۷
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۸
وزیر ارشاد:

فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی باید رفع فیلتر شوند

ایتنا- علی جنتی: فیلتر سایت‌های اینترنتی به حداقل برسد.
فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی باید رفع فیلتر شوند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان برخی مشکلات و نارسائی‌ها بر سر سیستم فیلترینگ کشور در مورد برنامه‌های این وزارتخانه برای رفع فیلتر برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفت: باید با کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ صحبت شود تا نه تنها فیس‌بوک بلکه سایر شبکه‌های اجتماعی نیز قابل دسترسی باشند و قید غیرقانونی بودن برای دسترسی به آنها برداشته شود.

به گزارش ایتنا از مهر، علی جنتی شب گذشته در حاشیه نشست فعالان رسانه‌های دیجیتال به سوالات خبرنگاران در مورد سیستم فیلترینگ سایت‌های اینترنتی و سیاست‌های وزارت ارشاد در این زمینه، رفع فیلتر شبکه اجتماعی فیس بوک، وضعیت انتشار روزنامه‌های هم میهن و نشاط، وام مسکن خبرنگاران و نحوه حمایت این وزارتخانه از فعالان رسانه‌های دیجیتال پاسخ داد.

فیس بوک باید برای همه قابل دسترسی باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دسترسی آزاد به شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک گفت: مگر در حال حاضر دسترسی راحت نیست؟
وی ادامه داد: به هر حال موضوع فیس‌بوک مربوط به کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ است که مستقیما زیر نظر وزارت ارشاد نیست و ما فقط یک نماینده در این کمیته داریم؛ اما با مجموعه دوستانی که در آن کمیته هستند باید صحبت شود تا نه تنها فیس‌بوک بلکه سایر شبکه‌های اجتماعی نیز قابل دسترسی شوند و قید غیرقانونی برای دسترسی به آنها برداشته شود و افراد راحت تر به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

جنتی در مورد نقش کمرنگ و منفعل وزارت ارشاد در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ گفت: من از گذشته دفاع نمی‌کنم اما آنچه که هم اکنون می‌توان در مورد آن اظهارنظر داشت نقش پررنگ نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیته است.

باید فیلتر سایت‌های اینترنتی را به حداقل ممکن برسانیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با وضعیت سامانه فیلترینگ کشور تاکید کرد: باید فیلترینگ سایت‌های اینترنتی را به حداقل ممکن و در مواضع ضروری برسانیم.

جنتی با بیان اینکه برخی از فیلم‌ها و کلیپ‌ها که روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند برای افراد جامعه و به ویژه نسل جوان سم تلقی می‌شود، افزود: وظیفه دولت حمایت و صیانت از اخلاق دینی، فرهنگ ملی و آیین مردم است اما باید توجه داشت که بخش‌هایی از سایت‌های اینترنتی نیازی به فیلتر کردن ندارند اما به دلیل برخی مشکلات فنی، دسترسی به آنها محدود شده و فیلتر می‌شوند. برای مثال سیستم فعلی فیلترینگ برخی واژه‌ها را مشخص و براساس آن سایت‌ها را فیلتر می‌کند که این باید اصلاح شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقاله‌های علمی که به دلیل به کار بردن برخی کلیدواژه‌های سامانه فیلترینگ، فیلتر می‌شوند، گفت: من طی ۳ سال اخیر که به امور تحقیقاتی مشغول بودم با این مشکلات مواجه شده‌ام که باید این موضوع رفع شود.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک عضو در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ دارد خاطرنشان کرد: باید تا جایی که می‌توانیم فیلترینگ سایت‌ای اینترنتی را به ضرورت برسانیم و تنها در حد ضرورت از این روش برای محدودیت دسترسی استفاده کنیم.

تصویب قانون برای حمایت از فعالان رسانه‌های دیجیتال
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سیاست‌های حمایتی این وزارتخانه در حوزه رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه رسانه دیجیتال نوپا است و باید از آن حمایت کرد تا روی پای خودش بایستد، گفت: در طول سالیان گذشته بسیاری از فعالان این حوزه به دلیل آنکه مورد حمایت قرار نگرفتند ورشکسته شده و یا در آستانه ورشکستگی هستند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت قانونی از مجموعه فعالان این بخش است، ادامه داد: به این نحو که اشکالاتی که نیاز به مصوبه دولت دارد و نیز هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را در دولت رفع خواهیم کرد و احیانا برخی از مقررات و قوانین مانند معافیت‌های مالیاتی که نیاز دارد به صورت لایحه به مجلس می‌فرستیم تا به صورت قانون تصویب شود.

جنتی در مورد حمایت از نشر دیجیتال نیز گفت: هم اکنون مشکلی که در این حوزه وجود دارد مربوط به عدم رعایت حقوق معنوی آثار دیجیتال است که در این زمینه برای آثاری که در داخل کشور است تلاش می کنیم جلوی کپی‌رایت و استفاده غیرقانونی از آثار دیجیتال گرفته شود اما آنچه که به آثار خارجی مربوط می‌شود چون ما به سازمان مالکیت معنوی جهانی نپیوسته‌ایم خیلی دستمان برای دفاع از آن باز نیست.
 
کد مطلب: 28266
نام شما
آدرس ايميل شما


mmmm
feedback
کل ملت هم همینو میخوان...ولی کو گوش شنوا.متاسفانه یعده قلیل فقط بلدن خواسته های خودشونو تحمیل کنند.یکم عمل به وعده ها هم خوبه بخدا.چقد حرف.
feedback
خیلی ممنون جناب جنتی. واقعا امیدوارمون کردید. متاسفانه الان محتوای مجرمانه‌ای که اقایان تعریف کرده‌اند همه چیز رو در بر می‌گیرد. یعنی به استناد انها حتی می‌توانند گوگل و یاهو رو هم فیلتر کنند. من معتقدم تعریف محتوای مجرمانه باید به سایت‌ها مستهجن و پــورنــوگرافی محدود شود. حتی سایت‌های خبری دروغگو مثل بی‌بی‌سی هم نباید فیلتر باشند. باید به کاربران حق انتخاب داد. این سه چهار نفر حق ندارند بگویند از نظر ما فلان سایت دروغگو است پس تو حق نداری به ان دسترسی داشته باشی. به فهم و شعور میلیون ها کاربر ایرانی باید احترام گذاشت.
feedback
آقای جنتی اگر شما مسئول کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ بودین بازم این حرفا رو میزدین؟؟
feedback
اقلیتی که زورگو هستند و همه امکانات را قبضه کرده اند، گوشی برای شنیدن این حرف ها نداشته و ندارند.
امیر رجایی
feedback
Russian Federation
مردم امیدشونو از این دولت از دست دادند امیدوارم با رفع فیلتر کردن بتونید کمی از این امید رو برگردانید.
feedback
حالا که ریش و قیچی دست شماهاست. بجنبید دیگه
feedback
اقای رجایی دولت قبل اونقدر دسته گل کاشته که بزودی نمیشه همشو چید .شما مگه به این دولت رای دادی که ازش نا امید بشی.؟ ما تازه اول امیدمون هست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام