌ها را به طور مغناطیسی روی آن‌ها ضبط کرد.

هنگام خرید این نوع حافظه توجه داشته باشید که به درگاه SATA مجهز باشند. فرق HDDها با SSD در نوع خواندن اطلاعات است و درحقیقت SSDها از سرعت بالاتری برخوردارند و عملکرد آن‌ها مانند فلش مموری‌هاست. SSDها درحال حاضر قیمت بالایی دارند اما مقاومت آن‌ها نسبت به HDDها بالاتر است.

بهترین نحوه ترکیب حافظه بدین صورت است که یک حافظه SSD با حجم پایین تنها برای فایل‌های سیستم‌عامل انتخاب کرد و بقیه حافظه را از طریق HDD ها تامین کرد. معمولا هارد درایوهایی مانند Seagate و Western Digital بهترین انتخاب در HDDها هستند و در میان حافظه‌های SSD سامسونگ، توشیبا و کینگ استون عملکرد بهتری را در مقایسه با سایرین از خود به نمایش می‌گذارند.

منبع تغذیه
یکی از اصلی‌ترین قسمت‌ها در کامپیوترهای شخصی به شمار می‌آید که وظیفه آن تامین برق تک تک تجهیزان رایانه شماست. منبع تغذیه در دو نوع ماژولار و غیرماژولار در بازار وجود دارد.
حسن منابع تغذیه ماژولار در آن است که کاربر به راحتی می‌تواند سیم‌های هر قسمت را به منبع تغذیه متصل و یا از آن جدا کند.

اما در یک منبه تغذیه غیر ماژولار تمام سیم‌ها به منبع تغذیه متصل هستند و این موضوع علاوه بر اینکه امکان اضافی آمدن سیم‌ها را افزایش می‌دهد خطر خرابی منبع تغذیه را افزایش می‌دهد.
با توجه به تجهیزات که جمع‌آوری کردید باید میزان وات منبع تغذیه خود را محاسبه کنید.

درایو نوری
امروزه بیشتر استفاده از درایوهای نوری در رایت کردن سی‌دی‌ها و دی وی دی‌ها نمود پیدا می‌کند. البته اگر به نظرتان چندان استفاده‌ای از درایو نوری نمی‌کنید می‌توان از این قسمت چشم پوشی کرد. بهترین درایوهای موجود در بازار، درایوهای بلو- ری هستند که از تمام سی دی‌ها و دی وی دی‌ها پشتیبانی می‌کنند.

کیس
برای انتخاب کیس باید به اندازه مادر برد خود توجه کنید. علاوه بر این موضوع باید در نظر داشت که کیس مورد نظر از لحاظ گردش هوا در فضای داخل خود با مشکلی رو به رو نباشد.

سیستم تهویه
اگرچه بسیار از کیس‌ها خود مجهز به سیستم تهویه هوا هستند اما این سیستم‌ها ممکن است توانایی پاسخگویی به رایانه‌ای که شما جمع‌آوری کرده‌اید را نداشته باشند لذا بهتر است با توجه به رایانه‌ای که جمع‌آوری کرده‌اید تعداد تهویه‌ها مشخص کنید. به علاوه از دست نصب شدن تهویه‌ها روی کیس اطمینان حاصل کنید.

بهتر است قبل از خرید دستگاه‌هایی که برای یک رایانه مورد نیاز هستند بررسی آن‌ها را در سایت‌ها و مجلات تخصصی مطالعه کنید تا با مشکل چندانی رو به رو نشوید.
کد مطلب: 28537
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام